Jag vet att du vill ha tunga grejer men jag skulle ändå rekommendera att skaffa lätt utrustning!
Jag har dragit upp många gäddor varav en del stora på mina spön som är mellan 4-14g och 7-18g.
Det är mycket roligare att fightas med fisk på dom och även små fiskar blir stora. Och dom stora ja dom blir riktiga monster!
Jag fiskade nästan bara med 15-42g utrusning i 15 år för att det var det jag fick när jag var liten och så använde jag bara det. Vi hade några andra spön som jag tror var lägre klassade bla med abumatic rulle och någon äldre Cardinal rulle som jag använde en del också men inte ofta.
När jag sedan uppgraderade mig med nytt spö till ett 4-14g så blev jag frälst.
Jag ser det som ett misstag att jag inte gjort det tidigare! Gud så mycket bättre fisket blev!
Idag har jag i princip bara spön från UL upp till 28g. Något annat vill jag inte ha!
Det finns mus/rått imitationer, grodor osv som är viktade för dessa spön.
Dom största gäddorna jag har fått har jag faktiskt fått på små 6g abborre spinnare och 7cm jigg. Och många medelstora på 10-15cm jigg och wobblers och skedar i samma eller lägre storlek.
Så det är inga problem att få dom på små beten.
När jag rensade en efterleksgädda så var magen full med småfisk i storlek yngel 2-3cm!
Och det går att kasta tyngre saker om man vill bara man inte tar i allt vad man kan.
Jag har aldrig varit med om att ett spö går av vid drillning av fisk, inte ens mitt 4-14g har pajat när jag haft otaliga mindre och två 1 meters gäddor på som jag landade efter långa fighter!
Jag måste dock erkänna att jag knäckt ett par spötoppar på annat vis! Men det kan hända vilket spö som helst.
Med tunga grejer så är det mer bogsering av fisken och mindre fight.
Om man inte fiskar i havet där det finns riktigt stor fisk så föreslår jag alltid lätt utrusning!
Gå med i det lätta laget, tacka mig senare!