Ultralite XL
Jag köpte en Ultralite XL förra veckan, på "rean" som cykelvagnar.se verkar ha nästan jämt. Köpte till hela paketet med handtag och framhjul, har inte monterat handtaget då framhjulet är ett enkelt litet plasthjul som inte känns lockande att använda i större utsträckning.
Mina intryck efter ett par turer till dagis och postombudet (totalt max en mil). Vagnen är inte särskilt rymlig trots XL-beteckningen. Min 14-månaders bebis och treåring sitter trångt tillsammans trots endast fleecejackor. Takhöjden räcker precis till för treåringen och benutrymmet är inte så stort, de sparkar upp kardborrefästet i framkant på regnskyddet.
Innerbredden i axelhöjd är 55 cm, utvändigt är vagnen 92 cm bred! Detta genom att på vardera sidan av hjulen är det någon slags utriggare som sticker ut minst 15 cm från hjulets ytterkant. Skall väl vara skyddande, men jag hade gärna sett att de satt mycket mer slimmat. Nu känns vagnen väldigt klumpig, om jag skulle försöka mig på att använda vagnen som barnvagn i en affär är det nödvändigt att ta av dessa.
Ryggstödet har inte något utrymme/spel för cykelhjälm, bebisen som använder vanlig cykelhjälm får ner den i ögonen. Med hockey/lekhjälm fungerar det ok.
Bältesspännena är inte av vanlig barnvagntyp utan billiga plasthakar, som är krångliga att öppna och stänga och inte särskilt enkla att justera.
Det positiva är att vagnen är lätt... Nu har jag inte någon erfarenhet av andra vagnar, så jag kan inte säga om den är rymligare eller trängre än andra.
Om inte mina barn entusiastiskt provsatt vagnen med stövlar och skor innan jag undersökt vagnen hade den nog varit tillbaka i Norrtälje vid detta laget. Barnen gillar den, men jag tror att det finns bättre vagnar.