Ny Version av Bifrost ute!

Klättermusen har upptäckt att event och deras innertyg
delaminerar rätt ordentligt och ofta. Så till 2004 har de gjort om innertyget i jackorna.

De har nu satt i ett kraftigare innertyg, modell "tunn kevlar" ....

Fick ny jacka(Bifrost) i helgen av dem och det har ju varit lite storm i Mälardalen så jag gav mig ut och testade i blötsnö. Skottade snö en timma. Det är ju som att åka skidor med packning... eller nja, men nästan.

Som vanligt kan man inte säga något om vattentäthet efter en "tur" i blötsnö, men som vanligt sitter jackan kalasbra. Lite kraftigare tyg än förra varianten, men samma passform. Ny fleece i haklappen. Nytt blixtlås och avslutande tyg vid blixtlåset. Ny stängning av ventilationskanalerna med en extra flik av tyg.

För att se skillnad på nya och gamla varianten är det bara att känna med handen på innertyget. Det är som en ko-tunga. Strävt och knottrigt.

Jag är nöjd med att Klättermusen har gjort förbättringar och hoppas att det räcker för att upprätta deras rykte om att jackorna delaminerar.

/Kling

Du får nog en ny. Ring och prata med dem.
Alternativt vänd dig till inköpsstället.

Jag har hört allt möjligt om hur reklamationer har gått till. Allt från att en tio år gammal jacka blir nekad reklamation p g a ålder och extrem slitage, men att kunden har fått köpa en nya med rabatt eller köpa en äldre modell till bra pris.. Skiljer sig från jacka till jacka, byxa till byxa, användare till användare. Allt är subjektivt.

/Kling
[Ändrat av Luffare 2003-12-22 kl 12:24]

Vandrare; sa:
Om en gammal Klättermusen de-laminerar, får man en ny då?

Min Bifrost delaminerade och jag skickade den till Klättermusen. Fick en ny, men jag fick betala för slitage den tid jag använt den. Klättermusen sade att de räknar med fem års levnadstid och eftersom min jacka var två år gammal fick jag då betala 40% av vad en ny jacka kostar för att få en helt ny Bifrost.

Att dessa dyra jackor inte beräknas hålla i mer än fem år kan man ju ha åsikter om, men det verkar vara gemensamt för laminatkläder numera. F.ö. var servicen från Klättermusen bra.

Martin L

Martin L; sa:
Vandrare; sa:
Klättermusen sade att de räknar med fem års levnadstid och eftersom min jacka var två år gammal fick jag då betala 40% av vad en ny jacka kostar för att få en helt ny Bifrost.

Martin L

Om jackan bara var två år så ska du ju enligt KöpL få en ny om inte delaminering räknas som normalt slitage.

/R

Robwah-9; sa:
Martin L; sa:
Vandrare; sa:
Klättermusen sade att de räknar med fem års levnadstid och eftersom min jacka var två år gammal fick jag då betala 40% av vad en ny jacka kostar för att få en helt ny Bifrost.

Martin L

Om jackan bara var två år så ska du ju enligt KöpL få en ny om inte delaminering räknas som normalt slitage.

/R

Jackan var drygt två år, men du har absolut en poäng. Delaminering bör inte räknas som normalt slitage utan som materialfel. Sedan gör de ett avdrag för det slitage man gjort på jackan under tiden man haft den. Men det är nog värt att tänka på att om ett plagg mindre än två år gammalt delaminerar bör man kunna kräva nytt utan att betala.

Martin L

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg