Nya kajakäventyr?

utekartan

skärgårdsserien, det sydligaste av dem. Det finns flera uthyrare beroende på var du vill utgå ifrån.(ingen reklam) kolla turistbyråerna i Västervik och Oskarshamn

Daniel

Senast ändrad:
Enare träsk - vildmarksäventyr

Om du vill ha vildmarkskännsla så rekommenderar jag Enare träsk (Inarin järvi på finska) i finska Lappland, sjön är längst uppe i norr i Finland och sjön är stor (det är ca 80 km från Enare träsks sydligaste punkt till den nordligaste).

Och om du söker efter äventyr längs Sveriges kust så rekommenderar jag Höga kusten dvs sträckan mellan Örnsköldsvik och höga kusten bron

hälsning JOHAN

Tack båda för bra info.
Höga kusten är ett område som jag funderat på, men ännu inte besökt - vattenvägen. Enare träsk låter ju onekligen riktigt spännande. Har du personlig erfarenhet?

HåkanF

Enare-sommaren 1993

Jo för nästan 17 år sedan sommaren 1993 deltog jag i kajakklubben Merimelojats (= en klubb i Helsingfors) 10 dagars långtur på Enare träsk. Det var en upplevelse.

Praktiska synpunkter:
1) ganska lång körsträcka upp till Enare, om du är allena måste du reservera nästan 1½ dag bara för att komma upp till Enare, då borde du vara åtminstone en vecka på plats för att den långa transportsträckan skall löna sig

2 ) nästan inga butiker och inga semesterbyar ( Enare träsk är vildmark) dvs det finns butiker endast vid den sjöns sydliga strand vid kyrkbyn Ivalo, dvs man måste vid start packa allt med sig i kajaken för långturen och sedan finns det inte möjlighet att kompletera proviantförrådet

3) klimatet myggorna, isen brukar på Enare gå går först i början på juni så i juli är vattnet alltid kallt (+6 celcius), förhållandena i juli vara kallt och ruskigt nästan november väder eller sedan kan det vara lappländsk högsommar med över +25 C och med en jävla massa mygg

En god vän till mig Pertti Rajala har organiserat 3 expeditioner till Enare träsk, fråga mer via min gästbok på utsidan

bästa hälsningar JOHAN

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rogerj kajakäventyr i högakusten Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg