Ny cykel knkakar. Butiken hittar inte något fel...

Jag köpte en ny CyclePro Ambush i höstas men jag har inte börjat cykla på den förrän nu på våren. Jag har märkt att på de två högsta växlarna (största drevet fram och minsta samt näst minsta bak) så knakar det när jag tar i och trampar. Det låter inte som om det kommer från bakväxeln utan från vevparti/framväxel. Vad kan det vara som spökar? Cykeln är ju ändå helt ny...

Jag hade inne cykeln hos den lokala cykelhandlaren, men de säger att de inte hör någonting. Helt sannslöst!

ett hett tips är att det är vevlagret som antingen är dåligt åtdraget eller så är det skräp i gängerna.
- anders

Ja, det är det förmodligen. Dock blir man lite trött när killen i butiken inte hör att det låter något. Jag funderar på att köra den till någon annan butik...

Jag hade knakproblem

Min långfärdshoj knakade när man trampade med kraft och jag var övertygad om att det var vevlagret.

En kompis sa att det var nog så att sadelstolpsbulten var lite dåligt åtdragen. Tok fan, sa jag.

Dock provade jag att dra åt den lite till och se Tok fan hade rätt och cykeln slutade knaka.

Klingorna

Om man står upp och det knakar ändå så är det inte sadelstolpen, men det kan vara svårt att bestämma var det låter. Testa att cykla i branta uppförsbackar på minsta klingan, mellersta och största.

När knakar det? Knakar det alltid, eller bara ibland? Är det på vissa klingor så kolla upp klingpaketet, ta bort, rensa, fetta och dra åt enligt handbok.

Det kan även vara pedaler, pedaltappar osv...

det beror litte på vad du har för delar på din hoj...det kan vara vevlagret som sitter litte lös eller smuts som sagt,eller så är självar lager sönder(det finns ibland tom med nyar delar)...tar isär,och rensar och mycket fett och sätt ihop...
sen om du har ett fykantslager då brukar vevarmer sitter litte lös och låter...men drar inte bara åt,det kommer rätt fort smuts in,man behöver tar av allt och rensar först!!! och sen fett!!! fast så mångar säger att man inte ska tar fett,de har ingen kåll,det behövs det! och det är egenligen samma sak med de isis lager...
om du har shimano då sitter själva klingan på en sjärna som sitter fast på vevarmen...ibland sitter sjärnan litte lös...men glöm ej,rensar!!!...
sen sitter ju klingan alltid fast med 4 eller 5 bultar som också ska sitter jätte fast,alltid bra att har toolen till den bakre delen med!...
och så finns ju dinar pedaler också...de kan sitter lös eller så är det nåt med lagret...

men det bästar är alltid att tar isär alltihop på en gång,rensar,användar mycket fett och skruvar ihop ordentlig!!!

lykar till!!!

Det är bara på största drevet fram som det knakar, och bara när man kör på de två minsta dreven bak (alltså när båda dessa villkor är uppfyllda).

Jag ska lämna den till en annan butik också, så får vi se...

Det är förresten komplett Deore LX-paket på cykeln (om nu det hjälper).

om´du inte hittar nån som kan hjälpa dig så skriv till mig fuchs@euromail.se kanske jag kan tar en titt på detta ifall du bor i sthlmslän...lycka till

Om det är på dom tyngsta växlarna som det knakar mest så fetta in ordentligt mellan styre och styrstam samt mellan styrstam och framgaffelrör. Ta isär, fetta in och montera tillbaka alltså.

Ta loss vevlagret och fetta in gängorna till ramhylsan rejält.

Ta bort sadelstolpen och fetta in stolpen och ramen med mycket fett innan återmonering.

Vet inte riktigt hur ditt vevparti är uppbyggt men om det är av senare modell så har jag för mig att vevarmen på drevsidan går att ta loss från spindeln. Om så är fallet så gör det och fetta in rejält. Lägg även fett på ytan mellan vevarmar och vevaxel, splines eller fyrkant.

Hjälper inte detta och övriga tips tidigare i tråden så ska du nog lämna in cykeln.

Till denna övning behöver du inget mega-race-fett utan vanligt lager eller chassi fett på tub från typ OK duger perfekt.

Anledningen att det inte knakar på 'lätta' växlar är att då 'bryter o häver' du inte i cykeln.

Använd aldrig aldrig aldrig övermoment på förskruvningar. Det skapar bara mer problem.

Lycka till o hoppas det tystnar.

/Anders

Instämmer med Anders. Jag har haft liknande problem med knakande cyklar, eller oftast ett knäppande ljud. De lätta, tunna aluminiumdelar (eller titan) som sitter på moderna, lätta cyklar flexar en hel del när man tar i. Smuts i övergångar ger ofelbart oljud som är mycket störande, dock oftast inte allvarliga.

Testa de enklaste åtgärderna först, såsom att ta isär, gör rent och fetta in före återmontering. Glöm inte styrstammen och styret. Jag har lämnat in en 1 månad gammal GT Zaskar för knak, framför allt vid tung belastning. Efter två dagar hittade verkstaden felet, smuts mellan styrstam och styre(av titan). Ljudet försvann efter rengöring och infettning före montering. En annan gång hittade jag själv felet på min G.F. Supercaliber, då var det sadelstolpen! Den knakade även då jag stod upp och tog i rejält. Ramen flexar mer än vad man tror vid hård belatning.

Den här typen av missljud är MYCKET irriterande, men oftast enkla att åtgärda och oftast inte tecken på att något är trasigt.

Lycka till!

Tack för svaren!

Jag får se hur jag gör. Det är ju lite jobb att ta isär grejorna och jag har lite brist på tid (och även erfarenhet) för tillfället. Det blir nog till att köra in cykeln till Göteborg där jag köpte den, så får de titta på den tills de fixat problemet...

Jag hade knak på cykeln som drev mig till vansinne. Det var sadelrailsen som knakade :)

Det som oftast knakar är just vevarm/pedal, sadelstolpe och styre/styrstam. Att ta isär, rengöra och fetta in dom tar max 20 minuter. Testa det innan du lämnar in cykeln.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive White cykel från XXL? Mountainbike 6
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
emmalo ihopfällbar cykel Mountainbike 8
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Merida Matts Storlek på cykel ? Mountainbike 2
dangermouse Cykel på häststig Mountainbike 11
jonscha Ideal Boommax bra cykel? Ideal bra märke? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
goddag impuls köp av cykel Mountainbike 1
Tomas Carlsson Cykel film! Mountainbike 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg