Ny fråga om stegjärn

Funderar på att skaffa stegjärn till mina låga Garmont Libero telemarkplastskor.

Det finns mycket att välja på och jag kommer inte att göra någon riktig klättring utan vill ha stegjärnen och en lätt isyxa som en extra säkerhet vid toppbestigningar i Kebnekaisefjällen.

Hittade denna specialbygel på nätet för teliskängors främre sulkant.

http://www.petzl.com/petzl/SportPro...le=15&Produit=426&Conseil=&ProduitAssocie=530

Någon som har synpunkter på denna lösning eller har ett annat förslag. Fördel om hela paketet är lätt och hyfsat pålitligt.

Isklättring tycker jag är rätt läskigt så några sådana ambitioner har jag inte. Men att få lite extra trygghet på hård snö/ispartier skulle inte skada.

Var handlar man sedan fördelaktigt stegjärn och isyxa?

http://www.telemark-pyrenees.com/?

Thure

Kommer...

du att ha skidorna på dig i samband med dessa bestigningar så är kanske en Skalp lämplig ?

Om du inte kommer ha skidorna på så lär väl den därna bygeln du hittat samt "vanliga" stegjärn vara lämpligt...sagt från en som noll koll på stegjärn/isklättring... ;)

/Anders B

Lätt eller allsidigt

http://www.telemark-pyrenees.com är bra ställe att handla sådant på, dom har stort utbud. Dessutom vet dom vilka järn som passar på telemarkspjäxor, det är bara att maila i samband med köp. Många järn med snabbindning passar som dom är, ingen modifikation. Men, på vissa är främre bygeln för smal och på andra sticker fronttaggarna ut för lite. Northstar.se har också järn o yxor.

Sen måste du bestämma om du vill ha allround-järn av stål som pallar sten (bra på t.ex syltraversen) eller lätta alu-järn som bara duger på glaciär. Vikt kontra allsidighet. Samma sak gäller för isyxor. Cassin Gost väger 200g, medan en lätt med stålhuvud (Petzl snowracer eller Grivel Airtech racing) väger ungefär det dubbla.

P.S. (Vissa halvgamla Scarpa-T2-pjäxor har ingen riktig kant på klacken, vilket gör att det kan vara svårt att få dit bakre snäppet.)

bygeln verkar smart

Med en sådan bygel som du länkade till löser man ett vanligt problem att att läppen på pjäxan sticker ut för långt över fronttaggarna. Problemet med fronttaggarna märker man väl dock främst vid vertikal is vilket inte verkar aktuellt i första hand.

Lättviktare

Lättviktsstegjärn av aluminium är ett alternativ om man bara skall gå på snö och firn. Ungefär halva vikten (ca 500 g) jämfört med riktiga järn. De är dock betydligt mer ömtåliga. Några få steg på sten och klippa så är taggarna trubbiga.

Camp LC480 passar bra på telispjäxor:

LC480_600.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fråga ang Atomic Beta TM 24 Telemark 0
Fråga angående Skidor Telemark 2
YNWA Stegjärn till telispjäxor Telemark 3
freeheeler Stegjärn och telemarksskor. Telemark 7
Coqrouge Stegjärn för telispjäxor Telemark 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg