Ny Generalsekreterare i förbundet som aldrig klättrat...

Jag tycker om en ny GS i SKF som inte klättrare

• Det kommer bli kaos, hur ska en ickeklättrare kunna göra något vettigt i SKF

Röster: 5 18.5%
  • Det blir nog ingen större skillnad mot idag

Röster: 8 29.6%
  • Grymt bra, äntligen nytt blod och någon som kan se på SKF med fräscha ögon.

Röster: 14 51.9%

• Totala väljare
    27
  • Enkät stängd .
http://www.klatterforbundet.se/nyheter.php?id=168

Så är det här bra eller dåligt?

Jag är själv lite splittrad. På ett sätt tror jag det kan vara bra att få in nya tankar bland alla insnöade tradtomtar (som jag själv tex...), men å andra sidan så ökar väl risken för att klyftan mellan tävlingsinriktad plastklättring och utomhus-klippklättringen blir än större? Jag tycker redan idag att det är ganska segregerat mellan dom som ser klättring som en idrott och dom som ser det som en friluftsaktivitet.

Vad är era tankar?

Jag har varit aktiv på förbundsnivå i 2 olika organisationer och kan säga att en sekreterare på förbundsnivå behöver inte ha så värst djupgående kunskaper om det tekniska i sporten. Förstår inte riktigt resonemanget om hur hon skulle kunna påverka folks uppfattning om klättring som en idrott eller en friluftsaktivitet. Hennes uppgifter kommer bli att se till att kommunikationen fungerar inåt och utåt i organisationen och sköta projekt av organisatorisk och ekonomisk karaktär. Vad som skall kommuniceras eller arbetas med är ju en uppgift för styrelsen och i mer frekvent arbete arbetsutskottet.

Det har ju varit många idrottsförbund som valt "kändisar" som ordförande, eller personer som är bra på att organisera eller bedriva lobbyarbete. Om man bara kan nå kontoret utan att behöva klättra, så förstår jag inte varför en ordförande skall behöva klättra?

Mankan ju tänka sig att det finns tillräckligt många arbetssökande klättrare för att det skulle gått att lösa den vägen. Samtidigt kanske det inte är det bästa sättet att rekrytera - det beror ju lite på vad man verkligen haft för sökande t ex.

Kan absolut tänka mig att det arbetet som g-sekreteraren är anställd för egentligen kräver helt andra färdigheter än just klättring.

Att bakgrunden är annorlunda innebär antingen en lite frisk fläkt eller en liten kultukrock - men det borde inte heller få så stora proportioner.

Borde inte saken kunna lösas genom ett par snabba prova på-kurser i toppreps-, led- och klippklättring, bara för att vederbörande skall få en uppfattning om vad det handlar om och i alla fall få prova en klättersele?

I övrigt brukar arbetet som generalsekreterare i en organisation ha väldigt lite att göra med själva idrottsutövningen, som nämnts ovan brukar det mest handla om ekonomi, lobbyverksamhet och organisatoriska frågor.

Men som sagt, viss grundläggande förståelse för vilken verksamhet det är man representerar är normalt klädsamt, om än ej nödvändigt.

Eftersom alla före denna har varit klättrare och kaos rått. Så kan det bara bli bättre nu.

Nu finns det i varje fall en som tar hand om förbundet när det är fint väder....

men en rikspolischef som inte ar polis ar kanske lite udda...?

eller sahar; man maste vara rattsa desperat for att vilja ta det jobbet om man helt saknar intresse for klattring:)

Eftersom alla före denna har varit klättrare och kaos rått. Så kan det bara bli bättre nu.

Nu finns det i varje fall en som tar hand om förbundet när det är fint väder....

Det kanske ligger något i detta...

Jag tycker att det känns mycket märkligt med en ickeklättrare som generalsekreterare men är absolut villig att ge henne en chans. Jag ser det dock närmast som en plikt att hon får gå ett par kurser. Jonas är i alla fall kvar på kansliet och han kan ju det där med klättring så att säga...

Men att leda är inte samm sak som att klättra. Jag trodde att det var en ledarroll och inte en klättrarroll?

Att leda är väl riktig klättring?!

Jag tror du fatatr vad jag menade. men för de som inte gjorde det så är det då dags med ett förtydligande

Att leda en organisation kräver en viss uppsättning egenskaper som inte nödvändigtvis innefattar klättring. sdet kräver en hel del ledaregenskaper och detta fall antagligen erfarenheter om hur man leder en organisation där en majoritet av medlemmarna är just medlemmar och inte anställda. Då kan ju tex erfarenhet från Svenska kryssarklubben vara bra att ha.

På samma sätt som bästa säljaren inte ska vara säljchef, det är dubbelfel att göra den befordran.

Christian

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leo_73 Rep som legat länge, men aldrig använt? Klättring allmänt 18

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg