Stort tack för allas feedback.
Hörde med en lokal sportfiskebutik häromdagen att jag kanske skulle överväga en s k multirulle i stället för en haspel.
Beten med vikt +80 gram är tungt och vederbörande menade att skinnet på mitt pekfinger kan få sig en rejäl törn utefter en hel dags fiske med en haspelrulle och tilltänkta beten.
Några synpunkter på detta?
/Anders
Alternativ gäddcombo:
Spö: Fantasista Beast.
Rulle:*Ambassadeur 5501 Pro Rocket Black Edition.
Lina: Svartzonker Braid 0,28mm.
Rent krasst blir jag lite förvirrad när du å ena sidan vill ha ett "budget set" i haspel och å andra sidan lägger till ett förslag som är väsentligt mycket dyrare och det multiset , lägg till på det att du har väldigt gammal utrustning som referensram.
Forumet är tack och lov inte sååå prylorienterat och utifrån det så ramlar det inte på den breda och objektiva synen på val av märke , modell och typ som man generellt behöver för att välja utrustning baserad på andras åsikter och erfarenheter.
Det är lika svårt att faktiskt få en bra uppfattning i affären om du inte är väldigt erfaren på hur skillnaden på klingan agerar när du provar spöet i affären och hur den ter sig i fält. Med det sagt så måste du ändå skjuta lite från höften när du väljer här.
Skulle jag ha den summan du ger som förslag till multiset så hade jag köpt :
SVARTZONKER BLACK SERIES "THE HORIZON" 8'4"
Haspel 256 cm (8'4") 30-120 g
AMBASSADEUR REVO BEAST 40
Skulle jag köra på ett haspelset så skulle jag köpa :
SHIMANO NASCI 4000FB
WESTIN W3 POWERCAST XXH
Haspel 251 cm (8'3") 40-130 g
Med det sagt så är det vad JAG tycker. Köp nåt och ut och fiska förfan