Ny i skiddjungeln

Jag har bestämt att jag måste ha skidor, för att kunna ta mig och min kamera ut i naturen. Det jag vill kunna göra är ta mig fram oberoende av om det finns spår eller inte.

Men jag är uppväxt för långt söderut för att kunna mycket om skidor. Jag har dock förstått så pass mycket att jag måste ha bredare skidor än de som används för längdåkning på preparerade spår. Men vad mer bör jag tänka på?

Och måste skidorna vallas? I så fall med vad och hur?

Mitt råd skulle vara att du köper ett par vallningsfri turskidor, vilket märke som helst.
Inte allt för dyra, runt 2000 kr. Behöver inte prylnörda så mycket. Det är svår att ge några riktiga råd
Det är så individuelt vad man gillar. När du kört en vinter eller två kommer du underfund vad du är ute efter. Då kan du köpa nått mer anpassat. Då kan du ha dom gammla som fulskidor i skogen och dom nya till mer finåka.
Själv har jag ett par åsnes ingstad, som jag tycker är helt grymma, och jag vill ha skidorna ganska korta, min egen längd +5-10cm men det är min personliga smak.
Lysna med många och snappa upp lite här o lite där.
Lycka till!

Skidor för ospårad snö: Tegsnäs eller liknande träskidor. Tjäras räcker, möjligen med lite paraffin vid besvärliga snöförhållanden. Det har jag kört med i tjugo års tid under toppjakten och det är enligt min erfarenhet oöverträffat i djup snö. Trä är lätt, styvt och behagligt.

Hur lång och tung är du? Loppisar brukar vara utmärkta jaktmarker liksom kyrkliga bazarer.
Jag vet ju inte var du bor men på ett mig närbeläget loppis stod i förra veckan ett par fina breda skidor med bindningar och stavar, korrekt hopbundna, uppspännda och säkert 30 års damm på för 75:-. Undrens tid är inte förbi.
go tur

Jag är 1,80 och vägen 77kg. Har jag fattat rätt i att skidorna jag köper bör (eller kanske måste?) vara anpassade efter min vikt? Eller det kanske inte spelar så stor roll om jag åker utanför preparerade spår/pister?

Jag är 1,80 och vägen 77kg. Har jag fattat rätt i att skidorna jag köper bör (eller kanske måste?) vara anpassade efter min vikt? Eller det kanske inte spelar så stor roll om jag åker utanför preparerade spår/pister?

Inte så fasligt noga att spannet är perfekt men det skadar ju inte. Jag kör med Åsnes med hullingar under. Funkar utmärkt men jag går mest på kalfjället där det oftast är skare eller vindpackat. För skogen skulle jag nog välja Tegsnäs eller ett par vit blixten för 75 kr.

Spannet spelar roll på hårdare snö, i motionsspår får du inte åka med breda skogsskidor. På skare spelar spannet än större roll, speciellt uppför. Råden om Vita Blixten, Tegnäs eller andra skogsskidor är rimliga. Själv ogillar jag ljudet från vallningsfria men vi är alla olika.
go tur

Nja

Skall du bara ut någon km eller två eller snackar vi längre sträckor? Tror det är viktigt. Skall du köra 10 km på ett par gamla träskidor så börjar jag bli tveksam, och dessutom hur mycket stock och sten?

Till att börja med så måste jag lära mig stå på skidorna... Jag är uppväxt för långt söderut för att ha lärt mig det som barn, så långa turer med min skala är kanske någon km, inte mer.

Hur som helst har jag köpt ett par Vita Blixten nu, de kändes vettiga ur rent ekonomisk synvinkel: då jag inte riktigt vet vad jag vill ha/behöver känns det lite fånigt att lägga ut kanske tusenlappar på ett par skidor som kanske inte passar mig.

Tack för hjälpen.

Lycka till

Låter vettigt, håll de bara rena (tvättbensin) och ge de lite glidvalla varje år och ha lite fästvalla under fötterna (swix V40 är universell men kommer inte att fästa vid plusgrader men vad har du stavar för). Behöver de repareras droppa i belag som du tänder på som en cigg och använd en kniv och snygga till.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg