Hejsan!
Intressant tråd de här. Jag har själv ett par blå "skyllans" med skatepjäxor och skatebindning. Jag pronerar litegrann men inte så mycket. Anledningen till att jag köpte Skyllans blå var att det går att ställa in bindningarna i sidled för att hitta fotens bästa balanspunkt och därmed stabilitet samt bästa åkekonomi.
Balanspunkten på ett par skridskor oavsett vilken sorts skridskor det är går i en linje(skenan på skridskon) mellan hälen och framfoten och dess tår, framförallt stortån. Man brukar säga att linjen(skenan på skridskon) generellt ska sitta mellan stortån och dess granne och med 60% av hälen utanför skridskons skena.
Detta är ju som sagt generellt och personligen så tror jag det kan variera oerhört mycket från person til person, det finns en mängd olika faktorer. Hur foten är byggd, höga/låga fotvalv, pronation/supinaton, hur och var foten+vrist är tränad, är den tränad, kort/lång hälsena, tårnas storlek och position framförallt stortån etc. etc.
Sedan är ingen fot lik den andra, inte ens dina två egna. Mina bindningar på mina skridskor har jag ställt in olika pga att fötterna ser olika ut och därmed ha olika balanspunkter. Som någon sade så kan det ju handla om andra delar av kroppen som inte är jämnt skapta. Man får ju liksom gå på känn och prova sig fram. Ju mer skridskovana man har desto lättare att känna var kraften, man skickar ner i foten, får bäst svar.
Personligen tycker jag att skatepjäxorna ger bra stabilitet. Det där med att bygga egen sula har jag inte provat men ger det extra och bra stabilitet, vilket verkar logiskt, så är det ju en fördel att utnyttja.
För att dra en parallell och exempel så finns det en anledning till varför bandyspelare bygger om hockeyrör till bandyrör. Hockeyrör är stabilare vilket gör att större utvecklad kraft från åkaren kan passera ner i isen under frånskjutet och på så sätt få en större svarande motkraft som resulterar i farten framåt.
Vad gäller en teknik för detta ändamålet som diskuteras måste det som någon sade vara väldigt individuellt. Har man god teknik åker man utan stavar eftersom att friktionen mellan skridskor och underlag är så pass liten att farten kan bli så pass hög att ett stavtag kostar mer i energi än vad det är värt i extra fart(om man är så stark/snabb fysiskt för den existerande farten att man kan skapa sig extra fart genom stavtag).
Personligen skulle jag nog som någon annan sade börja med att staka som på ett par klassiska skidor med små skridskoskär(som skateprincip)och sedan successivt ta ut skäret mer och mer ju bättre man blev tills man till slut kunde lägga undan stavarna. Som någon annan nämnde att man kan träna skidskating utan stavar.
Tycker som sagt att tråden är intressant, hoppas jag inte har tråkat ut någon. Rätta mig gärna, det jag inte hänvisat till är personlig erfarenhet.