Nya kängor och "trycksår" - tejpa?

Hej,
Tänkte ge mig ut på en liten fjällvandring om ett tag och har därför inhandlat ett par kängor (Meindl Kansas) och provgått dom hemomkring. Har nu gått två rundor på 1,8 samt 1 mil och känner inte av några klassiska skavsår alls, men däremot smärtar det framme på benet, just ovanför foten så att säga.

Speciellt på ett ställe på häger ben/fot. Är även öm på samma ställe på vänster men där syns inget märke.

Kommer detta avta efter hand, eller hur ska man gå tillväga?
Fungerar det att tejpa detta på något vis?

Bil på mitt skav:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/Z_UYk4pe84iOeaeGMZlInk46Y2rrYrFD0gLBZrW8rWQ?feat=directlink

Om det är trycksår och inte skavsår måste du lägga på en "kudde" för att få luftcirkulation. Det finns olika sorter, som t ex mepilex, eller typ sterila kompresser, men inte vanlig gasbinda (funkar inte så bra) och tejpa på "kudden" så den sitter på plats. Du kan även ha på lite salva som silon eller idiomin innanför. Vet ej om det är bäst med eller utan salva. Där jag jobbat har vi haft på salvor på trycksår och "kudden" på det.
Om det är trycksår så går det inte över om du fortsätter, utan du måste få det att åtminstone börja läka. Annars fortsätter hålet ända in tills du blottar skelettet. Inte så gött mos.
Någon annan kanske har bättre förslag.
Lycka till.

Det ser ut som viket av plösen har skavt på ankeln. Har du kört med enkla eller dubbla sockor? Du behöver klippa till en livboj av skumplast med klister på ena sidan, apoteket och sjukvårdsaffärer har.
Se till att hela det värmeskadade området luftas. Ända tills det är helt läkt.
Kör du med enkla sockar kan det vara värt att pröva med tunnare dubbla. Tunghörnen på kängorna skall du smörja med minkolja så att de blir mjuka och goa. Sockar skall vara i ull ev med lite syntet i.
Svettas du rikligt om fötterna kan du börja med en helsyntetisk tunn strumpa närmast foten.
Hoppas dessa råd räcker. Kom tillbaka annars.
go tur

Jag gick i dubbla relativt tunna sockar i ull/syntet, och mycket riktigt är det ett ställe på tungan som trycker. Verkar finnas en lite tjockare del på tungan just där... plösen (?) är fastsydd på tungan, som trycker mot benet. (Känns lite som en miss av Meindl, eller är det bara jag som är känslig? :p )
Ska ta en tur till apoteket och se vad jag hittar, men det känns ju dock tråkigt om man ska behöva tejpa sig varje gång man ska ut och gå en längre runda :-/

Jag gick i dubbla relativt tunna sockar i ull/syntet, och mycket riktigt är det ett ställe på tungan som trycker. Verkar finnas en lite tjockare del på tungan just där... plösen (?) är fastsydd på tungan, som trycker mot benet. (Känns lite som en miss av Meindl, eller är det bara jag som är känslig? :p (...)
Inte alls bara du. Hur de där vecken som plösen är insydd till resten av skon med skall "packa" sig när man snör skorna, tycker jag är en generell svaghet i de flesta vandrarkängor. Särskilt om man har smala/beniga/seniga fötter strax nedanför och runt ankeln - då blir det ju extra mycket veck vid hopsnörnng, samtidigt som man inte har någon egen "stoppning" att fördela trycket med.

Är dina "veckhudar" av läder, går det att mjuka upp dem som seobserver föreslår, är de av cordura är det svårare att göra något, men de mjuknar med tiden. Mina egna lösningar är att vara väldigt noga med att "lägga" vecken redan från början så de passar just mina fötter (pröva att lägga ut dem uppåt-utåt, och sen in över plösen, i stället för inåt-neråt), bära tjockt med strumpor (jag skulle aldrig klara mig med två tunna), samt inte minst försöka snöra jämnt, men inte så hårt. Jag stannar till och gör om veckningen och snörningen om den inte känns lyckad, annars vet jag att jag kommer att få problem.
Lycka till från en annan ömfoting!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1
granbom Kängor, Storlek Fjällvandring 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg