Mina erfarenheter
Hej Ola!
Jag lät bygga upp ett nytt MTB-bakhjul iför min nyligen avslutade Asien-tur. Detta då jag inte trodde på mina gamla hjul till 100%. Butiken jag valde var Europeiska Cykel Importen(ECI) i Stockholm då de i mitt tycke besitter en oöverträffad kunskap och erfarenhet av hjulbygnation.
Dessutom var priset klart konkurenskraftigt, gämfört med de större "dagis-butikerna" i city.
Efter en ca 5000km lång resa har jag ännu ingen skevhet i fälgen och den hårdanodiserade ytan på fälgsidan har nätt och jämt börjat skavas av. Jag cyklade visseligen inte på MTB-spår, men vägarna i denna delen av världen är ofta sämre än det mesta jag upplevt under 15 år på MTB i svenska skogar. Dessutom hade jag mellan 15-30kg packning.
Hjulet byggdes av 36 håls Mavic 521 DH-fälg utan någon ceramic-beläggning då jag var osäker på om det skulle överleva trippen! Valde aningen reducerade ekrar samt kromade mässingsnipplar med ett plastinlägg som skall försvåra att de skruvar upp sig själva tex om olyckan är framme och gör hjulet skevt.
XT-nav är vanligtvis mycket prisvärda om man ser till livslängd och prestanda. Det finns naturligtvis bättre och dyrare men då blir det ofta mer specialicerat och känsligt. Jag har tex både Mavic och WhiteIndustries nav och även om de har mjukare gång, pgr av maskinkulagren, och lägre vikt så sätter jag frågetecken för hållbarheten på alu-axlarna.
Trots att jag inte tänker byta till skivbromsar, då jag inte ser hur jag som amatör skulle kunna vara betjänt av den kraftigare bromsförmågan, så valde jag ett skivbromsförberet XT-baknav. På dessa nav har man nämligen flytta in ekrarna lite för att få plats med skivbromsfästet. Detta har gör att det är mindre avstånd mellan flänsarna men vinklarna på ekrarna nu är symetrisk och därför så har man inte förlorat något i styrka, tvärtom...Dessutom har Shimano ökat på höjden på flänsarna så att man får kortare ekrar och därmed styvare hjul!
Rekomenderas!
Framtill hade jag just en Mavic 517 fälg med ceramic belägg, XTR-nav, red. ekrar samt vanliga mässingsnipplar. Detta hjul är från -99 men var tillräckligt bra skick. Har två par hjul med ceramic-hjul. Ett par 517 och ett 10 år gammalt par av deras företrädare 217(fram heter den 117 då detta var en prov serie
. Jag har aldrig lyckets chippa ceramic-belägningen(titanoxid) själv, men tävlat på en lånad cykel i en tävling med en fälg som förstörts då underlaget slagit igenom vid ett dåligt genomfört hopp. Den var mindre skoj, men fullt funktionsduglig.
Tycker dock att man skall tänka på att om man har bra cykelteknik, så kan ceramic faktiskt betala sig i längden. Fäljsidorna slits inte märkbart ens efter många års användning, och dessutom får man märkbart bättre bromsverkan. Använder man till detta klossar gjorda för ceramic-fälgar så blir livslängden på dem mycket lång!
Har man pengarna och planerar att köra med fäljbroms många år framöver så skulle jag även rekomendera dessa.
Vi ses i skogen...
Peter