GustavOh; sa:
Jo torpedos trea funkade ju lika bra (eller dåligt) jämt.
Vadå dåligt? Det är ett robust nav med ett robust växelreglage i metall till skillnad från de idiotiska Pentasport-reglagen i plast (senare års växling med box vid navet kan jag inget om).
Pentasport har jag nästan bara dåliga erfarenheter av. Trögväxlat på sommaren, i praktiken treväxlat på vintern. (Glöm ettan och femman)
Trägväxlat = ja. Skillnad på vinter förstår jag inte. Ser helt enkelt ingen anledning. Delarna som ska röra sig borde inte ha svårare att hitta varandra i kyla. Pappa som brukar cykla åtminstone i några minusgrader har heller aldrig nämt något.
thureb; sa:
Det var en gaveldel som sprack på vänstersidan och att bara byta den delen hade varit dyrare än att byta allt utom själva ytterdelen (med ekerflänsarna och kåpan) av navet.
Nu blir jag ledsen. Att en liten del ska kosta mer än hela innandömet, som kostade ... kr??? (Hela navet kostar 1225 kronor.)
Jag sitter och tittar på navets skiss, man kan hitta filen "SG_7C22.pdf" på Shimanos webbplats. Gissar att det var det som kallas "Internal Assembly" du bytte. Enda "gaveln" i är väl i del nr 4 (av 1-13). Var det verkligen den som gick sönder?
Jag tror att Shimanos Nexusnav helt enkelt krymper i kyla och att tolerenserna är så små att det blir trögt att växla.
Allt är ju samma metall så jag tror snarare det är fettet och "allmän tröghet" i kyla som ställer till det.
Jag har bytt till rullbroms bak på vintercyklen och den är jag hitintills nöjd med.
Ursäkta att jag är omständig, men då blev du ju tvungen ekra om/köpa nytt hjul... Självfallet är du nöjd eftersom du kan trampa bakåt!?
Vore intressant att läsa mer om vintererfarenheter av växelnav. Själv har jag kört på Pentasport men det kostade mycket i underhåll med täta reparationer.
Jag har underhållit ett Pentasportnav för åretruntbruk i Stockholm (ej snö dock) i tretton år nu. Med normalt arbetsår, arbetsvecka och säg tolv kilometer i snitt enkel väg blir det rätt många mil.
Det har inte varit mycket underhåll. Knappt en gång om året har bromshylsan behövt fett. Om det inte varit för kulringen på bromssidan som brast alldeles nyligen hade inte en enda del gått sönder! Den bytte jag för övrigt för noll kronor (cykelhandlaren hittade en begagnad, Maltes Lidingö).
Jag har inte ännu kört en hel vintersäsong med utanpåliggande men är lite sugen att prova. Det som hållit tillbaka mig är att jag inte riktigt har tid till nästan daglig rengöring och smörjning av drivlinan.
Vilka erfarenheter säger att du måste göra ren kedjan så ofta? Jag prioriterar minimalt underhåll framför optimal livslängd. Det innebär smörjning (tar ungefär tjugo sekunder effektiv tid) när kedjan blivit torr. Ibland avtorkning med trasa också.
Har inte samma veckodistans som du (Thure) så jag har ingen direkt koll på hur ofta cykeln skulle behöva storgenomgång för att kännas kul att använda. Rengöring vid jul tycker jag borde räcka. Har alltså heller inga exakta data i mil för hur snabbt kedja och kransar slits för mig annat än att det alltid känns för ofta förstås...