Tack för snabbt svar
Det är även en massage när man sen använder hjulet. Det är därför man måste gå igenom hjulet efter en inkörningsperiod.
Om massage inte är gjord hör man de klassiska "smällarna" vilket inte är bra. Kan skada hjulet om det inte åtgärdas.
Jag vet inte om jag riktigt förstår texten ovan, men för mig verkar det som om du har blandat ihop några saker
När man klämmer ihop ekrar på det här sättet
Visa bilaga 35308
gör man en spänningsbefrielse (eng: "
stress relieving") för att slippa inneboende spänningar i ekrarnas metall från hjulbyggande och ekerbockande, men man måste ta i såpass mkt att man kommer över sträckgränsen och det räcker förstås med att man gör det en(1) gång, av praktiska skäl mot slutet av hjulbyggandet. För att inte snedbelasta fälgen/hjulet bör man klämma åt två par av ekrar enl bilden ovan. Så är står det där jag kopierade den
"
It is best to squeeze/lever pairs of spokes that are adjacent but on opposite sides of the wheel, to balance out the lateral bending loads on the rim"
från:
http://forums.thepaceline.net/showpost.php?s=30d625cb202def8f37a832205c6a5a6e&p=1256203&postcount=17
Varför spänningsbefrielse behövs förklarar hjulbyggargurun Jobst Brandt här:
http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html
Som jag skrev ovan behövs det endast en(1) spänningsbefrielse.
"Smällarna" har inget att göra med om ekrarna i hjulet är spänningsbefriade eller ej.
Det beror enbart på att ekrarna är (onödigt) vridna från slarvigt(?) hjulbyggande ljuden kommer från när ekernipplarna "hoppar tillbaka" till sin spänningsfria position, det som kallas den "förvridningsfria positionen" i den här hjulbyggarinstruktionen:
"
Se till att vrida alla ekernipplar lika mycket och vrid lite tillbaka för att hitta ekerns förvridningsfria position - dvs, vrider du ett 1/2 varv så vrid 1/8 extra och 1/8 tillbaka så att ekern inte är "vriden"."
https://happyride.se/forum/threads/mektips-bygga-hjul.34422/
Detta är alltså
inte spänningsbefrielse, lika lite som det är det att hålla i fälgen och trycka (nav-)axeln mot en träbit på golvet (kraften i de enskilda ekrarna blir inte tillräckligt hög för att nå sträckgränsen).
En spänningsbefrielse gör man enl bilden ovan!
Om de trippelreducerade ekrarna var DT Alpine, Sapim Force eller ngn annan eker >2,0 mm i böjen så är det oftast inte endast onödigt, det kan även i praktiken ge sämre hjul!
Tjockare ekrar ger inte självklart ett starkare eller ens mer långlivat hjul, i de allra flesta fall går ju inte ekrar av pga överbelastning utan pga utmattning. En vanlig anledning till utmattningsbrott är att ekern inte har tillräckligt med stöd i ekerböjen. Det är vanligt med nav med onödigt stora hål (>2,4mm) och/eller onödigt tunna navflänsar
DT Swiss Alpine III är ju (onödigt) feta i böjen (2,3mm) men det gör också att ekern är styvare där och därför är det svårare att forma den så att den får tillräckligt stöd i böjen.
Ett bättre sätt är att använda DT Comp ekrar (eller motsv 2,0mm ekrar) och ekerbrickor för att fylla ut i hålet och ge böjen bättre stöd, det står en del hos Sheldon om det:
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial
Ekerbrickor
Visa bilaga 35310
Ytterligare en framgooglad bild där skillnaden i stöd i ekerböjen med resp utan brickor syns tydligare
Visa bilaga 35311
Men eftersom man måste trä på en bricka på varje eker blir det för dyrt (jmf med DT Alpine-ekrar) för kommersiellt byggda hjul även om det är bättre. Bäst är förstås nav som inte har onödigt stora hål!
OBS
En DT Alpine III/Sapim Force-eker är inte styvare (eller starkare) jmf med DT Comp, eftersom båda är 1,8mm i mitten.
Enl mig, liksom många andra, är de bästa fälgbanden tublesstejp, den fungerar bättre än den äldre tjocka tygtejpen även med innerslang. En vanlig tublesstejp är
Stans's gula i verkligheten är den en dyrare förpackning av
Tesa 4289
[/QUOTE]
Härligt med folk som kan förklara saker
Ja nu vet han som undrar allt som borde behövas för att få sig ett bra hjul.
Att trä på en, eller två brickor tror tror jag inte spelar så stor roll för priset, men man måste nog skaffa dem själv.
Har aldrig sett detta arrangemang tidigare men det verkar vettigt om man tänker långfärd.
Har hjul som gått många mil, många mil och då går ekrarna uppe vid nippeln, eller nippeln där belastningen är stor.
Vad med eker mönstret?