Ny cykel knkakar. Butiken hittar inte något fel...

Ja, jag får försöka hinna med att fetta in grejorna. Vad ska jag börja med? Det är ju dumt att börja plocka ned det krångligaste. Bättre då att börja med det enklaste/snabbaste och hoppas på det bästa...
 
Det verkar som du aldrig har gjort nåt på cykeln...om du tar loss styret,och du ska skuva fast det på styrstamen igen,måste alla skruva på styrstammen vara lika mycket åtdragen-ja menar om det finns 2 för styret,få du turas om att dra åt och inte först den ena och sen den andra,annars kan man dra sönder alla gängar,styret kan paja...det gäller förresten för alla ställen som fästas med 2 eller flera skruva...
 
Nu har jag hittat "felet" på cykeln! Dock har jag fortfarande problem...

Ljudet verkar komma från att främre växelreglagets ytterkant ligger för nära kedjan. När jag sedan trampar så bryter det kransen utåt och kedjan skrapar då emot reglaget. Detta betyder att ljudet bara uppstår när jag trampar på den högra pedalen.

Nu kommer problemet: Det går att justera ut reglaget så att ljudet i princip försvinner. Detta gör dock i sin tur att växlingen inte fungerar som den ska. När jag ska växla ned till den minsta kransen så blir det inte tillräckligt mycket tryck på kedjan för att den ska kugga ned.

Går detta problemet att lösa eller är det helt normalt att kedjan skrapar i lite när man cyklar på de allra högsta växlarna?

Är det förresten någon annan som upplever att det är väldigt svårt att få till en perfekt växeljustering på 27-växlade cyklar?
 
Oljud

Det är alltid svårt i ett forum att beskriva missljud i en cykel.
Om man använder lite mer "målande" uttryck är det lättare att analysera.
Använd gärna ord som knirk, klonk, knäpp och rassel.
Om man använt ett ord som rassel i denna tråd, hade man direkt kunnat utesluta vevlagerproblem.

/Martin
 
Elfrippo; sa:
Nu har jag hittat "felet" på cykeln! Dock har jag fortfarande problem...

Ljudet verkar komma från att främre växelreglagets ytterkant ligger för nära kedjan. När jag sedan trampar så bryter det kransen utåt och kedjan skrapar då emot reglaget. Detta betyder att ljudet bara uppstår när jag trampar på den högra pedalen.

Nu kommer problemet: Det går att justera ut reglaget så att ljudet i princip försvinner. Detta gör dock i sin tur att växlingen inte fungerar som den ska. När jag ska växla ned till den minsta kransen så blir det inte tillräckligt mycket tryck på kedjan för att den ska kugga ned.

Går detta problemet att lösa eller är det helt normalt att kedjan skrapar i lite när man cyklar på de allra högsta växlarna?

Är det förresten någon annan som upplever att det är väldigt svårt att få till en perfekt växeljustering på 27-växlade cyklar?

Det allra vanligaste felet är att framväxeln inte är i linje med kedjehjulet.
Lossa infästningen till framväxeln och se till att yttre gaveln är parallell med kedjehjulet.
Höjden på framväxeln skall vara så att man har ett par millimeter mellan yttre gaveln och största kedjehjulet.
När denna grundinställning är klar, så är det bara växelwirens spänning som skall justeras.

/Martin
 
det bästa är att köra singelspeed...gå slippa man de där problem...;o)...


(med en paar milimeter manar han typ 3mm...allt över och under kan skapa problem)
 
Ska verkligen drevet flexa så pass mycket när man trampar? Tyder inte det på dåligt åtdraget vevlager eller nåt sånt?

Justera framväxeln rätt är svårare än man tror (som nybörjare).
 
Ska verkligen drevet flexa så pass mycket när man trampar? Tyder inte det på dåligt åtdraget vevlager eller nåt sånt?

han menar nog inte att det flexa...det slippa slippa på framväxeln ifall man inte ställa in den på rätt sätt...och slippa det när man använda de uttresta( åt båda håll) "dreven"



och vi skulle egentligen har fattat problemet från början för att det var egentligen rätt bra beskriven,förutom att det nog inte knarkar...mera slippa...eller så...
 
Flexning.

Det första en cykeltillverkare sparar in på är just vevlager och vevsatser. Att det står LX eller XT på bakväxeln hjälper inte om resten är skit.
Jag har sett skräckexempel på dyra cyklar med enkla vevlager med plastgavlar.
En vevsats med hollowtecharmar e.g. Deore och uppåt finner du för under tusenlappen.
Vill du slå på stort med integrerad vevaxel skjuter priserna i höjden.

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive White cykel från XXL? Mountainbike 6
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
emmalo ihopfällbar cykel Mountainbike 8
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Merida Matts Storlek på cykel ? Mountainbike 2
dangermouse Cykel på häststig Mountainbike 11
jonscha Ideal Boommax bra cykel? Ideal bra märke? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
goddag impuls köp av cykel Mountainbike 1
Tomas Carlsson Cykel film! Mountainbike 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg