Nya grejor

Classes grejor vågar jag inte ha på fjället. De köper hellre billigt än bra.
Går de sönder 5 mil från närmsta by är det inte roligt :(

Har Du testat den själv? Är inte sämre än jag kan ändra mig...

/Peter

Japp. Jag har testat båda säckarna (som för övrigt också går att koppla ihop), och skulle inte drömma om att införskaffa något dyrare/lättare för mina behov, vilket är fjällvandring nån gång per år i juli-augusti och låglandstältning några nätter per år. Det enda jag retat mig lite på är att packsäckarna är lite små, så att man verkligen måste vålda in säcken i packpåsen - men det har ju alltid fungerat.

Skulle jag bege mig upp på fjället på hösten/vintern vore det en annan sak, men än så länge har jag inga sådana planer.
 
Japp. Jag har testat båda säckarna (som för övrigt också går att koppla ihop), och skulle inte drömma om att införskaffa något dyrare/lättare för mina behov, vilket är fjällvandring nån gång per år i juli-augusti och låglandstältning några nätter per år. Det enda jag retat mig lite på är att packsäckarna är lite små, så att man verkligen måste vålda in säcken i packpåsen - men det har ju alltid fungerat.

Skulle jag bege mig upp på fjället på hösten/vintern vore det en annan sak, men än så länge har jag inga sådana planer.

det kan bli ganska kallt även på sommarfjället, i slutet av juli när jag var där blev det frostgrader en natt, så hoppas att de är varma.
 
Jo, jag har frusit många gånger i sovsäck så det undviker jag gärna.

Kommer troligen att:
Behålla min ramryggsäck
Skaffa ett HB Nallo 3 GT
Skaffa ny sovsäck och underlag

Några mer "exklusiva" tips på sovsäck och underlag? Törs nog inte riskera att köpa en "Classesäck"

/Peter
 
Till viss del upprepning av vad andra sagt men...

Tält
Som andra redan varit inne på så är Hilleberg Nallo3GT ett bra val.
Jag tycker att 3an är lagom för 2 pers, eller 1 vuxen + 2 barn.

Liggunderlag
Jag tycker att uppblåsbart är skönt, finns flera olika, olika tjocka, olika vikt, olika pris.
Själv har jag ett tjockt, långt, brett och tungt.

Sovsäck
Bör tåla 0 eller kanske några minusgrader (men det vet du väl redan).
Ska du ändå köpa nytt köp lätta prylar.

Ryggsäck
Kör vidare på den du har om den inte är trasig eller alltför tung.

/Ulf
 
jag är inte heller U(ltra)L(ätt) fanatiker men jag gillar när det är L(ätt).. min packning inklusive ett ganska tungt tält vars namn inte får nämnas väger inkl kläderna på kroppen, fiskegrejer och kängerna 12,9 + mat, sanningen är ytterligare mindre eftersom jag inte bär hela tältet själv.. med en veckas mat så blir den faktiska vikten på ryggen 12-13kg vilket jag tycker är lätt.. jag har standardutrustning, har valt att inte ta med onödiga prylar, valt den lättare av två om det blir ett val, inte kompromissat med bekvämlighet med halva liggunderlag o fötterna i ryggsäcken.. går jag ensam så blir packingen ännu lättre pgr av annat tält och sånt.. man får någonstans välja var man vill hamna, personligen så väljert jag alltid "lätt" alternativ när något byts ut, det finns ingen anledning att välja ett tyngre alternativ. fundera på lite var du vill sikta, jag vet vart jag hade skjutit..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutatmedlemskapx Tips på billiga, prisväda utlänska grejor Utrustning allmänt 32

Liknande trådar