nu till lite tipps om sovsäckar

Bra att deras temp angivningar stämmer :) jag funderar på om dom har slutat med Zensor serien för den finns inte på deras hemsida :/ Jag har varit och känt på några neoair, men jag tycket att den prasslade sjukt mycket ? :p

Bra att deras temp angivningar stämmer :) jag funderar på om dom har slutat med Zensor serien för den finns inte på deras hemsida :/ Jag har varit och känt på några neoair, men jag tycket att den prasslade sjukt mycket ? :p

Tillverkare slutar med serier för att skapa attraktion och renovation i sitt sortiment. Vi konsumenter vill ha det "senaste" och är villiga att ge några dollars extra för denna känsla. Min upplevelse om saker och ting, även här i friluftsvärlden, och jag är en sucker för det. Hats off & well played, bara att erkänna.

Neoair prasslar nog inte sjukt mycket utan mer sinnessjukt mycket :) MEN, och detta är ett stort men, den är hyfsat tyst när du väl ligger på den. Men om du frågar mig vad som står på min önskelista på förbättringar så är detta givetvis, förutom bredden, nummer 1. Att göra den mer tyst.

Ca 2 lök för något som inte är helt fulländat och som du sover på kanske 3-4 veckor om året? Upp till dig.

Jo det stämmer helt klart att man gärna vill ha det senaste ;) men det märkliga är att TARIUS värkar vara eftergångaren men det är ingen som har den ??? :p

Jo det är helt klart en bra slant, jag vill nog inte lägga mer än 1300 egentligen, jag måste inhandla 2st, så det blir ju en slant. såg precis denna Therm-a-Rest NeoAir Trekker, kan den vara något att ha ? dock bara 6,6cm tjock

Jo det stämmer helt klart att man gärna vill ha det senaste ;) men det märkliga är att TARIUS värkar vara eftergångaren men det är ingen som har den ??? :p

Vet faktiskt inte vad Haglöfs sysslar med, men syntetsäckar för nästan 4000kr som i deras nya serier känns inte riktigt seriöst...och vanliga dunsäckar med 800CUIN dun för över 5000kr (?).

Om neoair xlite, eller vilken thermarest som helst för den delen, är av intresse vill jag bara tipsa om att kika utomlands. Idealo.de är en sida som motsvarar vår prisjakt och enligt den ligger prisnivån där snarare kring 1100:- än de svenska hutlösa priserna. Idealo.co.uk finns likaså.

Smux: nä verkar ju konstigt, dom kanske har blivit lite dumma i huvudet ? ;)

Uigeadail: Tackar för tipset, brukar alltid söka utomlands men just nu så har jag inte gjort det, svinigt billigt måste jag säga att det var, lite frakt får man ju dock men man tjänar fortfarande minst 500kr
Men den som jag är mest intresserad av finna inte någonstans :/ synmat UL 9 MW verkar som att dom bara finns i USA? :/

Var idag på XXL där en säljare tipsade om helsport alta lt, då den tydligen dar mindre plats och den ska vara lite bättre sydd (sydd i 4 bitar istället för 2 och är förstärkt vid fötter och rygg) har ni några tankar om denna? hade inte tänkt på den innan alls :p

Tycker priset i förhållande till värme/vikt känns lite sådär om jag ska ge min personliga åsikt.

Jag menar inte på något sätt att det är fel på vare sig syntetsäckar eller att den väger 1600g, men vad betalar man för i detta fall?

Tankeställare: http://www.stadium.se/sport/uteliv-...uctUUID=pTEKd3emp74AAAE3mw9J.d3f#.UzdXYnkRWMg

Handen på hjärtat, riskerar en säck i den prisklassen att haverera i tältet vid normalt bruk? Finns det någon anledning att tro att den är kallare? Sovsäck är ju trots allt en otroligt osexig investering som enbart går ut på att hålla en varm och go. (mellanskillnad=hilleberg? ;) )

Återigen, det är enbart min ödmjuka åsikt och hur jag hade resonerat om jag fick börja om prylresan. Jag köpte en Abisko som första säck som sagt och det var pengar i sjön för mig. Enorm packstorlek, för varm, för dyr och jag ångrar att jag inte köpte enklaste modell på stadium outlet eller liknande och bildade mig en uppfattning om vad som passar mig istället för att lita blint på säljarens rekommendation.

Jag gav mindre för en WM SummerLite dunsäck på rea i höstas än jag gav för min abisko och den väger 610g och tar knappt någon plats alls i ryggan men poängen i mitt resonemang är att jag inte hade vetat att det var en sån jag ville ha förrän jag testat vandra ett par gånger, så varför slå på stort innan? :)

Jag har haft en Fjällräven Abisko som har liknande spec som Skule under några år och den har varit ett enormt irritationsmoment. På tok för varm enligt mig och jag är ganska frusen av mig i övrigt.

Vi har sluppit de värsta frostnätterna vid dessa juli och augustiresor men i mitt huvud verkar det helt klart klokare att köpa en "för kall" säck som kan justeras med hjälp av sovsäckslakan och underställ än att vara fast med en för varm säck som inte kan justeras mer än att gå över till att använda den som enbart täcke bara för att det råkar bli finväder. (inge skönt med bar hud mot cellplastunderlag, lovar ;) )

Addnature rear ut Haglöfs LIM 100 som väger 660g för 799:-. Komforttemp 10 grader för dam, 6 grader för herr. Tar man med sovsäckslinne, underställ, pular ner en varm termos och drar jackan över fotänden så mår man gissningsvis riktigt bra i en sån även en kort bit under nollan, men här bör nog någon som testat själv stämma in :) Det är en teori.

Teori som sagt. Gäller kanske för varmblodiga. Själv fryser jag lite med 0c komfortsäck, sovsäcksöverdrag, underställ, Balaklava, duntröja och torra sovstrumpor vid ca 0c. Jag går i god för principen, men vill ha 5c varmare säck.

Inlägget skrivet med mobil

Vad allt ska bli jobbigt nu då :p jag som typ hade bestämt mig för den å så ändras allt igen :p
som Uigeadail säger så är det kanske inte jätte troligt att dom kommer gå sönder på vår vandring,
finns det något man tappar om man tar dom billiga säckarna jämför med dom dyrare? packstorlek? blir sämre värmeisolerande snabbare ? tack för inlägget gusbo :)

Teori som sagt. Gäller kanske för varmblodiga. Själv fryser jag lite med 0c komfortsäck, sovsäcksöverdrag, underställ, Balaklava, duntröja och torra sovstrumpor vid ca 0c. Jag går i god för principen, men vill ha 5c varmare säck.

Inlägget skrivet med mobil

Ja den säcken var ett lite väl extremt exempel som du säger, hade den i bakhuvudet efter att ha sett den på rea men det var inget bra förslag. 5 grader varmare låter lagom och det är också den nivå jag själv lagt mig på med min nya säck inför säsongen.

Chrabban:

Jag tror budgetsäck kan vara "det rätta" valet oavsett om ni efter en eller ett par vandringar inser att det inte var så kul, eller om ni blir totalt bitna. Blir ni frälsta och vill vandra igen så ofta det bara går så kommer ni ofrånkomligt att börja fundera på hur ni kan bära mindre vikt och volym och den dagen kommer en 1600g syntetsäck vara bland de saker som sticker mest i ögat.

Sovsäckar har ju tyvärr inget andrahandsvärde, det är mest därför jag poängterar "risken" med att handla för dyrt. Att folk exempelvis rekommenderar Hilleberg till rena nybörjare är mindre galet i min mening, dessa tält går åt för ganska nära nypris på blocket så ingen större skada är skedd om intresset dör eller man helt enkelt vill byta.

Testa, känn efter, tänk till och ägna nästa års tråkiga blasksäsong till att läppja kaffe och spana på reor när ni vet vad ni vill ha är mitt tips :) Men nog tjatat från mig, jag tror poängen gått fram och jag tror ni blir nöjda och kommer ha kul oavsett hur valet blir, så länge säcken inte är extremt kall eller varm.

Men då får det kanske bli en billigare då :) kommer bara kunna ha syntet så vet inte hur mycket billigare dom kan bli när den ska vara så varm? men den du länkade till hade komfort på nästan 4 och man skulle ha ca 5 grader tillgodo, då ligger väll den i kallaste laget? Hittade annars den här? Visent 2 finns en 4a med, snorbilliga, dock ingen aning om kvaliteten eller hur "mysig" den är att sova i,
packstorleken på helsport säcken var ganska liten tror typ 25cm x 15-18 så var kanske mest tung :p men som sagt 1300 kanske är lite mycket i början :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringshyveln Lite tips och trix till hammocken? Bo och sova 43
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg