Ny graffiti-målning på Västerbron

Håller med, klotter (och även skickligt utförd grafitti) är inget annat än skadegörelse och förfulande. En ren orörd betongyta eller orginalmålat tåg är alltid alltid, för att inte säga ALLTID, mycket snyggare.

Hårdare tag mot vandaler? Jajamensann.

Leif...

Åter till ämnet..

Så är väggen svårare? Borde ge bättre träning med lackade steg?! Eftersom det inte var första gången någon oliktänkande frihetsberövade "klätterväggen" lär det hända igen och igen...
Ja ja, tror säkert att det finns någon boronanist som tycker att klättrare (oliktänkande) förstör fasden med krita..

klotter vs. graffiti

Era subjektiva och ytterst amatörmässiga bedömningar om vad som är klotter eller graffiti är väl ändå helt ointressant? Själv gillar jag kukar och hakkors som med fördel ristas på bilar som ägs av griniga gubbar!

Nordesjö vill till exempel framastå som något av en kännare på området. Själv läser jag hellre telefonkatalogen än sådant dravel.

Det finns avhandlingar på ämnet som är skrivna av idag verksamma och respekterade konstvetare. Många av de som är insatta i ämnet menar att det är "tags" som är det mest intressanta inom graffiti. Otaliga böcker finns även som behandlar kulturen i helhet eller specifika länders eller städers stilistiska utveckling.

Låt klättertrådarna handla om klättring. Den här diskussionen kan aldrig behandlas på ett bra sätt i det här forumet.

Senast redigerad av en moderator:
Jag håller ju med dig till delar. Var sak har sin plats. Som du påpekat är finessen med tags connaiseurer förunnat att förstå.

Därför ska man inte bara hålla diskussionen utanför de flesta forum, frekventerade av en massa vanliga människor; man ska även hålla utövandet utom synhåll för de breda massorna. Stäng in de som förstår sig på denna konst i ett rum där de kan spreja sina tags över kamraternas. Konsten verkar så förfinad och esoterisk att rummet antagligen kan vara rätt litet. Kanske vore onödigt med fönster.

Om det inte vore för att så många av rummen på Kronobergshäktet är upptagna av vandaler kunde kanske ett sådant rum varit lämpligt.

Dravel vs. dravel

anonym; sa:
Nordesjö vill till exempel framastå som något av en kännare på området. Själv läser jag hellre telefonkatalogen än sådant dravel.

Nej, jag är ingen "kännare", och det behöver man inte heller vara. Däremot är jag illustratör, och tvingas som helt vanlig stockholmare konsumera "graffiti" dagligen. Jag tänker således delge min subjektiva uppfattning till den som är intresserad, eftersom dessa konstnärer har storsintheten att delge mig sina alster.
Hade de låtit alstrena stanna i skissblocket hade jag bara uttalat mig om någon bett om det.

anonym; sa:
Det finns avhandlingar på ämnet som är skrivna av idag verksamma och respekterade konstvetare. Många av de som är insatta i ämnet menar att det är "tags" som är det mest intressanta inom graffiti.

Och? Så du menar att deras åsikt är mer relevant för att de är "respekterade konstvetare"? Det, om något, är väl dravel. Konstvetenskap var, åtminstonde sist jag kollade, inte en naturvetenskap.
"Konst" som betraktas och betalas av den vanliga medborgaren skall bedömas av den vanliga medborgaren, inte av gettoglorifierande "experter" och folk som lyssnar okritiskt på dem.
Självklart är graffiti "intressant". Men steget från "intressant" till "önskad på en husvägg" är stort.

Att den som berörs och betalar också bestämmer kallas demokrati. Smakfascism är lika fel när det är förortsgrabbar som står för den som när det är "respekterade konstvetare".

Jonas:
Jag blir nästan tårögd av ditt inlägg! Det är alltid kul med folk förespråkar tolerans för det man själv håller kärt men fördömmer andras rätt till att uttrycka sina åsikter. Ditt argument att vi "amatörer" inte har rätt att uttrycka våra åsikter om graffiti är befängt! Det är lika oklanderligt som att påstå att endast politiska experter ska ha rätt att rösta i de allmäna valen!
Frågan är väl vem som är grinig? Det är inte vårt fel att ditt "konst" inte får någon uppskattning från allmänheten. Och ja, det är allmänheten som betalar för klottret, så allmänheten har rätt att värdera detta "konstverk".

Och, eftersom graffitin var på en klättervägg, så har vi rätt att diskutera det i klätterforumet.
Så, som en klok man en gång sa; "Jag hatar din åsikter, men jag är villig att dö för din rätt att uttrycka dem!"
Hej hej

Vandalism

Det blir alltid så här när ämnet graffiti dyker upp.
Det blir någon sorts pseudo konst debatt.
Det enda intressanta är ju vad man ska göra åt att vissa vandaler vandaliserar och förstör gemensamma miljöer.
Dom flesta av oss tror väl iaf på demokrati!

Re: 99 % av all

Nordesjö; sa:
De välgjorda målningarna i Stockholm som jag har sett kan jag räkna på ena handens fingrar. Det fanns en intressant i Björkhagen, men den klottrades över.
De flesta målade väggar skulle vara snyggare om jag hade kräkts på dem än med dagens "graffiti", och man hittar mer konstnärlighet på ett genomsnittligt dagis än på alla Stockolms väggar.

Aaahhh konstkännaren har talat. Naturligtvis är det din subjektiva åsikt som ska väga tyngst när vi ska värdera vad som är konst och vad som är klotter. Eller som Göring sa: varje gång jag hör ordet kultur, osäkrar jag min revolver..

Hur diskussionsforum funkar, kapitel 1.

öringen; sa:
Aaahhh konstkännaren har talat. Naturligtvis är det din subjektiva åsikt som ska väga tyngst när vi ska värdera vad som är konst och vad som är klotter.

Ja, det måste vara skitjobbigt för dig att plötsligt hitta en subjektiv åsikt i ett webbforum. Jag ber naturligtvis om ursäkt för detta, och det ska aldrig hända igen.
Jag glömde att det är DIN - och inte min - subjektiva åsikt som väger tyngst.
Jag ska fortsättningsvis bara skriva sånt som är vetenskapligt mätbart, eller sånt som du tycker. Inte.

Ser fram emot dina inlägg som börjar "Aaah, klätterkännaren har talat. Naturligtvis är det din subjektiva åsikt som...".
Du har en del att göra. Lycka till. :)

Nordesjö!
Att det finns akademiker som ägnat åratal åt företeelsen graffiti är alltså oviktigt dravel. Däremot att du råkar vara illustratör är viktigt för diskussionen? Och ja, jag menar fortfarande att utsvävningar om dagis är dravel. Likaså enskilda exempel på målningar som ska ha varit bra eller inte. Ska du lägga upp alster från Björkhagen och göra en bildtråd eller vad?

Och om du nu är illustratör lär du känna till att flera av dina framstående kollegor fortfarande är aktiva graffitimålare. Jag föreslår att du diskuterar ämnet med någon av dem, istället för i det här forumet!

Min mening var att, i kontrast till inlägg om dödsstraff och nolltolerans som du och andra skrivit, visa på att det finns andra perspektiv på fenomenet graffiti. Jag skrev dessutom att det var just dessa saker som bäst avhandlas på annan plats.

Om tråden ska någon relevans i ett klätterforum kan ni ju diskutera just klippan och inte hålla på med utsvävningar om anstalter osv.

Och visst, självklart tycker jag att det är synd att en klätterklippa blir förstörd. Vi får hoppas att de tar bort målningen snart så att folk kan klättra där.

anonym; sa:
Nordesjö!
Att det finns akademiker som ägnat åratal åt företeelsen graffiti är alltså oviktigt dravel. Däremot att du råkar vara illustratör är viktigt för diskussionen? Och ja, jag menar fortfarande att utsvävningar om dagis är dravel. Likaså enskilda exempel på målningar som ska ha varit bra eller inte. Ska du lägga upp alster från Björkhagen och göra en bildtråd eller vad?

Och om du nu är illustratör lär du känna till att flera av dina framstående kollegor fortfarande är aktiva graffitimålare. Jag föreslår att du diskuterar ämnet med någon av dem, istället för i det här forumet!

Min mening var att, i kontrast till inlägg om dödsstraff och nolltolerans som du och andra skrivit, visa på att det finns andra perspektiv på fenomenet graffiti. Jag skrev dessutom att det var just dessa saker som bäst avhandlas på annan plats.

Om tråden ska någon relevans i ett klätterforum kan ni ju diskutera just klippan och inte hålla på med utsvävningar om anstalter osv.

Och visst, självklart tycker jag att det är synd att en klätterklippa blir förstörd. Vi får hoppas att de tar bort målningen snart så att folk kan klättra där.

anonym

Gäsp........

Förutom att du inte gillar nya utseendet på väggen, har själva klättringen påverkats på något sätt?
/R.J.

(Ignorera gärna inlägget! Jag misade att frågan redan kommit upp, sorry!)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
seon Olyckan på Finnsvedsberget Sportklättring 7
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
Albin_25 Bo billigt på Gran Canaria Sportklättring 1
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
Pandan Backup på bult vid topprep? Sportklättring 22
AnnaBacklund Har någon hittat karbin+slinga på ekoberget? Sportklättring 0
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29
Mike C Styrka på diverse expanderbultar? Sportklättring 15
Mezzner Kvarglömd sele på Ekoberget Sportklättring 1
climbrob Att tänka på när det sitter fasta slingor Sportklättring 0
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Erik af Essingen Någon som har koll på access vid Älvnäs? Sportklättring 2
Iggle Skillnaden på olika QD Sportklättring 58
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
kirunathompa kvarglömda skor på Finnsvedsberget Sportklättring 1
Delphyn Ansvarig på Soffabacken Sportklättring 29
markan79 Billigt boende på Kalymnos? Sportklättring 2
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
Rimfrost_i_skägget Hängare som går att snurra på? Sportklättring 26
climbrob Klättertävling visas på SVT Sportklättring 0
desmo79 Tips på klippor/leder Frankenjura Sportklättring 10
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
klätterpojken Nyturer på Morarna Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
karpowicz Hyra klätterutr. på Railay? Sportklättring 4
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
ohwebe Hjälp mig med klätter o surf på teneriffa!! Sportklättring 5
Same Film på youtube sökes Sportklättring 6
Schneeberger Greppbräda - något att satsa på? Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
apfaktor Utsidangäng på centret. Sportklättring 0
jamo Knökfullt på centret Sportklättring 5
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
headjam Löst på fredriksvik (sthlm)? Sportklättring 1
adventure_transport Automatsäkring för soloklättring på vägg? Sportklättring 8
Ylvan Bäst före datum på sele? Sportklättring 41
klätterpojken led på nacka kvarn Sportklättring 3
Anna Frimodig Matilda på Aftonbladet idag Sportklättring 9
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
Mountainer Nybörjare inomhus - vad tänka på? Sportklättring 26

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg