Nullarbor plain och vindriktningar?

hej cyklister!

Haller pa att cykla genom australien: Sydney-Tasmanien-Perth.

Undrar om nagon har cyklat over Nullarborplain i mars/april och hur det ar med vindriktningar? Vill ju ha den i ryggen over den gigantiska slatten.
(Cyklar fran ost till vast)sa: Motvind el. medvind?

Och nar jag anda ar inloggad: Vastafrika kommer ev bli nasta mal! Nagon som cyklat dar eller sitter inne pa information av alla slag? Kommer nog flyga till Ghana och gora en cirkel pa okant antal hundra mil.

MVH LARS

Hej Lars!

Tyvärr är risken stor för att vinden kommer vara din fiende, större delen av cyklingen över Nullabor.

Jag hade i alla fall oerhörd hjälp av vinden när jag korsade slätten i Oktober -98. Då cyklade jag från väst till öst. Några enskilda dagar av motvind/sidvind hade jag dock, så det kan variera.

Kanske är det annorlunda Mars/April, men jag tror inte det.

Hur som haver, blåsigt är det i vilket fall som helst.

Som kuriosa kan nämnas att jag mitt ute på Nullabor mötte en engelsman som sprang!? över Australien. Så det finns större idioter än vi som cyklar över denna gudsförgätna slätt. Kanske något att trösta sig med när du stångas mot vinden:)

Lycka till!

Mvh/Fredrik

da ar allt som vanligt..

hej!

Tack for svaret.

att jag antagligen kommer fa motvind forvanar mig inte, da jag redan haft det i 12500km under 10 manader...har cyklat norr,soder,ost, vast och alltid den djavla vinden i ansiktet...hehe

MVH LARS

P>S har dock funderat om lite, kanske svanger norrut till Darwin istallet ( via Alice ) tror det blir sa.

tibet; sa:
hej cyklister!

Haller pa att cykla genom australien: Sydney-Tasmanien-Perth.

Undrar om nagon har cyklat over Nullarborplain i mars/april och hur det ar med vindriktningar? Vill ju ha den i ryggen over den gigantiska slatten.
(Cyklar fran ost till vast)sa: Motvind el. medvind?

Och nar jag anda ar inloggad: Vastafrika kommer ev bli nasta mal! Nagon som cyklat dar eller sitter inne pa information av alla slag? Kommer nog flyga till Ghana och gora en cirkel pa okant antal hundra mil.

MVH LARS

Jag har korsat Nullarborplain under april/maj 2000. Om jag faar gissa saa kommer du att faa motvind alla dagar daer. Jag hade det i alla fall. Fraan Melbourne till Perth hade jag en dag med medvind och ca en vecka utan vind annars motvind. Det aer inte saa farligt som det laater, man vaenjer sig... Det aer oftast ganska vindstilla under natten saa om du planera att korsa slaetten i oest till vaest riktning saa kan du alltid oevervaega att cykla under natten. Kolla upp lite i foervaeg hur det aer med maanen.

/Stellan

tjena Stellan!

ar ni pa "G" igen eller? Kanske dags att ga in och titta pa eran hemsida.

Ar i Adeleide far tillfallet, fortsatter i overmorgon. Det blir norrut istallet! Till Darwin. Tror det finns mer att se langs vagen som Ayers rock och Kakadu bla. Tror jag ska gora ett forsok langs Oodnadatta track ( fran norra Flinders range till Stuart highway ) Haller pa att kolla upp vagstandard osv.

Ha d/ Lars

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg