Ny ryggsäck

Lundhags V12 >90 l

Hej Patrik
Jag har nyligern invensterat i en Lundhags V12 som jag är mycket nöjd med. Jag hade tre säckar på listan över tänkbara (Karriomor, Norröna & Lundhags. Det som var viktigt för vig är att säcken skulle vara flexibel och det upplevde jag att Lundhags var helt överlägsen på plus att Lundhags var helt klart mets prisvärd, fick den till ett mycket bar pris på Friluftsvaror i Malmö (15% på 2001 årspris). Och en sak med tanke på vissa tidigare inslag så ska man inte bära över 30 kg. Jag ska ut på en tvåveckors tur till Sarek i augusti och då är målet runt 25kg men MAX 30Kg!!
Det ska vara en njutning att vandra!!!!
http://akka.sida.nu
Lycka till och hör gärna av dig om du undrar något....
//Mr.Murphy

Berghaus Atlas

Jag vill instämma i tidigare inlägg om Berghaus. Har själv en Vulcan som jag köpte 1994 och fortfarande älskar. Den används till både resor och friluftsliv och är mitt mest lyckade prylinköp någonsin.
Vulcans yngre syskon Atlas är ÄNNU bättre, eftersom locket är höj- och sänkbart och ingången till säckens underdel är mer praktisk. För övrigt är det samma storlek, material och bärsystem.

Fördelar med Vulcan och Atlas:
- Tunglastare, 30 kg är ingen match (används av svenska amfibiekåren i en enklare modell).
- Sidfickorna kan tas av och bilda 10- eller 20-literssäck. Oslagbart, särskilt på resa, då du snabbt fixar handbagage eller utflyktssäck. På fjällvandring brukar jag lämna sidofickorna hemma eftersom min utrustning får plats inuti säcken.
- Fast bärsystem i fyra storlekar: enormt stabilt.
- 1000 deniers tyg på hela säcken: i princip skottsäker.

Säcken kan vara klurig att hitta, men Recon säljer Vulcan för 2675 kr, vilket får ses som ett grymt kap eftersom det är 600 billigare än normalt.
Atlas finns bla hos Fliesbergs.

Läs recension på min webbplats (under "prylarna"):
http://www.nordesjo.com/uteplatsen/

urk!!

Håller med angående Berghaus ryggorna, har själv en Vulcan som inte ens galna Indiska busspackare lyckades ta i sönder...

Man kan köpa dom i min hataffär Military Shop
Finns i Göteborg, Malmö och El Stokkholmo

Vikt och innehåll

Med risk att bli påhoppad vill jag bara påpeka att första detaljen i all ryggsäcksbärning är vågen......
Efter att ha gått med kylskåpsmannen en bit hoppas jag att han hade "temlor" med sig. Tyvärr fikade han inte innan våra stigar skildes, så jag vet inte.
Bagagehanterare på flygplatser och bussar är vida hårdare än våra vandringar!
Varför låter du inte laga din gamla slitvarg?
Jag har kännt på ett par olika 100 liters säckar och det känns så skönt att ta på min lilla igen....
Sitter remmarna rätt? Kan du röra på armarna? Behöver du extrafickor sätt då på dem! Vill du ha gjutjärnspannan med dig, bär den själv!
Go tur

Johan K

pat; sa:
Jag hade tänkt att byta ut min trogna, men trasiga Karrimor-ryggsäck mot något nytt och kanske lite större.

Jag har kikat på Norrönas nya med deras SynkronII bärsystem, eftersom jag gärna vill ha ett rörligt höftbälte. Det är ju erkänt bra kvalitet, men det kändes som om axelremmarna(avbärarna) var lite för stora så att dom kan tänkas skava. Någon som har några synpunkter?

Jag har också kikat på Haglöfs Victor 7585. Någon som använt den under längre tid? Hur är hållbarheten? Jag har slitit ut en liten Haglöfs på rätt kort tid.

Till slut, förslag på andra säckar att kika på. Jag ska titta på North Face säckarna i helgen hade jag tänkt. Den ska var i 70-80 liters klassen och tåla både vandring och omilt behandlande på resor.

/Patrik

Om jag skulle köpa ny ryggsäck idag - i stället för att fortsätta med den 'extreme makeover' av min Fjällrävenrygga som jag håller på med - så skulle jag definitivt titta väldigt, väldigt ingående på denna tillverkare:

http://www.kifaru.net/MGpacks.htm

/Mats

Karrimor igen?

Jag vet inte om du specifikt vill ha något annat än Karrimor nu, men jag tycker iaf att deras säckar är riktigt bra. Jag har en Sabre 60-100 liter. Den uppenbara nackdelen med den är vikten (3.5 kg väger min), men jämfört med många andra säckar jag prövat så uppvägs denna nackdel av säcken i övrigt. Kraftigt tyg och många detaljer (vilket jag gillar - men det drar såklart upp vikten..).

Men framför allt är den billigare (2500 kr gav jag och det var ingen särskild rea) än många andra säckar i samma vikt- och volymklass. Möjligen är den svår att få tag på. Jag köpte min på Femmans sport i Gbg, men de verkar inte ha den numera. Mamma har en annan modell (Jaguar eller Puma) som jag använt och den är betydligt lättare än Sabren, något mindre, men precis lika skön. Det kan vara ett alternativ om du vill ha nåt kring 70 liter.

Men eftersom du redan har Karrimor kanske du är sugen på något annat, nåväl.

MvH

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7
a_forsgren Ny ryggsäck Fjällvandring 4
jonta Vilken ryggsäck vid fjällvandring! Fjällvandring 10
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg