Ny havskajak - Råd önskas!

När det gäller svänga med kantning så är det inte mycket skillnad på slag eller rund botten. Större kölsprång hjälper till men annars är det mest själva lutningen som gör det mer lättsvängt - du får betydligt kortare vattenlinje och till viss del en asymmetrisk botten. Prova olika kajaker och att kanta åt båda hållen, så ser du att det egentligen inte är så stor skillnad. Slag kan dock ge ett tydligare "häng" att ligga på vilket kan upplevas lättare.

Sen brukar plattbottnade kajaker vara mer initialstabila och därmed upplevas tryggare, medan en rund botten oftast har en större sekundärstabilitet. Gällande samma deplacement. Vilket man föredrar är en smakfråga, har själv gått från helt platt till nästan helt rund. Visserligen lite rankare men de rör sig mer förutsägbart i sjö eftersom de inte strävar att alltid ligga platt mot vågen.

När det gäller köpa kajak håller jag helt med Erik, köp begagnat och/eller gå med i en klubb. Du kommer, om du tycker det här är kul, utvecklas mycket i början och då är det bara dumt att köpa på sig för mycket dyra grejer.

/ Ulf

Jag håller med om det vettiga i att gå med i en kajakklubb alt., köpa begagnat.
Där jag tidigare bodde, eller flyttade till, hade kajakklubben inga kajaker att hyra ut. När jag skulle köpa min första så blev det lite som den situationen du är i nu.

Jag paddlade ändå en massa i olika sorters kajaker, via en kajakklubb, via provpaddlingsdagar som vissa butiker anordnar, innan jag bestämde mig för en som (då) skulle passa mig. Med tiden utvecklades jag och vad jag ville ha ut av en kajak förändrades. Som nybörjare märkte jag inte av de mer subtilare delarna av kajakens uppbyggnad. Det var t ex oviktigt om den hade skädda.
Kajak nr 2 passade mina preferenser bättre. Nu är jag inne på min 5:e men att det har blivit så många som fem beror på flera omständigheter än att jag har behövt 5 kajaker.
Med detta vill jag ha sagt att en första kajak är en första kajak, antingen träffar man rätt direkt eller så blir det som det blir för många. Med tiden inser man mer och mer hur och vad samt vilken sorts kajak som man behöver/vill ha, bl a är det hur ofta man paddlar, i vilka sorts vatten man mestadels paddlar i. Det är t ex inte så mycket bevänt med att köpa en kayak som är anpassad för white water kayaking om man mest paddlar i insjöar etc. Dyrast är inte heller bäst. Jag gillade kayaker där man satt "tungt", det gör jag inte längre.

Jag skulle börja med en begagnad.
Jag har haft Point 65. Nu har jag en Necky, avsedd för touring. Jag är nöjd med båda märkena. Jag valde Necky'n utifrån, förutom dess tekniska specifikationer, för att den passar de vatten jag paddlar i. När jag var nybörjarpaddlare så var det en helg-grej, nu paddlar jag fyra dagar i veckan.

Även som nybörjare kommer du märka skillnad på olika kajaker, speciellt om du testar olika typer kajaker med olika syfte. När du kommit på ungefär hur du vill paddla är det bra att prova lite olika i det syftet.

Västerås kanotklubb brukar ha en mässa tidigt på våren dit "alla" tillverkare på svenska marknaden kommer. Allt kan provas.

Även som nybörjare kommer du märka skillnad på olika kajaker, speciellt om du testar olika typer kajaker med olika syfte. När du kommit på ungefär hur du vill paddla är det bra att prova lite olika i det syftet.

Västerås kanotklubb brukar ha en mässa tidigt på våren dit "alla" tillverkare på svenska marknaden kommer. Allt kan provas.

Jag bor inte i Västerås längre. Och det med att inte ha några för uthyrning, det kan ha ändrats under tiden efter det att jag skaffade en egen och senare flyttade.

Köp någon begagnad mellanklasskajak så du kommer ut och börjar träffa andra paddlare.
Jag köpte en Everest-kajak (skitbåt f.ö.) med något år på nacken. Hade den ett år och sålde den för nästan samma pris jag köpte den. Då hade jag funnit ljuset: P&H Scorpio LV :)

//Röjan

Jag kan bara hålla med om vad som redan är sagt: Börja med att hyra och testa så många modeller du kommer åt. Själv köpte jag sedan en otroligt repig och sliten P&H Icefloe till en billig peng som gått på uthyrning, men eftersom den är i glasfiber så putsade och målade jag bara om den och vips som ny!

Jag kan bara hålla med om vad som redan är sagt: Börja med att hyra och testa så många modeller du kommer åt. Själv köpte jag sedan en otroligt repig och sliten P&H Icefloe till en billig peng som gått på uthyrning, men eftersom den är i glasfiber så putsade och målade jag bara om den och vips som ny!

Bara för mig att instämma. Inte minst som du nämner långpaddling är det viktigt att du sitter bekvämt. Och det är en enorm skillnad på dåliga och bra kajaker. Du får ofta betala för namnet, både på tillverkaren och designern. Köper du en helt billig så är risken större än om du köper en lite dyrare. Så om du inte tänker kunna mycket nog för att välja själv, betala lite extra som en försäkring mot rent skräp, men så åtminstone till att du sitter bra.

--- Mats ---

Sen brukar plattbottnade kajaker vara mer initialstabila och därmed upplevas tryggare, medan en rund botten oftast har en större sekundärstabilitet./ Ulf

Jag har hört den förr och visst sämmer det till viss del men jag vill påstå att det fungerar bättre i teorin än i praktiken. Den som säger att plattbottnade kajaken lägger sig efter vågen tycks göra likhetstecken mellan flat och bred botten.

Min rockerkajak är relativt flat i nollspannet men med en totalbredd på 52cm lyder den minsta vink på kantningar oavsett varifrån vågorna kommer. Då det gäller sekundärstabiliteten så beror minst lika mycket på hur kajakes fribord är utformad (hamnar under vattenytan vid kantning) som på bottnenformen i övrigt.

Min STORA fråga är: Vad är skillnaden på en "billig" vs en "dyr" kajak? QUOTE]

Finns fler skillnader. Kolla garanti och servicejobb etc. En dyr kajak har ofta bättre garantier och efterservice...och det som används kan också gå sönder.
En annan sak är också att de flesta kajakpaddlare vill ha trygga och i ärlighetens namn ganska tråkiga kajaker...det leder också till att många av de billigare kajakerna är designade för att vara både trygga och tråkiga. Detta gäller givetvis inte alla förmånliga kajaker men jag vet inte en enda billig kajak som har varit banbrytande på något sätt. De är mer eller mindre kopierade av "orginalen" och där sparar man givetvis en massa tid och pengar.

Jag har hört den förr och visst sämmer det till viss del men jag vill påstå att det fungerar bättre i teorin än i praktiken. Den som säger att plattbottnade kajaken lägger sig efter vågen tycks göra likhetstecken mellan flat och bred botten.

Min rockerkajak är relativt flat i nollspannet men med en totalbredd på 52cm lyder den minsta vink på kantningar oavsett varifrån vågorna kommer. Då det gäller sekundärstabiliteten så beror minst lika mycket på hur kajakes fribord är utformad (hamnar under vattenytan vid kantning) som på bottnenformen i övrigt.

Jo visst är det en generalisering, det finns naturligtvis fler variabler och stora variationer beroende på fribord, längd, bredd - i reling och i vattenlinje, sitthöjd mm. Men då trådstartaren var ny inom paddling tänkte jag det var bättre att hålla sig på en mer övergripande nivå.

52 cm bred är en förhållandevis smal kajak (om man håller sig till havskajaker..) och är antagligen betydligt "livligare" än en mer "normal" nybörjarbåt på 55-60 cm, oavsett bottenform.

Dock skulle en nybörjare troligtvis uppleva en rundbottnad 52-cm-kajak alltför rank och inte ha tillräcklig erfarenhet att utnyttja slutstabiliteten.

/ Ulf

Får hålla med om att man bör se på båtens bredd när man bedömer effektiv slutstyvhet. Min kanadensare är över 80 cm bred i nollspannet, vilket är smalt. Den är shallow arch, vilket gör den snabb och mycket slutstyvare än aluminiumburkar med raka sidor och platt botten. En sådan är inte rolig i sidosjö, medan min kan pressas till ca 10 grader mot ganska stora vågor innan det blir otäckt. Kanoten guppar rätt upp och ned utan att vicka särskilt. Sitter man nära mitten på en kanadensare är det långt ut till stödytans kant, så kompenserande vickning är svårare. Båten måste klara den effektiva slutstyvheten själv

Kajaken däremot är 55 cm med insluttande sidor och skarpa slag. Botten vid nollspannet är visserligen ganska platt, kanske 1-2 cm böj, men är ca 50 cm brett. Sett över hela bågen yta-yta blir det ändå ganska runt. Dessutom är det lätt att vicka båten och kompensera för vågens kraft. Kroppen är nära stödytans kant. Har inte haft problem i vågor.

Skulle jag haft en bredare kajak skulle jag nog valt rundare botten. Definitivt på en K2a.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg