Jag börjar bli sugen på att köpa en ny kamera att ha med för de tillfällen jag inte orkar ha med min Nikon D40 på tur. Kameran ska också fungera som familjens vanliga "point-and-shoot"-kamera. Tidigare hade vi en Canon Powershot A620 som vi var mycket nöjda med, men den dog tyvärr efter en närmare bekantskap med ett stengolv. Efter att ha kommit igång att ta kort med en systemkamera börjar jag dock bli mer och mer kräsen vad gäller bildkvaliteten så jag skulle nog vilja hoppa upp ett kvalitetssnäpp iallafall (Idag har vi en PowerShot A590IS, men jag är inte riktigt nöjd med den.).
De kriterier jag är ute efter är:
1. Hyfsat bra möjligheter till manuella inställningar
2. Bra ljusstyrka
3. Någorlunda behändigt format så att kameran får plats i en större ficka eller handväska
4. Tillräckligt snabb för vanlig vardagsfotografering
5. Inte dyrare än 4000kr. Helst mindre.
De modeller jag funderat på är följande:
1. Canon Powershot S90
2. Canon G11 (Lite för stor och tung)
3. Sigma DP2 (Om den går ner i pris lite)
4. Ricoh GR II
De modeller jag valt bort är:
1. Panasonic LX3 - Lite för stor och manuellt linsskydd blir nog lite för jobbigt till vardags.
Jag skulle också kunna tänka mig att köpa något begagnat av god kvalitet. Har ni några tips och tankar om fler modeller?
Är det rentav möjligt att få ungefär samma bildkvalitet som med en D40? Sensorerna har ju utvecklats en del på sistone.
De kriterier jag är ute efter är:
1. Hyfsat bra möjligheter till manuella inställningar
2. Bra ljusstyrka
3. Någorlunda behändigt format så att kameran får plats i en större ficka eller handväska
4. Tillräckligt snabb för vanlig vardagsfotografering
5. Inte dyrare än 4000kr. Helst mindre.
De modeller jag funderat på är följande:
1. Canon Powershot S90
2. Canon G11 (Lite för stor och tung)
3. Sigma DP2 (Om den går ner i pris lite)
4. Ricoh GR II
De modeller jag valt bort är:
1. Panasonic LX3 - Lite för stor och manuellt linsskydd blir nog lite för jobbigt till vardags.
Jag skulle också kunna tänka mig att köpa något begagnat av god kvalitet. Har ni några tips och tankar om fler modeller?
Är det rentav möjligt att få ungefär samma bildkvalitet som med en D40? Sensorerna har ju utvecklats en del på sistone.