Ny uppsättning hjul

hur vet man?

Hur vet man då när det är dags att byta kedjan? Cyklar inte jättemycket och mest asfalt......räknar inte mil heller.....kan man se när det börjar bli dags på kedjan eller ska man köpa ett mätverktyg? I sommras gick min kedja av och jag tvingades då byta kedja, bakkrans och vevparti eftersom mittkransen (fram) "rippade" innan jag bytte även den. Hade inte bytt kedja eller kransar tidigare på denna cykel. Vore ju betydligt trevligare med ny kedja lite oftare än denna typ av plötsliga stora utgifter.

Tacksam för tips...

/Andreas
 
Bygg dina hjul själv

balo; sa:
Har vissa funderingar på att införskaffa en ny uppsättning hjul för skogkörningar och sätta på slicks på de hjul jag har i nuläget.

Det jag funderar på i hjulväg är ett par Mavic X517 med Shimano XT nav. Vidare blir det en ny kasett och ska man då även skaffa en ny kedja så att man byter kedja i samband med att man byter hjul för att få en jämnare slitning på kejda å kasett ??

Är det någom som förslag på nån annan konfiguration på hjul? Vill inte lägga ut en väldans massa pengar, men det verkar ju som att man hamnar i närheten av 3000:- utan problem.

/Ola

X517 fälgarna är förvisso inte världens starkaste fälgar, men med en optimal ekerspänning så kan de ändå räcka långt. Men du kan fundera på om en starkare (och därmed tyngre) fälg i bak, då bakhjulet är det klart svagaste hjulet (p.g.a. off set) samtidigt som det är det hjul som tar mest stryk. Det är dock ett sattyg att Mavic m.fl fälgtillverkare bara kör med enkla ekerhylsor på sina MTB-fälgar men kör med dubbla ekerhylsor (både "eyelets" och "sockets") på sina racer och turing/trekking fälgar. Dubbla ekerhylsor är helt att föredra. En lustig detalj är att fälgarna på Mavics MTB-hjul har dubbla ekerhylsor. Dubbla ekerhylsor gör att ekerspänningen fördelar på både "övre" och "nedre" fälgbotten. Därmed kan du ha en högre ekerspäning i hjulet vilket ger starkare hjul och längre livslängd på fälgarna.

XT är pålitliga nav som har kallsmidda flänssnar, vilket är bra.

Men bra komponenter i all ära, den svagaste länken i hjul är alltid hur de byggs, främst då hur hård och jämn ekerspänningen är, att ekrarna är i sin förvridningsfria position samt att ekrarna är stressbefriade på rätt sätt.

Tyvärr slarvas det rejält med den saken bland cykelaffärerna och därför rekommenderar jag alltid folk att själva bygga och rikta sina egna hjul för bästa resultat. Jag har själv haft "DH-hjul" som behövde lämnas in för riktning efter varje lätt CC-tur - tills jag började rikta dem själv. Snart insåg jag att det räckte med lätta CC-fälgar så länge hjulen är välbyggda - trots att jag väger 100 kg +.

Fråga rund bland dina cykelhandlare om de har en ekertensiometer (mäter ekerspänningen) så förstår du kanske vad jag menar.

Läs mer om hur hjulet fungerar på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html och hur du riktar hjul på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html

En utmärkt amerikansk sida om hjulbygge finns på http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

/Niklas


[Ändrat av niking 2002-04-09 kl 09:56]
 
Alternativ till Mavic??

Att det slarvas med "fabrikslevererade" hjul har jag märkt då mina hjul nu redan behöver riktas å detta trots att jag inte hunnit köra nåt direkt i skogen på dom än...
Gällande fälgstyrka så visst skulle jag nog kanske behöva nåt starkare än Mavic fälgarna då det blir lite belastning när man lägger på den 100 pannorna. :)

Förslag på andra fälgar som är lite starkare men som ändå inte kostar en väldans massa pengar??

Nån som vet vart man kan få tag på en vettig riktbänk?

/Ola
 
Re: Alternativ till Mavic??

balo; sa:
Att det slarvas med "fabrikslevererade" hjul har jag märkt då mina hjul nu redan behöver riktas å detta trots att jag inte hunnit köra nåt direkt i skogen på dom än...
Gällande fälgstyrka så visst skulle jag nog kanske behöva nåt starkare än Mavic fälgarna då det blir lite belastning när man lägger på den 100 pannorna. :)

Förslag på andra fälgar som är lite starkare men som ändå inte kostar en väldans massa pengar??

Nån som vet vart man kan få tag på en vettig riktbänk?

/Ola


Tja en ekertensiometer är en mycket bra investering, men de är svåra att få tag på (tips köp från USA över internet). Jag skulle först rekommendera en ekertensiometer, skulle inte det räcka, så kan en starkare fälg rekommenderas. Men jag skulle rekommendera dig att läsa igenom mina uppsattaser noga och först därefter sätta hjulet i riktstället!

Generellt råder det ett starkt samband mellan fälgens vikt och dess styrka. Därmed inte sagt att sambandet är 100%. X517 väger ca 400 g och du bör kanske titta på fälgar (i bak) som väger runt 450 g. Intressant nog är ofta dessa fälgar klart billigare än superlätta fälgar typ X517.

Bra riktställ, titta närmare på Park Tools proffesional series på deras hemsida http://www.parktool.com tror jag eller möjligtvis http://www.parktools.com De kostar visserligen en vacker slant (ca 3000-6000 kr) men de underlättar klart riktningsarbetet - tillsammans med en ekertensiometer och ett centreringsverktyg.

/Niklas
 
Re: Alternativ till Mavic??

balo; sa:
Förslag på andra fälgar som är lite starkare men som ändå inte kostar en väldans massa pengar??
/Ola

Finns säkert men sannolikt blir vikten större. Jag har ett par Bontrager race lite hjul som varit utmärkta, att bakfälgen sprack berodde på en plötslig gren. Vågar inte uttala mig om andra fabrikat, eftersom jag varken provat eller läst. Men, snarare än andra fabrikat, skulle jag i dina kläder överväga att ta en bättre Mavic fälg. 517 ceramic är utomordentligt hållbara. 618 är också ett alternativ, ska vara stryktåligare. För egen del har vi åkt ca 800 mil på våra 517 ceramic och de är fortfarande som nya. Bakhjulen byggde Cykelcity, framhjulen Cykloteket, av ngn outgrundlig anledning fanns inte 517 ceramic i Cykelcitys sortiment förra året.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/singletrack/SingleTrack2000.htm
 
Re: Alternativ till Mavic??

balo; sa:
Att det slarvas med "fabrikslevererade" hjul har jag märkt då mina hjul nu redan behöver riktas å detta trots att jag inte hunnit köra nåt direkt i skogen på dom än...
Gällande fälgstyrka så visst skulle jag nog kanske behöva nåt starkare än Mavic fälgarna då det blir lite belastning när man lägger på den 100 pannorna. :)

Förslag på andra fälgar som är lite starkare men som ändå inte kostar en väldans massa pengar??

Nån som vet vart man kan få tag på en vettig riktbänk?

/Ola

Ett billigt förslag är Mavic X221. De kostar runt 250:- och har fungerat bra för mig (93 kg). De väger 440g.

Bak höll fälgen ca 600 mil. Slitaget på fälgsidorna är påtagligt då det är blött och lerigt. Då fälgsidan blev så tunn att den vek sig utåt vägde fälgen endast 390g.
Fram håller fälgen än (800 mil).

Riktstället från minoura som cykelcity säljer för 395:- tycker jag fungerar bra.

Daniel
 
Re: Re: Alternativ till Mavic??

Daniel skrev: "Ett billigt förslag är Mavic X221. ... Slitaget på fälgsidorna är påtagligt då det är blött och lerigt."

Det fina med ceramic är att det håller. Ytan blir blankslipad och stenhård. Jag har ett framhjul som gjort 1600 mil och det är fortfarande helt ok.
Per
[Ändrat av ipg289h 2002-04-09 kl 22:11]
 
Re: Re: Re: Alternativ till Mavic??

ipg289h; sa:
Daniel skrev: "Ett billigt förslag är Mavic X221. ... Slitaget på fälgsidorna är påtagligt då det är blött och lerigt."

Det fina med ceramic är att det håller. Ytan blir blankslipad och stenhård. Jag har ett framhjul som gjort 1600 mil och det är fortfarande helt ok.
Per
[Ändrat av ipg289h 2002-04-09 kl 22:11]

Nackdelen med ceramic är att beläggningen bitvis kan lossna och då känns hugger bromsen. Att det inte känns bra kan jag intyga av egen erfarenhet.

/Niklas
 
Har även hört detta men även hört att de främst va ett problem när det va en ny finess och att de nu fungerar mycket bättre.
Hur pass nya är dina dåliga erfarenheter?
Själv använder jag Mavic 521 på den cykel jag använder på cykel semestrar och den verkar våldsamt stabil.

 
Dåliga erfarenheter

Nils-Åke; sa:
Har även hört detta men även hört att de främst va ett problem när det va en ny finess och att de nu fungerar mycket bättre.
Hur pass nya är dina dåliga erfarenheter?
Själv använder jag Mavic 521 på den cykel jag använder på cykel semestrar och den verkar våldsamt stabil.


Mina egna dåliga erfarenheter ceramiska fälgbeläggningar är 4-5 år gamla och jag har inte sett någon större anledning att omvärdera dem.

Att den ceramiska beläggningen skulle varas så mycket hållbarare nu kan lika gärna vara ett tomt försäljningssnack som mer faktabaserat snack.

Hörsägen och sanning går ju sällan hand i hand... Speciellt inte om man betänker att keramiska fälgar kostar ungefär dubbelt upp mot vanliga fälgar. Dubbla priset innebär ju också dubbla marginaler i varje led.

/Niklas
 
Mina erfarenheter

Hej Ola!
Jag lät bygga upp ett nytt MTB-bakhjul iför min nyligen avslutade Asien-tur. Detta då jag inte trodde på mina gamla hjul till 100%. Butiken jag valde var Europeiska Cykel Importen(ECI) i Stockholm då de i mitt tycke besitter en oöverträffad kunskap och erfarenhet av hjulbygnation.
Dessutom var priset klart konkurenskraftigt, gämfört med de större "dagis-butikerna" i city.

Efter en ca 5000km lång resa har jag ännu ingen skevhet i fälgen och den hårdanodiserade ytan på fälgsidan har nätt och jämt börjat skavas av. Jag cyklade visseligen inte på MTB-spår, men vägarna i denna delen av världen är ofta sämre än det mesta jag upplevt under 15 år på MTB i svenska skogar. Dessutom hade jag mellan 15-30kg packning.

Hjulet byggdes av 36 håls Mavic 521 DH-fälg utan någon ceramic-beläggning då jag var osäker på om det skulle överleva trippen! Valde aningen reducerade ekrar samt kromade mässingsnipplar med ett plastinlägg som skall försvåra att de skruvar upp sig själva tex om olyckan är framme och gör hjulet skevt.

XT-nav är vanligtvis mycket prisvärda om man ser till livslängd och prestanda. Det finns naturligtvis bättre och dyrare men då blir det ofta mer specialicerat och känsligt. Jag har tex både Mavic och WhiteIndustries nav och även om de har mjukare gång, pgr av maskinkulagren, och lägre vikt så sätter jag frågetecken för hållbarheten på alu-axlarna.

Trots att jag inte tänker byta till skivbromsar, då jag inte ser hur jag som amatör skulle kunna vara betjänt av den kraftigare bromsförmågan, så valde jag ett skivbromsförberet XT-baknav. På dessa nav har man nämligen flytta in ekrarna lite för att få plats med skivbromsfästet. Detta har gör att det är mindre avstånd mellan flänsarna men vinklarna på ekrarna nu är symetrisk och därför så har man inte förlorat något i styrka, tvärtom...Dessutom har Shimano ökat på höjden på flänsarna så att man får kortare ekrar och därmed styvare hjul!

Rekomenderas!

Framtill hade jag just en Mavic 517 fälg med ceramic belägg, XTR-nav, red. ekrar samt vanliga mässingsnipplar. Detta hjul är från -99 men var tillräckligt bra skick. Har två par hjul med ceramic-hjul. Ett par 517 och ett 10 år gammalt par av deras företrädare 217(fram heter den 117 då detta var en prov serie ;). Jag har aldrig lyckets chippa ceramic-belägningen(titanoxid) själv, men tävlat på en lånad cykel i en tävling med en fälg som förstörts då underlaget slagit igenom vid ett dåligt genomfört hopp. Den var mindre skoj, men fullt funktionsduglig.

Tycker dock att man skall tänka på att om man har bra cykelteknik, så kan ceramic faktiskt betala sig i längden. Fäljsidorna slits inte märkbart ens efter många års användning, och dessutom får man märkbart bättre bromsverkan. Använder man till detta klossar gjorda för ceramic-fälgar så blir livslängden på dem mycket lång!

Har man pengarna och planerar att köra med fäljbroms många år framöver så skulle jag även rekomendera dessa.

Vi ses i skogen...
Peter
 

Liknande trådar