Ny "origami-baserad" faltkajak

Hej,

Här en till http://www.rethinkkayak.com/ som kan packas ner.

Jaime Sharp klarade galant BCU 5 träning i Corwall här i hösten.

Kolla filmsnuttar via "track experience / Trak TV"


Mvh Simo

Mmm, har hört talas om denna. Skrivs en del om den på foldingkayaks.org. Den är ju, vad gäller den grundläggande konstruktionsidén, i samma grupp som alla andra faltkajaker - Klepper, Feathercraft, Folbot, Long Haul Folding Kayaks, Wayland, Seavivor...Stomme av Al-rör eller trä, och en duk utanpå det. Annat pris, och inte direkt ett nytt koncept, som Oru.

/Mats
 
Ägde en gång en faltkajak och paddlade den bl.a. från Småland upp till Bråviken, på floder i England, i engelska kanalen och på många andra ställen. Då bodde jag i en tvåa i Stockholms innerstad utan bil och det var min lösning på att komma ut och paddla.

Jag gillar Orukajaken av många skäl - den är lätt, den går att förvara under en säng, den går att ta med på tunnelbana och buss, den går fort att sätta ihop. Konstruktionen är dessutom extremt smart och nytänkande.

Jag deltog i crowdfundingen och får förhoppningsvis min kajak (nummer 51) framåt sommaren!

Intressant, återkom gärna med recensioner och foton...!

/Mats
 
Man kan sjösätta i minsta vattendrag man passerar! Jovisst är det nytänk.
Men det gäller ju för alla traditionella faltkajaker också, åtminstone de som är tillräckligt smart designade för att inte ta så stor plats när de är ihopfällda. Om något så är de mindre skrymmande eftersom de ofta går att packa ihop till ett betydligt smalare paket än den här.

Det är en kul idé, men jag ser inte hur det är bättre rent praktiskt än en "vanlig" faltkajak.
 
Det är en kul idé, men jag ser inte hur det är bättre rent praktiskt än en "vanlig" faltkajak.

Återigen, det beror på vad man har för krav, behov och intressen. Jag äger f.n. två andra kajaker, en Skim Distance som är en suverän turbåt och en Black Pearl, som är en suverän lekbåt. Orun ersätter inte nån av dem för turer eller den typen av lek, men jag ser framför mig nya möjligheter, t.ex. att paddla efter jobbet utan att ha tillgång till bil. Eller ta med den på en Waxholmsbåt och få en dags paddling en bit ute i skärgården. Eller ha den i bilen på familjesemester/utflykt och ha möjligheten att paddla spontant. Plus att jag gillar konceptet och tycker mig ha råd med den. Vi får väl se!

Som jag skrev har jag ägt en traditionell faltkajak (en Bavaria K2:a, inte en av de moderna, det skall erkännas) och den hade sina fördelar och nackdelar. Den var möjlig att ha med på buss och tåg men det var bökigt med två ganska stora och tunga säckar. Man gick inte långt med den och den gick inte in i bakluckan på en mindre bil. Men där och då fyllde den mina behov avseende pris, förvaring, transport, osv.
 
Det är en kul idé, men jag ser inte hur det är bättre rent praktiskt än en "vanlig" faltkajak.

Som ägare av en Klepper Aerius I och II kan jag direkt se det smått genialiska i Orus lösning, även om den inte alls vänder sig till samma kundgrupp/-behov,

Man har angripit problemet från ett strikt ingenjörsperspektiv - man har minimerat antalet delar, minimerat av antalet material, eftersträvat en rationaliserad industriell produktion med minimerat antal manuella tillverkningssteg, dubblerat funktioner (skrov blir också väska, plattan i kölsvinet blir väsklock), valt material som torde ha en mkt jämn produktionskvalitet o.s.v. Därmed får man ner priset till väldigt facila nivåer och en monteringstid på 5 min. Så fördelarna jämfört med en traditionell faltkajak - om man bortser från slitstyrka och den alltför korta längden, vilka jag anser båda är nackdelar - är nog just detta: En intuitiv och s.a.s. självinstruerande montering, samt pris och vikt. Jag gissar att den stora massan av presumtiva köpare av kajaken kanske inte kommer från ett tidigare liv med glasfiber- eller PE-kajaker (och definitivt inte faltkajaker) - utan från ett annat håll. Tror kundgruppen är lite samma klientel som de som köper en Brompton-cykel - produkten ska lösa ett väl definierat problem/behov och man bär inte på ett tyngande tankegods kring hur produkten ska se ut eller vara tillverkad.

/Mats
 
Edit: Tydligen kommer det en längre turmodell senare:

We’ll be adding a longer touring model in the future.

/Mats
 
Ser bra ut.

Med det priset, den vikten och den monteringstiden den klara fördelar mot nästan alla hopfällbara. kajaker på de områdena. Ej gällande marchfart, packutrymmen och kanske stryktålighet dock. Kommer se mindre kartongmässig ut om/när man kan beställa den i diverse färger.

Jag inväntar touringvarianten och kan då mycket väl göra en beställning.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg