Ny fällkniv

Om du vill ha riktiga prylar, och då pratar vi riktiga prylar och inget kinesiskt diskbänksskräp så finns det bara en tillverkare som räknas.

Fällkniven i Boden. http://www.fallkniven.se

Fällkniv: Någon ur P, K eller TK-serien, eller WM1 som i princip är en fast fällkniv :)

Slidkniv: F1, S1, A1 eller någon annan som passar dina behov.

F1:eek:r brukar dyka upp på Tradera lite då och då. Om du köper en sådan blir du inte missnöjd. Gillar du inte fodralet så kan du säkert byta det mot något annat fodral.
Det ploppar också upp andra modeller med olika mellanrum.

Köp dig ett vettigt eldstål också.
Det går att få eld med eldstål och en U2, jag har provat. Tänk på att det är ryggen man gör eld med, på F1 osv. är den vass som en skridsko.

Diskussionen kolstål eller rostfritt spelar ingen roll om du håller ryggen skarp.

nodh; sa:
Om du vill ha riktiga prylar, och då pratar vi riktiga prylar och inget kinesiskt diskbänksskräp så finns det bara en tillverkare som räknas.

Fällkniven i Boden.
Det var väl ändå att ta i lite för mycket eller?
laughing-1.gif

Jag håller med att Fällkniven tillverkar ypperliga knivar men det finns trots allt andra som inte är så pjåkiga. Allt beror förståss hur man ser på knivar i allmänhet och vad man tänker använda dem till.

Fällkniven har sin nisch när det gäller laminerat stål dock saknar jag kanske knivar tillverkade i kolstål för de riktigt tuffa tagen. Något i stil med Peltonen-kniven (1095) eller varför inte någon modell i S7? Det skulle vara något
evilgrin39.gif

~Paul~

Du menar Sissipuukko M/95.
Jag har inte testat den men det får väl bli en sådan i samlingen också.

nodh; sa:
Du menar Sissipuukko M/95.
Jag har inte testat den men det får väl bli en sådan i samlingen också.
Ja, det är den jag menar. Har haft den i ca 1,5 månad nu och kan inte säga annat att den motsvarat mina förväntningar. Kanske inte världens bästa huggare men klarar allt annat med bravur. T o m att filéa gädda!

~Paul~

Fick nyss en Böker Trance som jag köpte för överbliven paypalvaluta. Det är inget man hänger i nyckelknippan direkt men den får lätt plats i fickan utan att märkas. Den ligger bra i handen och känns som en fullstor kniv. Gedigen utan något som helst spel på bladet. Anlände rakbladsvass. Verkar vara en fullträff för sitt pris. Rekommenderas.

Intressant, man ser åt vilket håll Böker teknikerna har kikat vid designen av den här skapelsen ;)

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg