Ny skaljacka

Jag är på gång och skaffa en ny skaljacka.

Den typ av jacka jag är på jakt efter skall användas till mycket skidåkning och en del turer, samt kunna användas till vandring i skogen en regnig sommar.

De jag har tittat närmare på är Tierra prime
http://www.tierra.se/tierra/Products/product.asp?ItemId=26504&SectionId=1320
, Tierra intrepido http://www.tierra.se/tierra/Products/Product.asp?ItemId=1261&SectionId=1320 , Arcteryx sidewinder (något dyr så är inte högsta prioritet)
http://www.arcteryx.com/product.aspx?prod=1948
och klättermusen http://www.klattermusen.se (ygg , forste brede vet inte så mycket om de modellerna). Tierra prima och intrepido lockar mest.Intrepido kändes som om man krängde på sig en skottsäkerväst, men med full rörlighet mycket trevlig, men gillar inte att det har ett "vattentätt" blixt lås.

JAg har lite beslutsångest eftersom det jag vill ha på en jacka är snölås/kjol(inget krav men ett plus), stor huva som rymmer hjälm och som skyddar ansiktet, (tierra jackorna fixar de vad jag vet.
Vet inte så mycket om klättermusen har hört mest mindre bra saker från min bekantskapskrets (mycket när det gäller reklamation)
Det jag är osäker på är hur de olika materialen är. Jag har bra erfarenhet av gore-tex (fick en ny jacka eftersom den tog in vatten) men vad jag förstår här på forumet så andas klättermusen e-vent bättre?. Hur är det med vattenmotståndet på e-vent kontra gore-tex (man hittar bara reklam för respektive material inga tester)? lika bra som gore-tex?
Jag har alltid tyckt att man blir svettig i dem när man är igång men sen vet jag hur det är att var igång i ett heltätt regnställe av "gummi".
Jag har svårt att lösa problematiken.
Hur är sedan de där "vattentäta blixtlåsen (intrepidon har bl.a ett sådant), bara skräp?

Vad jag har sett på forumet så är tierra mer mainstream företag med medelmåttiga plagg och var bättre förr, stämmer det verkligen, det är inte den bild jag har fått från företaget? De som vet vad de vill ha går gärna till något litet specialmärke och får bättre funktionalitet, pris och design, stämmer detta? Om det gör det vad/vilka märken är det?

Så jag hade gärna behövt lite hjälp och synpunkter från er som testat de olika jackorna och materialen. Det hade hjälpt mig mycket med mitt beslut eftersom jag inte vill lägga så mycket pengar på en jacka om jag inte kan ha den många år framåt.

Mycket tacksam för svar ett litet på någon av mina frågor och synpunkter. Lite är mer än inget alls :D
[Ändrat av traveler 2005-10-14 kl 16:03]

traveler; sa:
Jag har alltid tyckt att man blir svettig i dem när man är igång men sen vet jag hur det är att var igång i ett heltätt regnställe av "gummi".
Jag har svårt att lösa problematiken.

Att man blir svettig har inte direkt med membranet att göra utan beror på att man blir varm. Man blir svettig i bar överkropp också när man spelar innebandy :)

Det viktiga med membranet är att det inte kondenserar fukt på insidan som i heltäta ställ (typ galon) utan att det släpper ut fukten.

Johannes

ursäkta, dåligt formulerat av mig. Det jag menade var att membranen/membranet inte transporterar ut den svett jag skapar tillräckligt snabbt. Men det kanske är jag som är kräsen eller svettas mer än vad det är tänkt att plaggen skall tåla?

Tror inte för en sekund att membranet i en jacka är så bra att det släpper ut tillräckligt för att du ska bli svettfri. Spelar ingen roll vilket membran du än kollar på. Det är bara bra marknadsfört som att det "andas". En rejäla öppning under armen är melodin..

Jo, Tierra var bättre förr (i mitt tycke).. innan fjållräven köpte upp dom.

Okej, men ni som har lite mer erfarenhet. Är det bra jackor som jag har kikat på för de ändamålen jag tänker använde dem till?
Eller finns det andra bättre för samma pengar?
Är det någon av dem jag kollat på som sticker ut bland de andra?
Ni som är riktiga skidentusiaster och lever i backen har ni någon av de ovan listade att rekomendera och isf varför?

Jag har en Tierra Powderjacka som verkar vara den Tierrajacka du kikat på, fast en smula äldre. Jag gillar verkligen min jacka och har haft den i närmare tre år nu. Jag har använt den till både fjällturer och skidåkning. Den har ventilation i ärmarna på ovansidan vilket är bra. Det skaver mindre och är dessutom snällare på dragkedjorna. Ibland tycker jag att den är en smula kort, och snölåset är väl egentligen inte mycket till snölås. Om du vurpar i offpisten så får du iaf in snö överallt. I sådan fall ska man nog ha norrönas snölås, som är en dragkedja som kopplar samman byxa och jacka till en stor sparkdräkt...
Jag förstår inte varför folk klagar på tierra. Visserligen var jag inte där när det begavs, men jag har inte haft några problem med mina tierraplagg.
mvh/Samme

Om du har problem med svett, titta på plagg med Gore-Tex XCR. Det andas ännu bättre, finns t.ex. i de "riktiga" gamla Mammut Extreme-serien.

Jag har en sån jacka och det är det bästa skalplagg jag någonsin haft, använder den både sommar och vinter, till klättring, skidåkning, långfärdsskridsko, isklättring, vandring osv. Den har stått emot blåst och snö på vinterfjället i över 30 sekundmeter hela dagar och varit torr efter en helg i ösregn på klippan. Den är inte den minsta och inte den lättaste jackan, men klart en man mår mycket bra i.

Detaljerna är mycket genomtänkta. Ventilation bakpå ärmarna, istället för skavande dragkedjor i armhålan. Givetvis med kardborrlås så att det inte blåser in när de är stängda. Dessutom kommer den i en riktig "fjäll-färg", det vill säga kraftigt orange så att man syns om man skulle behöva bli räddad.

En annan fördel är den otroligt bra huvan. Det går in en klätterhjälm i den (dock inte en skidhjälm), knäpper man ihop allt så sticker bara skidglasögonen fram, och det bra membranet gör att man inte får imma, utan utandningsluften går igenom. Huvan svänger också med bra, så man tittar inte plötsligt in i tyget om man vänder på huvudet.

Dock vet jag inte om just den jackan finns i sortimentet just nu, men tydligen ska kollektionen, på begäran av många guider, tas upp igen. Men Gore-Tex XCR finns säkert i flera plagg på marknaden.

PS Den jacka som jag pratar om är inte billig, den kanske kostar 3.500 - 4.000 i dag, men den håller. Jag har haft min i fyra år tror jag och visst är den sliten, men den är inte på väg att rasa ihop. Jag vet också att Schweiziska bergsräddningen använder samma plagg, och de nöter ju sina hårt varje dag. Så i längden är det nog ändå billigare än att köpa smäck som bara pajjar. Fanns även byxa med dropseat, och även denna kommer nog tillbaka.

[Ändrat av lilla_my 2005-10-15 kl 00:47]

hej tack för ditt svar.=)
Jo jag har kollat närmare på XCR och de båda jackorna från tierra och arcteryx har det materialet.

Ni som har lite mer erfarenhet, vilken av jackorna som är länkade ovan hade ni valt?
och även varför?

Mycket tacksam för svar (villrådig) skidsugen ungdom

Jag har sett ett par annonser med folk som vill sälja sin Cassin Ridge-jacka här på utsidan. Kanske kan vara något för dig om storleken stämmer?!

För mig går Intrepido bort direkt. Jag anser att den är för kort och att, som du säger, blixtlåset utan klaff borgar för problem.

Vad gäller Klättermusen så tycker jag att de har ett spännande sortiment, men har inte testat de du nämner.

Testa
Alla jackorna som du nämner är nog bra. Jag har själv kollat runt innan jag köpte mig en Softshell istället för ny skaljacka. Jag tycker alltid att skaljackorna är för täta. Jag brukar på sommmar/höst använda skjorta/tröja för att få bättre luftning. PÅ vintern hade jag inget alternativ till skaljacka. Skall bli intressant att se hur Gizmo jackan funkar.
Du måste prova jackorna för att se om passformen stämmer med din kropp. Jag har tittat på Klättermusen flera gånger utan att hitta rätt storlek och känslan är enormt fin, lite som en mercedes. Dock är de för tight skurna under armarna för mig. För mig har Arctryx bäst passform. Fin känsla men hutlöst pris. Åk till Stockholm och prova dig fram i jackdjungeln.
lycka till
mvh
ht

Hej, tack alla som svarat.
Efter en del forum surfande och x antal jackprovningar kom blev det Tierra prime.
(läste en hel del om att arcteryx vattentäta blixtlås fram till inte var tätt utan läckte en del. Det var en del som var lite sura för att de betalt mycket pengar för en produkt som inte var så bra.) Jag kör på det gamla beprövade med slå över fronten, samt att det inte finns några sömmar längs ut på ärmarna på jackan som ofta leder in vatten, snyggt jobbat Tierra.

Tack alla igen för era synpunkter

Tierra Prime

Hejsan Såg att du valde Tierra Prime, har själv gjort desamma men är lite fundersam vad gäller storleken. Några råd att komma med. S kändes för liten men satt "snyggare" men kändes som sagt lite för liten då man hade en fleece undertill. Köpte således en medium, ser helt ok ut och känns helt ok men är samtidigt för stor!!! Det verkar som att modellen är sådan att den egentligen är större än den ser ut, speciellt midjan och armlängden. Skulle nog ha haft nånting mittemellan då en skaljacka egentligen ska vara lite tajt, om jag har förstått rätt.
Är du nöjd med din Jacka i övrigt?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg