Ny Generalsekreterare i förbundet som aldrig klättrat...

Jag tycker om en ny GS i SKF som inte klättrare

• Det kommer bli kaos, hur ska en ickeklättrare kunna göra något vettigt i SKF

Röster: 5 18.5%
  • Det blir nog ingen större skillnad mot idag

Röster: 8 29.6%
  • Grymt bra, äntligen nytt blod och någon som kan se på SKF med fräscha ögon.

Röster: 14 51.9%

• Totala väljare
    27
  • Enkät stängd .
haha...

kul tråd...
ja...säg det...håller nog med om att det inte behövs en klättrare för att organisera föreningar och förbund liksom...många gånger kan ju såna som inte har förutfattade meningar om hur det "ska" vara göra saker annorlunda än de som kört fast i gamla spår...så...lycka till säger jag bara...
rapportera gärna hur det går...ni som hänger med irl liksom...
kram till alla som vill från anna

Svensk Managementkultur

Det är en generell svensk managementkultur att inte tillmäta branchkunskap något meritvärde vid tillsättning av chefstjänster. Bara du har dom rätta färdigheterna att "leda, delegera, adminstrera, driva, få personalen att växa" m.m. så förväntas du kunna leda allt från tidningsredaktioner, verkstadsföretag, butikskedjor, banker, kommuner m.m.

Jag tycker att det ligger en del i båda resonemangen. En som är duktig på ett yrke kan mycket väl var olämplig att leda en liten yrkeskår trots detta.
Samtidigt är det alltid en stor fördel att veta vad man talar om när det kommer till kritan inte minst just som ledare.
Möjligen stämmer den "typiskt svenska managementkulturen" i högre grad högt i stora organisationer.

Men å andra sidan undrar jag om det verkligen är så att generalsekreteraren leder förbundet??

(F ö tror jag det är vanligt (eller rent av typiskt svenskt) att se "typiskt svenska" företeelser som inte är typiskt svenska, utan typiskt västerländska, typiskt mänskliga eller typiskt otypiska eller typiskt nåt annat... )

Senast ändrad:
Jo, det är väl det som brukar vara kronan på karriären för väldigt många...

Uttrycket kan förstås avse lite andra varianter på karriärvägar också, men helt klart är ju att ingenting säger att den som är duktig på ett yrke inte blir en bra ledare för sådana yrkesmän. Det är liksom två skilda parametrar, och korrelationen dem emellan lär vara så dåligt att det funkar dåligt att dra några slutsatser* - utom möjligen att duktiga människor ofta är någorlunda universellt duktiga resp tvärtom. Det kan låta hårt men stämmer åtminstone till viss del. Återigen så bör det inte vara det som avgör vid rekrytering.

*som t ex att den som är duktig på en sak därför INTE är duktig på en annan, eller att den som är dåligt säljare alltså blir en bra chef...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leo_73 Rep som legat länge, men aldrig använt? Klättring allmänt 18

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg