Ny lantmäteripreposition ger högre expeditionsavgift?

Nix

troell; sa:
Jo, enligt det klassiska stavningen. Men du kan se stavningen "gramatiken" som en del i det svenska språkets ständiga evolution.

/Niklas

Det heter " den klassiska stavningen ", oavsett evolutionen av språket.

Hurvida det ska heta "det" eller "den" är direkt beroende av "det/den svenska språkets ständiga evolution". :) Läser du mitt förra inlägg ordentligt, ser du att "det" syftar på "svenska språkets" och inte "språkliga evolutionen"...

För övrigt ska citattecknen stå direkt före och efter orden - utan mellanslag! Alltså inte " den klassiska stavningen " utan "den klassiska stavningen". :)

/Niklas

Det är meningslöst att argumentera med en lobotomerad anjovis. Därmed inte sagt att jag syftar på någon person. Tyvärr var 70-talisterna en förlorad generation i det svenska språket. Gramatikundervisningen avskaffades, och ett kreolskt språk bildades. Tyvärr tror de tydligen att de kan prata och skriva svenska. De flesta kan inte hålla isär mindre och färre, risk och chans, p.g.a och tackvare. När det gäller särskrivningar, är de mästare. Vad sägs om: " Vår kassa personal".

troell; sa:
Märk väl, att ordet grammatiken är medvetet felstavat för att tillfredställa evolutionärerna.
Men citattecknens och ett och annat mellanslags placering, hör kanske till navigering.
Rättstavning är också intressant och borde ha ett eget forum.

Citattecken följs alltid av mellanslag. Mellanslag ska finnas bakom punkt, kommatecken, kolon, semikolon samt andra skiljetecken. Allt enligt språknämnden. Jag tillåter mig att bjuda på denna kunskap, till båtnad för alla.

Spåknämnden och citattecken

troell; sa:
Citattecken följs alltid av mellanslag. Mellanslag ska finnas bakom punkt, kommatecken, kolon, semikolon samt andra skiljetecken. Allt enligt språknämnden. Jag tillåter mig att bjuda på denna kunskap, till båtnad för alla.

Att det "ska" vara mellanslag mellan citattecknen och citerad text, verkar både dumt och ologiskt. Det försvårar ju för läsaren att snabbt se vad som citeras. Däremot bör det givetvis vara mellanslag mellan citattecken och övrig (ej citerad) text, just för att underlätta för läsaren. De flesta författare och skribenter verkar följa denna linje.

Helst bör alla citat skrivas i kursiv stil, så att det klart och tydligt framgår vad som är citat och vad som är författarens egna ord.

De övriga av Alf Troell ovan redovisade rekommendationer från språknämnden verkar däremot rätt OK, anser jag.

Ps, finns det någon länk till denna språknämnd?
/Niklas

Jag förvånas mest över att så många inte förstår innebörden av ordet "Navigering" och tolkar det som ett forum för fårskallar.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg