Ja, som rubriken antyder, så tycker jag att det vore lämpligt med en ny separat kategori för grusvägscykling (engelska gravel), vilket på goda grunder det snabbast växande cyklelsegmentet just nu.
Bakgrunden till detta är att moderna MTB-cyklar succesivt fått allt längre slaglängd på dämparna och därmed blivit allt mer kompetenta i stökig och teknisk terräng - men samtidigt också blivit allt mer trista på snällare stigar och grusvägar, så som många har i sin närhet.
Som motvikt har det nu kommit många s.k. gravel-cyklar, som är specialanpassade för just grusvägscykling. Ofta har dessa gusvägsturer inslag av både asfaltscykling och lättare stigcykling.
En gravelcykel kan nog enklast förklaras som en "komfort-racer" med avslappnad ramgeometri, som tar ca 40-45 mm breda däck i 622 mm/700C och oftast ännu lite bredare däck i 584 mm/650B/27,5".
Det säljs även varianter med plattstyre, för den som föredrar detta. Alltså moderna hybridcyklar.
Hur som helst! Denna kategori cyklar växer (på goda grunder) snabbt i försäljningssiffrorna.
Med dagens kategoriindelning hamnar dessa cyklar lätt "mellan stolarna", då de varken är en landsvägscykel, mtb eller en klassisk långfärdscykel. Alltså behövs en fjärde cykelkategori här på Utsidan.se om just gravelbikes.
/Niklas
Bakgrunden till detta är att moderna MTB-cyklar succesivt fått allt längre slaglängd på dämparna och därmed blivit allt mer kompetenta i stökig och teknisk terräng - men samtidigt också blivit allt mer trista på snällare stigar och grusvägar, så som många har i sin närhet.
Som motvikt har det nu kommit många s.k. gravel-cyklar, som är specialanpassade för just grusvägscykling. Ofta har dessa gusvägsturer inslag av både asfaltscykling och lättare stigcykling.
En gravelcykel kan nog enklast förklaras som en "komfort-racer" med avslappnad ramgeometri, som tar ca 40-45 mm breda däck i 622 mm/700C och oftast ännu lite bredare däck i 584 mm/650B/27,5".
Det säljs även varianter med plattstyre, för den som föredrar detta. Alltså moderna hybridcyklar.
Hur som helst! Denna kategori cyklar växer (på goda grunder) snabbt i försäljningssiffrorna.
Med dagens kategoriindelning hamnar dessa cyklar lätt "mellan stolarna", då de varken är en landsvägscykel, mtb eller en klassisk långfärdscykel. Alltså behövs en fjärde cykelkategori här på Utsidan.se om just gravelbikes.
/Niklas
Senast ändrad: