En skaljackas jobb är ju inte så mycket att skydda mot ren "temperaturkyla" utan mot vind och regn, och jag tror inte skillnaden mellan 3-lagers och Paclite är så stor. Fryser man är det smartare med en tröja under jackan. Rätt plagg till rätt funktion
Paclite kostar en slant, och Marmot Precip är ett intressant alternativ, och även Mountain Equipments Drilite.
Jag skulle också titta noga på superbudgetalternativet från Itab - deras lättaste skaljacka Packaway väger 300 g och kostar 400 spänn.
Själv har jag ett par Paclitebyxor som jag är klart nöjd med. De andas bra (blöta bomullsbyxor under torkade "rakt igenom" regnbrallorna trots att det regnade), och jag har även åkt alpint i dem.
Om jag skulle köpa Paclitejacka skulle jag kolla på Haglöfs LIM Ultimate (toklätt och enkel) och Arcteryx Sirrus (smart med XCR-förstärkningar på utsatta ställen).
Tierra hade en jacka som verkade lovande, men nu verkar de tycka att Windstopper är det enda som gäller, så någon Paclitejacka har de inte.
En nackdel är dock att inga lätta jackor verkar göras i tillräckligt lång modell för att vara riktigt bra för vandring och mer stilla uteliv.