Stugorna
Hej Håkan!
Vilka bra tips! Tack för tipset via mail med *leR*
skickade vidare alla frumsinlägg till sambot, han vart ju alldeles till sig och började söka på nätet och han har verkligen planerat en massa han tog över mitt jobb *skratt*
Han ska planera våran "stora" fjällvandring medans jag planerar våra "uppvärmnings" vandringar här i södermanland
En sak jag är lite osäker på är hur gör man när man ska boka stugor eller rum på de olika fjällstationerna.
Hur är man 100 på att det kommer att finnas folk där som tar emot en...
har det hänt att det inte funnits folk där på stugan eller fjällstationen när man kommit på kvällen?
Hej Håkan!
Vilka bra tips! Tack för tipset via mail med *leR*
skickade vidare alla frumsinlägg till sambot, han vart ju alldeles till sig och började söka på nätet och han har verkligen planerat en massa han tog över mitt jobb *skratt*
Han ska planera våran "stora" fjällvandring medans jag planerar våra "uppvärmnings" vandringar här i södermanland
En sak jag är lite osäker på är hur gör man när man ska boka stugor eller rum på de olika fjällstationerna.
Hur är man 100 på att det kommer att finnas folk där som tar emot en...
har det hänt att det inte funnits folk där på stugan eller fjällstationen när man kommit på kvällen?
MAJJEN; sa:Hej.
Frågan du ställer är svår att svara på eftersom det handlar så mycket om tycke och smak. I princip finns ingen led som är för svår om man är vid någorlunda god vigör. Jag har dock några grundtips:
1. De närmaste högfjällen ligger på gränsen mellan Jämtland och Härjedalen. Jag vandrade där en hel del när mina barn var små. Där finns gott om lättvandrade stigar och en hel del stugor att sova i om man så önskar. Köp Fjällkartan Z6 och börja planera. Start i Ljungdalen, vidare till Helags med topptur och sedan Sylarna och ett bastubad är en bra start.
En klassiker i detta område är Jämtlandstriangeln: Storulvån-Blåhammaren-Sylarna-Storulvån. I så fall tar man tåget till Enafors och buss/taxi därifrån.
2. Mer dramatiska fjäll hittar ni om ni vandrar på någon av de tre stora lappländska lederna: Kungsleden, Padjelantaleden eller Nordkalottenleden. Samtliga dessa leder har övernattningsstugor (ibland ganska lyxiga sådana) på lämpliga avstånd. Googla på dessa så hittar du mycket läsvärt. Använd också sökfunktionen här på utsidan så hittar du mycket läsning.
3. LÄS! Börja t ex med att låna Lars Magnussons "Vandra i Sverige". Han beskriver kort de flesta (alla?) vandringsleder som finns i Sverige. Han ger också vidare lästips.
4. Ta kontakt med STF.
5. När ni har betsämt er för vilket område ni vill vandra i kan du skriva en ny fråga här på Utsidan, så kan jag nästan garantera att du får många och mer precisa tips och förslag.
Lycka till önskar
HåkanF