Ny skaljacka

Hej!

Jag har bara bra erfarenheter av Klättermusen! Deras plagg är ofta lite tyngre än många andra, men jag får en känsla av robusthet som jag gillar! Jag har flera plagg med 3L Cutan och gillar det skarpt.

Jag går i väldigt mycket obanad terräng då jag tycker det är roligt vilket gör att kläderna får en hel del mer stryk men jag har aldrig haft problem med skador i något av mina plagg.

Är väldigt intresserad utav Klättermusen men är fortfarande tveksam då flera har haft problem med läckage

Jäklar kom inte länken med.

Den jag menade var trollväggen...

https://www.norrona.com/nb-NO/Products/3004-13/2305/trollveggen-dri3-jacket-m/

Mvh / Johannes
Okej, ser också väldigt bra ut får se om jag kan hitta en i Sthlm.

Hej. Har du tittat på Bergans jackor? Tror att både Trolltind alt Stryn skulle passa beroende på budget. Jag gillar deras 3-lagers Dermizax(?) väldig mycket, andas bra och är minst lika vattentålig som min Tierra Gorni 3-lagers ProShell, föredrar Bergans. Dermizax har väl bara PU som känns vänligare mot miljön (- impregnering).

Klarar alla krav...utom vikten förståss....

Hejsan,

Om ett plagg verkligen ska funka bra mitt i snöstormen uppe på fjället "krävs" det enligt mig riktigt bra huva och gärna ett lite kraftigare plagg. Jag använder av den anledningen mig av Klättermusens Bomullsanorak på vinterturer, men det är ju knappast ett alternativ för din del. Kan däremot till viss del hålla med om kritiken att deras regnplagg ibland inte känns som det tätaste på sommaren.

Så min lösning har varit att ha en vinterjacka och en sommar-dito. Nu är ju detta lite kostsamt, i alla fall om man köper någon av "topp"-märkenas jackor.

Men ett ganska nytt alternativ som jag skulle vilja tippsa om är plusminusnoll http://plusminusnoll.se/sv/produkter/vara-produkter/skal/minus-3l-jacket-morkgra.html

Har personligen inte använd deras jacka så vad det gäller hur bra den är anpassad för regnväder kan jag inte uttala mig om. Däremot har jag en kompis som äger en och som är mycket nöjd. Har varit där och klämt på den och jag kan utan tvekan rekomendera den som vinterplagg i alla fall. Oerhört gediget och kompetent intryck!

/ Stefan

Hej. Har du tittat på Bergans jackor? Tror att både Trolltind alt Stryn skulle passa beroende på budget. Jag gillar deras 3-lagers Dermizax(?) väldig mycket, andas bra och är minst lika vattentålig som min Tierra Gorni 3-lagers ProShell, föredrar Bergans. Dermizax har väl bara PU som känns vänligare mot miljön (- impregnering).
Ok, ska kolla upp bergans lite.
Hejsan,

Om ett plagg verkligen ska funka bra mitt i snöstormen uppe på fjället "krävs" det enligt mig riktigt bra huva och gärna ett lite kraftigare plagg. Jag använder av den anledningen mig av Klättermusens Bomullsanorak på vinterturer, men det är ju knappast ett alternativ för din del. Kan däremot till viss del hålla med om kritiken att deras regnplagg ibland inte känns som det tätaste på sommaren.

Så min lösning har varit att ha en vinterjacka och en sommar-dito. Nu är ju detta lite kostsamt, i alla fall om man köper någon av "topp"-märkenas jackor.

Men ett ganska nytt alternativ som jag skulle vilja tippsa om är plusminusnoll http://plusminusnoll.se/sv/produkter/vara-produkter/skal/minus-3l-jacket-morkgra.html

Har personligen inte använd deras jacka så vad det gäller hur bra den är anpassad för regnväder kan jag inte uttala mig om. Däremot har jag en kompis som äger en och som är mycket nöjd. Har varit där och klämt på den och jag kan utan tvekan rekomendera den som vinterplagg i alla fall. Oerhört gediget och kompetent intryck!

/ Stefan
Mitt problem med plusminusnoll förutom vikten är att dom tillverkar jackan på beställning och jag skulle helst vilja ha en ny jacka till nästa månads vintertur.
Har också tänkt på alternativet med två jackor men det blir ju väldigt dyrt så får nog vänta något år

är också på jakt efter ny skaljacka och har just nu fastnat för Arcteryx Beta AR alternativt Norröna Falketind/trollväggen goretex, men ingen av dessa går att hitta i storlek medium till rea-pris tyvärr.

saknar ärm-ficka på dem också, det är perfekt att ha liftkortet och lite nöd-pengar i en ärmficka när man åker telemark/slalom.

man får hålla ögonen öppna och slå till när det dyker upp rätt färg och storlek.
kan tänka mig att köpa från EU, men byte/reklamation blir ju lite krångligare.

skaljacka är alltså en regnjacka som man har hela tiden, även när det inte regnar?
det ingår i definitionen, att den är vattentät?

har aldrig förstått exakt vad skaljacka betyder.

Jag klassar skaljacka som en jacka utan foder. Sen om den är vattentät eller inte är upp til varje modell. Men om detta är rätt definition enligt facktermerna vet jag inte.

Mvh / Johannes

Jag håller med Glännman. Men tror nog att folk i gemen avser regntätt när de säger skaljacka.

Du får starta en omröstning i en separat tråd :)

Hej. Min Haglöfs skaljacka håller på att ge upp efter några år och jag börjar fundera på vad som ska ersätta den.
Den ska användas året runt, klara snöstorm lika väl som en regnig sommardag, vara välventilerad, ha en ordentlig huva, slitstark, hög livslängd med en vikt under 600 gram och helst vara fluorkarbonfri.
Går kanske inte att få allt men kom gärna med lite tips, förslag och egna erfarenheter om ni har några.

/Magnus

Skulle den här kunna vara något?
http://www.xxl.se/Root/Kläder/Herrk...horn-Jacket,-skaljacka-herr/p/1089736_1_Style

Edit: ser nu att den bara finns i S. Så om du är rätt så liten... ;)
__
Fredrik

Inte haft den så länge ännu, men än så länge väldigt nöjd med min Westcomb jacka i Neoshell.

Brukar svettas betydligt mer i skaljackor och tycker nog den kommer ganska nära en vanlig softshelljacka i bekvämlighet och luftighet. Helt tät är den såklart än så länge, tiden får utvisa om det håller i sig.

Jag har en Rab Stretch Neo, också den i Neoshell, och får instämma om ventilationen. Jackan saknar pit-zips, men jag har aldrig upplevt det som ett problem, och det borde väl säga något om ventilationen.

Tyvärr har mitt exemplar inte klarat av att hålla tätt mer än första året. Jag vet inte om det är normen eller om jag haft otur, men det hindrar mig från att rekommendera materialet. Hade jag inte haft det problemet hade jag varit helt såld.

Tack för alla tips men nu har jag bestämt mig, det blir en norröna trollveggen. Hittat en till nedsatt pris och den klarar allt bättre än min förra jacka förutom marginellt sämre huva.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg