Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D

Har en exos 58 och upplever den inte som extra böjlig. Den är väldigt lätt och passar perfekt om du inte ska bära för tungt eller grovslita på säcken, för då är nog bärsystem, spännen och tyg inte fullt anpassade.

Jag har en Kestrel 58 men anser att det är aldeles för mycket tekniska detaljer på den (för mycket lull lull). Bytte till en Bergans Helium 55l istället som både blev lättare och mer renskalad. Ett bra byte enligt mig. Men nu är båda dessa två säckar stärre än de du nämner. Hoppas du hittar vad du söker.

Även jag har en gammal KM Gungner 40, stabil sak som jag haft med mig på otaliga resor sedan 2007. En favorit som är väldigt mångsidig och enkel konstruktion utan för mycket lulllull =).

... Gungner såg jag förut att den inte har deras speciella bärsystem. Tycker du ändå att den är överlägsen andra säckar att bära ?
Inte heller hittar jag måttangivelser på några KM säckar. Vet du hur lång din 40 liters är ?
Mvh / Johannes

Jag har prövat Arvaker, 60-litersmodellen, en stund "live" i terräng, och den kändes bra, men egentligen vet jag inte. 50-literssäcken är den gamla modellen, och fortfarande hyfsat bekväm med 14-15 kg packning. (stugtur vinter, med sidofickor) Gungnern är den bästa softpack jag har haft, och verkar rätt så outslitlig.50-literssäcken har jag haft i typ tio år, och den är lite "noppig" i botten men ser bra ut i övrigt.

40-literssäcken är den nya modellen ,2.0 eller vad den kallas, den är lite längre än 55 cm när den är packad, typ 57-58, men om man trycker ihop den lite när man prövar den i "buren" på flygplatsen så ryms den. :)

Finns väl massor i den storleken.

själv har jag en OMM adventure, en lundhags gero 35 men som kan bli 45 om man fyller den helt. en patagonia ascensionist 45 köpte jag på rea nyss

Tack för infon om måtten där Claes.

Verkar som de få ägare som finns av klättermusen är nöjda.

Jo Calexico visst finns det de. Därför var jag nöjd när jag bara var nere i 5 stycken kandidater. Nu har jag tagit bort Exos också för den verkar för klen för mina behov. Blir tungt ibland med kameraprylar även om jag håller på och försöker byta till mig lättare grejer :)

Jag har heller inte så bråttom. Behöver den till i vår första gången så jag har ett tag att spana in begagnatmarknaden som jag gillar så mycket och rea på olika ställen.

Mvh / Johannes

Jag köpte en Arvaker innan jul och jag misstänker att de byggt bärsystemet just till mig. Provpackningarna har märkligt nog ofta slutat med en tupplur på sängen med full packning på. Det är en ny impuls för mig. Om ni ser någon skum typ liggandes däckad i riset på fjället i sommar så är ni välkomna att komma fram och hälsa ;)

Jag tror dock att krokarna till rullstängningen kommer kunna åka upp om väskan är dåligt fylld. Jag tror även att jag kommer ledsna på hängande snören och remmar (dels lastavbärarna upptill, och har man ingen vidare midja blir det även mycket häng när man dragit åt midjebältet). Designen känns onödigt plottrig med alla små exponerade konstruktionsdetaljer.

KM skulle kunna bygga en helt fenomenal säck kallad Gungvaker 50L

- Gungners diskreta design, grön
- Knäppspännen á la Gungner istället för Arvakers krokar.
- Arvakers höftbälte med dubbel justering. Nyper man åt den övre remmen och håller den undre slapp rider väskan kanonfint på höften utan att skava eller strypa cirkulationen.
- Arvakers butterfly bridge men med metalldetaljerna dolda. Både för syns skull och så att saker inte kan haka i.
- Remmar istället för snörlåsningen till lastavbärarna upptill. Förstår verkligen inte hur de tänkt på Arvaker. Onödigt "teknisk" lösning.
- Arvakers exponerade ram upptill. Nyper man dit ett tält eller liknande mot ramen sitter det både helt fast och precis så högt och nära kroppen som man vill ha det.

Jag tror Arvakern kommer bli min stora favorit framöver men KM skulle behöva någon som står med en stor flugsmälla och slår designerna på fingrarna när produkten blivit klar. Det verkar lätt bli några varv för mycket med komplicerade spännen och trekanter hit och dit.

Kul med en liten recension. Jag har också tyckt det sett väl plottrigt och känsligt ut med de där snörena på arvakern. Flinta har ju faktiskt remmar ser mycket bättre ut så den har jag gått igång lite på. Samt ett topplock.

Just nu har jag tre kandidater. Kestrel 38/48, Atmos 50 och Flinta 35.

Tur man inte har vidare bråttom :)

Mvh / Johannes

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
osedvanligt Enkel ryggsäck, ca 22-30 liter Transportera 8
KalleNL Ryggsäck ca 80 liter Transportera 4
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
victor_dalarna Asaklitt 65 liter ryggsäck Transportera 14
Patriksg Hur många liter? Transportera 7
NiklasGr9 Ny ryggsäck 75-85 liter Transportera 0
anoc Ryggsäck: Tatonka Bison 90 Liter Transportera 5
alven Ryggsäck ca 55 liter Transportera 3
NinjaNisse Inköp av ryggsäck runt 80 liter Transportera 4
Gardsiö Ryggsäck Everest 55 liter Transportera 3
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
orbin 80-90 liter ryggsäck under 2000:-??? Transportera 3
niking Bra ryggsäck runt 40-45 liter för sportiga aktiviteter Transportera 2
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg