Det finns rätt många trådar om detta med membranplagg och om att försöka förena regntäthet med andningsbarhet. Slutsatsen för många (dock inte alla) verkar ha blivit, att man inte kan uppnå annat än havtaskiga kompromisser, och att det är lika bra att dela upp dessa funktioner, så att man skaffar sig ett välventilerande vindplagg och ett renodlat regnplagg, som då bara används när det verkligen regnar.
Jag gör så själv, och en sådan lösning behöver inte sammanlagt vare sig väga eller kosta mer än en avancerad membranjacka som skall "klara allt".
Skippar man då Goretex och likvärdigt och inriktar sig på renodlade regnplagg, finns mycket att välja på, och de regnställen kan vara tunna och lättpackade på ett helt annat sätt än de avancerade membranplaggen. Bara som ett exempel på vilken sort jag menar, och för att jag testat den i verkligheten och varit nöjd, kan jag peka på
denna jacka (finns även byxor), väl innanför ramarna för din budget även om du mot förmodan behöver komplettera med ett nytt vindplagg. Den deklareras för 20 000 mm vattenpelare och mindre skall man kanske inte ha, om den skall hålla för regn dygnet runt. Ang. "andningsbarhet" känns den något bättre än de allra tätaste varianterna, och jag kan instämma i en beskrivning från en review jag läst på nätet:
"Keeps water out and weight to a minimum while allowing a bit more breathability than you’ll get from your average boil-in-the-bag windbreaker"
Nu ville jag satsa lite extra, eftersom denna jacka är den enda jag har med, men det finns som sagt många liknande och säkert en och annan billigare som håller för lika mycket, så detta var bara ett exempel på den sort du kan leta efter.
Det är t ex många som verkar vara nöjda med
ITAB:s regnställ, som kostar betydligt mindre, i gengäld håller för 5 000 mm vattenpelare, väger några gram mer och kanske andas lite sämre, men säkert är helt ok som renodlade regnplagg (jag har dock bara testat byxorna och det ger inte hela sanningen).