Ny vallatejp

Jag var på en vallakurs som ordnades av en skidaffär häromdagen, och han visade två vallatejper som kommit iår och som verkar för bra för att vara sanna...

Den ena sorten ska klara tempraturer mellan +5 till -20 graden i alla snöförhållanden och håller minst 25 mil.

Man tejpade helt enkelt spannet, tog bort skyddsskiktet och voila så har man en skida som klarar det mesta. Den ena varianten värmde man in och den hade han åkt vasaloppet på förra året. Funkade hur bra som helst mellan -19 till -10 eller vad det nu var... Supergrepp hela vägen.

Nu undrar ju jag om detta bara var försäljningssnack och om någon här på forumet har testat tejpen?

Mvh,
Martin

Håller på

Jag har kört ett pass med tejpen från Start hittills i blandföre; isspår med nysnö strax över 0:an. Det fungerade bra för så svåra förhållanden. Hade motsvarande förhållanden rått vid tex en Vasaloppsstart (dvs lätta spår) skulle tejpen varit ett bra val jämfört med de problem som man kan råka ut för när man måste överlagra klister med burkvalla. Någon gång i slutet av nästa vecka borde jag kunna ge lite mer uttömmande svar om jag fortsätter träna med det här paret skidor om hållbarhet och fler fören.

/Tommy

Fungerar hyfsat

Jag skrev lite om den i ett tidigare inlägg. Jag har hunnit skida en del med den och kan konstatera att den fungerar helt hyfsat. I de flesta fören jag varit ut i har den varit bra. Vallatejpen var dock oanvändbar i några graders kyla och snöväder, då den isade fast på nolltid. För några dagar sedan med mycket isiga spår och +2 grader var fästet också ganska dåligt.

Starts vallatejp är inget för fjällturer. Brorsan provade den på en nyårstur i Norge och konstaterade att det som inte fastnade på limmet till stighudarna snabbt slets bort i nerfarten på isigt och ojämnt underlag.

Rex vallatejp

Hej.

Kan meddela att jag inhandlat Rex variant av vallatejp nu men inte hunnit prova ännu. Den ska värmas på och bygger inte på samma sätt som Start. Återkommer med resultat.

/Martin

Mer erfarenheter

Jag har kört ca 10 mil med START-tejpen nu och lägger det paret skidor på hyllan i väntan på att testa vid varmare fören.

Mina erfarenheter så här långt:

Fungerar riktigt bra i kallfören (is, gammal snö och is + nysnö). Jag har inte haft problemmed ifysning alls trots nysnö. Fästet är bra men suger mer mot snön jämfört med vanlig valla. Glidet blir lidande och det har hänt att skidorna hugger utanför spåret.

Jag tappade en tejp under en skida efter ca 2 mil. tror det beror på att skidorna inte kallnat ordentligt. Ska vallan hålla den utlovade distansen måste man vara noggrann vid påläggning. Inget man gör utomhus.

Jag la på tejpen under min klisterzon för att inte glidet skulle bli lidande. Förmodligen kan man öka fästzonen något jämfört med klister. Mina skidor har grafitbelag.

Jag ska se hur jag upplever vallan vid varmare fören innan jag recenserar den. Det vore intressant att ytterligare erfarenheter från ännu fler. T.ex. hur vallan fäster på sintrade belag som mina, och säkert de flestas, turskidor har.

/Tommy

Slet bort tejpen!

Efter två olika påsättningar av tejp med förlängningar både fram och bak slet jag till slut bort den. Jag tycker inte att jag fick riktigt bra fäste. Med vanlig fästvalla fick jag bättre fäste.

Jag har helt nya skidor och inte riktigt timat in min vallazon, så det kan bero på detta.

Martin

Verkar fungera bra

Jag och tjejen har nu provat Start tejpen. tre minusgrader samt lite äldre snö. Vi var båda förvånade över hur bra tejpen fungerade. Dock blev glidet lite sämre, men vi tror och hoppas på att detta berodde på att vi inte visste hur mycket vi skulle korta ned fästvallazonen, enligt Starts hemsida skall man korta ned den upp till 15cm! det hade vi inte gjort.
Om ni skall prova tejpen så tänk på att ni inte kan rengöra belaget med vanlig vallaväck för då kommer tejpen släppa. Start rekommenderar (såklart) sin egna "vallaväck", men det kanske går med något annat oxå, vad vet jag.
Nu skall det bli intressant att se hur länge vallan håller..

Är man bekväm och inte ids hålla på och valla samt att man inte har så höga förväntningar på skidorna så kan man säkert använda dessa tejpar. Men annars är vanlig valla helt överlägsen.
Men som inbiten norrbottning som åker mycket skidor så ställer man kanske för stora krav ibland:)

Mats_J; sa:
Är man bekväm och inte ids hålla på och valla samt att man inte har så höga förväntningar på skidorna så kan man säkert använda dessa tejpar. Men annars är vanlig valla helt överlägsen.
Men som inbiten norrbottning som åker mycket skidor så ställer man kanske för stora krav ibland:)

Hej!

Tyckte jag fick väldigt bra fäste med Rex +3 till -5 tejp. Detta i -3 till -15 grader. Det var ju bekvämt att slippa valla på tre dagar, bara att sätta på sig skidorna och åka. Men ska man åka Vasaloppet och det finns en möjlighet att glidet påverkas så vette tusan om man vågar sig på det...

Rex tejp bygger ju i princip ingenting så frågan är varför glidet påverkas? Fastnar det mer snö i tejpen än i vanliga vallor?

/Martin

Glid och fästvalla

Förenklat och generaliserat: För att få fäste vid de flesta fören finns det flera vallakombinationer som fungerar. Det gäller att hitta en bra kombination av fäste och slitstyrka utan att få ifrysning. Ju kladdigare utan ifrysning - desto bättre grepp. Ju kladdigare - desto sämre slitstyrka. Ifrysning (klabb under skidorna) - valla om. Kladdigheten har en baksida: den tar även på glidet.

Tejperna fungerar över ett stort temperaturspann. För att få fäste krävs en "kladdighet" som fungerar i hela temperaturspannet. Det är därför inte optimerat för något före och ger därför i de flesta fall sämre glid än vanlig vallning.

Poängen med tejperna är inte bästa fästvallning i hela temperaturspannet utan hyfsat fäste i ett stort spann under många mil. Nu har jag kört 14 mil med min tejp och konstaterar att fästet i någon plusgrad (fortfarande burkvallaföre) är relativt sämre än riktigt vallade skidor men fortfarande tillräckligt. Starttejpen fungerade för mig bäst i kallföre.

/Tommy

Man trodde ju aldrig att man skulle få se elitåkare valla om skidorna under ett lopp. Men i Marcialonga i helgen så vallade flera av de italienska åkarna om, inför sista stigningen. De hade satsat på bra glid fram till sista backen och la då på bätre fäste. Nu tog ju det alltför lång tid för Giorgio Di Centa, han han ju inte ikapp Anders Aukland efter att han hade vallat om.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
rab Vallatejp? Turskidåkning 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg