Ny med pulsband

Hur ska jag tänka med pulsband?
Vilka värden ska jag som några år innan pensionär titta på?
Målet är välbefinnande och livet som långlopp.
Procent i Power, Trimp och Cr 10.
 

Bilagor

  • IMG_20240630_124608.jpg
    IMG_20240630_124608.jpg
    244.7 KB · Visningar: 39
Kul med puls :)

Lite fakta:
1. Den högsta puls du kan få sjunker med ca 1 slag per år av naturliga skäl.
2. Din högsta puls, med din ålder och dina egna personliga och genetiska förutsättningar, är individuell och ak inte jämföras med någon annan.
3. Det finns några saker att hålla rätt på med maxpulsen. För det första behöver man vara tränad för att kunna nå sin maxpuls. Det är helt enkelt skitjobbigt att ta ut sig och få en riktigt hög puls. Ofta har man mer att ge än man tror när man "söker sin maxpuls".
4. Vilopulsen är bra att ha koll på. Alltså pulsen när man vaknat. En infektion kan höja vilopulsen.

Med det sagt så ska:
Zon 1 vara "lugn promenad, återhämtning"
Zon 2 vara "lugnt tempo som du kan hålla länge"...och troligen lugnare än man tror...det är bas för uthållighet
Zon 3 vara "lite högre nivå...kan hålla på ex 45 min"...utan att känna att man är tokslut
Zon 4 vara "styrka, ex gå i backe"...jobbigt...kanske max 20 min
Zon 5 vara "maxa"...max några minuter...skitjobbigt

Kortfattat så kan man säga att om du upprepar din träning så ska medelpulsen sjunka över tid, då hjärtat tränas. Mer blod kan pumpas per hjärtslag, vilket ger en lägre puls.
Backträning eller annat mer intensiv träning, Zon 4, är bra för det är så effektivt och tar inte för lång tid. därför är HIIT en så bra träningsform. Jobbigt som tusan.

Logga träningen under en vecka eller två...och ha koll på känslan kontra vad pulsen är.

Nu skrev jag det här lite snabbt, och det finns mycket att läsa om pulsbaserad träning och hur man kan tänka kring träning.

Glöm inte vilan...det är då allt byggs upp. Det är lätt att träna, men vilar man inte så är allt förgäves.
 
Kul med puls :)

Lite fakta:
1. Den högsta puls du kan få sjunker med ca 1 slag per år av naturliga skäl.
2. Din högsta puls, med din ålder och dina egna personliga och genetiska förutsättningar, är individuell och ak inte jämföras med någon annan.
3. Det finns några saker att hålla rätt på med maxpulsen. För det första behöver man vara tränad för att kunna nå sin maxpuls. Det är helt enkelt skitjobbigt att ta ut sig och få en riktigt hög puls. Ofta har man mer att ge än man tror när man "söker sin maxpuls".
4. Vilopulsen är bra att ha koll på. Alltså pulsen när man vaknat. En infektion kan höja vilopulsen.

Med det sagt så ska:
Zon 1 vara "lugn promenad, återhämtning"
Zon 2 vara "lugnt tempo som du kan hålla länge"...och troligen lugnare än man tror...det är bas för uthållighet
Zon 3 vara "lite högre nivå...kan hålla på ex 45 min"...utan att känna att man är tokslut
Zon 4 vara "styrka, ex gå i backe"...jobbigt...kanske max 20 min
Zon 5 vara "maxa"...max några minuter...skitjobbigt

Kortfattat så kan man säga att om du upprepar din träning så ska medelpulsen sjunka över tid, då hjärtat tränas. Mer blod kan pumpas per hjärtslag, vilket ger en lägre puls.
Backträning eller annat mer intensiv träning, Zon 4, är bra för det är så effektivt och tar inte för lång tid. därför är HIIT en så bra träningsform. Jobbigt som tusan.

Logga träningen under en vecka eller två...och ha koll på känslan kontra vad pulsen är.

Nu skrev jag det här lite snabbt, och det finns mycket att läsa om pulsbaserad träning och hur man kan tänka kring träning.

Glöm inte vilan...det är då allt byggs upp. Det är lätt att träna, men vilar man inte så är allt förgäves.
Tack
Uppfattar jag dig rätt ska man ha en bestämd övning för att mäta en förbättring? Har du någon koll på Trimp och Cr10?
 
Trimp och CR10 är jag inte bekant med. En snabbkoll på dessa ger följande.

Trimp:
Kolla och läs på följande länk.

CR10:
Kolla från sidan 106 i följande dokument.

Om jag skulle försöka analysera vad pulsvärden betyder och dra slutsatser skulle jag göra lite olika aktiviteter. Exempel på aktiviteter är sådana som höjer pulsen olika mycket.
- En promenad...hur är pulsen under promenaden?
- Lite mer ansträngning...som att gå i backe, flera repetitioner...hur är pulsen under passet?

Det viktigaste tycker jag är hur känslan är jämfört med vad pulsen är. Samt att träningen blir av. Pulshöjande aktiviteter är precis det som rekommenderas. Även styrketräning...mycket bra för alla, speciellt äldre personer.
De senaste råden om fysisk aktivitet för vuxna kan man läsa om här.

Vet inte om jag kan hjälpa till mer just nu. Har svarat ganska generellt, och kan bli mer specifik, men det tror jag inte behövs. Bara man rör på sig, får puls, blir svettig...då är man på god väg mot någonting bra.
 
Trimp och CR10 är jag inte bekant med. En snabbkoll på dessa ger följande.

Trimp:
Kolla och läs på följande länk.

CR10:
Kolla från sidan 106 i följande dokument.

Om jag skulle försöka analysera vad pulsvärden betyder och dra slutsatser skulle jag göra lite olika aktiviteter. Exempel på aktiviteter är sådana som höjer pulsen olika mycket.
- En promenad...hur är pulsen under promenaden?
- Lite mer ansträngning...som att gå i backe, flera repetitioner...hur är pulsen under passet?

Det viktigaste tycker jag är hur känslan är jämfört med vad pulsen är. Samt att träningen blir av. Pulshöjande aktiviteter är precis det som rekommenderas. Även styrketräning...mycket bra för alla, speciellt äldre personer.
De senaste råden om fysisk aktivitet för vuxna kan man läsa om här.

Vet inte om jag kan hjälpa till mer just nu. Har svarat ganska generellt, och kan bli mer specifik, men det tror jag inte behövs. Bara man rör på sig, får puls, blir svettig...då är man på god väg mot någonting bra.
Tack för svar.
 
Om man ska träna mha zoner så är det som @Totteman antyder viktigt att inte använda maxpuls enligt någon formel som 220-ålder utan att mäta maxpuls på riktigt eller utifrån en riktigt hård ansträngning uppskatta maxpulsen.

Jag använder puls mest som en hjälp att lägga intensiteten någorlunda rätt för det syfta jag har med ett visst träningspass. Alternativt att kolla efter en tävling/pass hur pulsen var jämfört med känslan under aktiviteten.
 
Om man ska träna mha zoner så är det som @Totteman antyder viktigt att inte använda maxpuls enligt någon formel som 220-ålder utan att mäta maxpuls på riktigt eller utifrån en riktigt hård ansträngning uppskatta maxpulsen.

Jag använder puls mest som en hjälp att lägga intensiteten någorlunda rätt för det syfta jag har med ett visst träningspass. Alternativt att kolla efter en tävling/pass hur pulsen var jämfört med känslan under aktiviteten.
Men hur funkar det då, det måste vara i appen värdena beräknas och är olika appar olika bra? Har jag någon nytta av värdena igentligen? Som i bilden högre trimp och cr10 men lägre calorier.

Jag har tagit maxpuls som max värde jag har i en mätning. Kommer till 179. Skulle jag nå typ 183 så kan det inte spela så stor roll?

Lika vilopuls är ju enkelt att mäta med pulsband men jag uppfattar att vilopulsen varierar en hel del.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240702_075118_HR Monitor.jpg
    Screenshot_20240702_075118_HR Monitor.jpg
    160.1 KB · Visningar: 6
Idag cyklade jag. Hade 119 i medelpuls, och 158 i maxpuls på rundan.

1719942635131.png



På analysen nedan ser man pulszonerna som JAG HAR.

1719942531965.png


Det var ganska lugnt, dvs mycket Zon 2, och jag tog i en del, därav lite tid och puls i Zon 3. Zon 1...ja, det var en del riktigt lugnt också...

Jag kollar endast medelpuls och maxpuls om jag efteråt ska analysera...Det är det som betyder någonting för mig.

Idag skulle det vara en lugn runda...och det var det också.

Jag är 56 år gammal.
 
Idag cyklade jag. Hade 119 i medelpuls, och 158 i maxpuls på rundan.

Visa bilaga 44689


På analysen nedan ser man pulszonerna som JAG HAR.

Visa bilaga 44688

Det var ganska lugnt, dvs mycket Zon 2, och jag tog i en del, därav lite tid och puls i Zon 3. Zon 1...ja, det var en del riktigt lugnt också...

Jag kollar endast medelpuls och maxpuls om jag efteråt ska analysera...Det är det som betyder någonting för mig.

Idag skulle det vara en lugn runda...och det var det också.

Jag är 56 år gammal.
Ditt pass på 3.5 h skulle du orkat det med högre puls ? Din klocka visar inte Trimp och CR10?
Min teori utan vetenskap är att kroppen ska få olika träning så ett kortare högpuls till ditt långa pass är en bra blandning.
 
Men hur funkar det då, det måste vara i appen värdena beräknas och är olika appar olika bra? Har jag någon nytta av värdena igentligen? Som i bilden högre trimp och cr10 men lägre calorier.

Jag har tagit maxpuls som max värde jag har i en mätning. Kommer till 179. Skulle jag nå typ 183 så kan det inte spela så stor roll?

Lika vilopuls är ju enkelt att mäta med pulsband men jag uppfattar att vilopulsen varierar en hel del.
Googla maxpuls-test, om du har 179 på ett vanligt jobbigt pass finns det förmodligen minst 10 slag till att ta av. Då kan det spela rätt stor roll om du tycker det är viktigt att ligga i en viss zon. Eller så kan man träna utan att tänka på puls-zoner.

Trimp verkar ju vara ett ganska primitivt mått på hur hårt ett pass är. Om maxpulsen är fel så blir det värdet fel. Antal kalorier är väl en funktion av ansträngning men också av tid. Håller du på länge förbrukar du fler kalorier även om den relativa hårdheten på passet (trimp) är lägre.

CR10 var också något nytt för mig, verkar ju vara något slags skattning av ansträngning och därmed inte så relevant i förhållande till pulsmätning.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.