är ritad av Johan Wirsén, precis som Zegul, Skim, Tahe greenland mm. Är generellt låga kajaker som är halvlånga, ofta med skarpa slag. Bra kajaker för Östersjön.
Tänk på att alla kajaker i spiritserien inte har skädda. Bayspirit har rundad botten, krävs lite mer för att svänga med kantning men man brukar säga att de är lite lugnare i sjögång.
Tror inte du behöver oroa dig för dagens byggkvalitet på Tahe. Min egen Greenland fick en flygtur i höstas på Skrea strand. Vindbyar upp till 18 m/s fick den att lätta helt från marken, rolla i luften och landa på däcket. Inte en skräma...
Point 65 har nog några kajaker som är liknande i designen.
Ändring:
Köp inte en Reval mini! Väldigt långsam kajak, du behöver inte paddla snabbt innan du når toppfarten.
Vill egentligen inte lägga mig i. Men att säga att byggkvalitén på TAHE inte är att ora sig för tycker jag är att ljuga. Det får mig nästan att tro att du sitter på ett gäng för sälja.
Så här ÄR det. Köper du en Tahe får du väldigt mycket för pengarna men behandlar du den oaktsamt eller att du har lite otur... DE kan gå lätt sönder. Vissa kajaker är av fin kvalité andra är snällt sagt slarvigt byggda . Så om du köper en Tahe idag se till att den kommer från en sen leverans. helst tillverkad i år(de jobbar för att hitta sina dåliga sidor, så de blir bättre). Håll koll på din kajak , upptäcker du något konstigt var inte sen att höra av dig till den återförsäljare du handlat ifrån. Så handla din tahe ut och paddla, rolla öva dina räddningsövningar håller då ska du vara glad och nöjd. Om inte ska du klaga. Vet inte exakt vad konsument lagen säger, men om du använder den som en kajak förväntas använda ska den hålla minst 3 år osv. (det är inget löst prat från min sida, utan va aktsam om du handlar )
I sin pris klass tror jag att tahe är det bästa alternativet. OCH DU FÅR MYCKET FÖR PENGARNA. (men jag skulle vilja ha lite mer material, och lite mer jobb(tid) på detaljerna.)
Har du pengarna satsa på en dyrare modell, men stressa inte på ju mer pengar du satsar ju säkrare bör du ju vara.