Ny produkt från Haglöfs!

• Trådstartare de98erlo@ihh.hj.se (Louise Eriksson)
  • Start datum

de98erlo@ihh.hj.se (Louise Eriksson)

Gäst
Hej
Vi håller på med ett arbete i marknadsföring på Internationella handelshögskolan i Jönköping. Kursen innehåller verkliga case. Vår uppgift idag är att sätta ett pris på en kombinerad sovsäck och luftmadrass. Produkten kommer från ett företag som tillverkar denna sovsäck tillsammans med Haglöfs. Sovsäcken med madrass väger 1300 gram (1 kg mindre än motsvarande produkter på marknaden).

Vår uppgift är att ta reda på om kunden är villig att betala 1700 kronor för denna viktminskning och platsbesparing. Motsvarande sovsäck och madrass kostar ca 1500 kronor.

Ge oss din åsikt!

Louise, Louise och Linda

Anonym från gamla forumet

Gäst
Låter inte så dumt, kanske lite klumpigt ?

låter bra , fyller den samma funktion som de andra produkterna tvekar jag inte alls på att man kan ta ett avsevärt högre pris för den kombinerade produkten. Men som sagt så låter det lite bökigt, mångs gånger vill man tex bara använda liggunder laget.

Mvh Åke

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Oflexibelt

Nja!
Personligen tycker jag att en kombination av sovsäck och luftmadrass verkar oflexibel. När det är uppehåll och inte för mycket mygg vill man ju gärna sitta ute och äta. Då brukar jag lägga ut liggunderlaget att sitta på. Det blir lite svårt med en sovsäck på. Dessutom är luftmadrass endast bekvämt så länge det är helt. Jag har hört och sett skräckupplevelser med punkterade Termarestunderlag. Hållbarhet och slitstyrka är viktigt.
Vad jag tycker är betydligt viktigare än några gram är flexibilitet. En produkt bör kunna användas till flera saker på olika sätt. Om man vill sitta i sovsäcken på pass eller mysa i en dubbelsäck?
Därför är jag mycket nöjd med ett traditionellt liggunderlag av hög kvalité. Mitt har jag övertagit från mina föräldrar som köpt det i slutet av 70-talet (det klassiskt gula). Trots mycket användning, still going strong.

Anders V

Några reflexioner...

Hej,

en sovsäck som tillsammans med liggunderlag väger 1300 gram. Liggunderlaget är en luftmadrass vilket jag tolkar som thernarest. Vikt på underlaget ca 800-1000 gram. Återstår 300-500 gr. sovsäck. Någon dunsovsäck är det inte fråga om, priset motsäger detta. Samtidigt är viktbesparingen 1 kg. Eftersom underlaget inte blir lättare genom att det sammanbyggs med sovsäcken måste sovsäckens undersida vägt ca 1000 gram dvs. dubbelt eller tre gånger så mycket som översidan på sovsäcken.

En syntetsäck med sådana egenskaper kan ju inte gärna bli mindre sensationell om man bygger ihop den med en luftmadrass...hmmm...;-)

/J.

anders@theophys.kth.se (Anders Vestergren)

Gäst
Låter orimligt

Med risk för att låta konservativ tycker jag det verkar orimligt med en vettigt varm sovsäck kombinerat med liggunderlag som väger 1300g. Men låt gå för det.

Det kan vara bar att, förutom vikt, även titta på packvolym.

Min spontana uppfattning är att det verkar oflexibelt och dumt med liggunderlag och sovsäck i ett. Bortsett då kanske från situationer då extrem lättvikt tillvarje pris är att föredra (kombination är ju lättare enligt uppgift). Dock är 1300 gram ivarje fall lite i mesta laget för extrema lättviktsbehov.
Argumenetn för att produketn är oflexibel är:

(1) Ett liggunderlag används ofta enamt utan sovsäck. Om det är dåligt väder är det lätt att torka ett liggunderlag ifall det blir blött.

(2) Om man har ett bra liggunderlag kan det användas under alla årstider. Man måste ha olika sovsäckar på vintern och sommaren.

Slutsats: Funktion är viktigare än både vikt och pris. Är det verkligen funkis med liggunderlag och sovsäck i ett?

jonas.kinna@ebox.tninet.se (Jonas Möller)

Gäst
Fuktigt

Kan en sådan viktsreduktion verkligen vara rimlig!
Om allt dun/fiberfyllning tas bort under sovsäcken iför att spara vikt är det klart osannolikt att man kan reducera vikten så mycket... men OK om vi antar att detta är möjligt. Hur blir då komforten? Om man ligger på ett thermarest med endast ett lakan emellan (vilket jag antar skulle bli fallet i denna kombisäck) så blir det ganska snabbt fuktigt då det inte finns något utrymme för kondensen att försvinna från kroppen ut i dunet/fiberfyllningen.

Jag funderar också hur man packar en sådan grej. Jag brukar lägga sovsäcken inne i ryggsäcken, alternativt i en vattentät säck, inne i kajaken, om jag är ute och paddlar. Liggunderlaget brukar jag kunna hänga utanpå ryggsäcken eller spänna på kajaken (dock med en vattentät säck runt). Om liggunderlaget blir lite fuktigt så är det inte hela världen eftersom det torkar snabbt.
En kombisäck skulle ta onödigt utrymme eftersom man måste packa den i kajaken/ryggsäcken.

/Jonas Möller

Tulipanaros?

Låter liksom lite för bra för att vara trovärdigt. Dessutom, vad händer om det blir fuktigt?
Absolut inget som lockar mig.

none@none (freak)

Gäst
pris/vikt

vissa idioter betalar vad som helst för att få mindre vikt

per.buschka@tadco.se (Pär)

Gäst
Reflektioner igen

Det man kan tänka sig är ju att det inte behövs någon fyllning i botten på sovsäcken, då det är luftmadrassen som står för isoleringen åt det hållet. Och då verkar det inte helt orimligt att man kan spara fyllning och därmed vikt.

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
Positivt inställd

Det finns redan säckar som har den funktion. Modellen heter Minaret om jag inte minns fel. Kommer dock inte ihåg tillverkare (förmodligen någon av de amerikanska tillverkarna).

Jag har en kompis som använde denna säck på en expedition och han var mycket positiv till denna kombination.

Jag skulle själv gärna ha något liknande.

Självklart kommer denna typ av säck inte att passa alla målgrupper. Däremot kommer den säkert att locka expeditionsdeltagare och de som tävlar. Jag tror även att den kom komma att locka de som gillar att packa lätt (vilket trenden mer och mer går mot). Se tex Hilleberg som har två enmanstält nu mot att tidigare bara haft ett. Att marknaden är så stor för enmanstält kan nog borga för att denna sovsäcksmodell blir riktig het.

Tillverkaren måste dock vara på det klara med att det är kvalite och finish som blir avgörande om man tycker att det är prisvärt. Liggunderlaget måste vara i klass med ThermaRest och säcken måste hålla högre kvalite än vad Haglöfs gör idag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
avslutad Haglöfs Shelter Bo och sova 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg