Nu har EU gjort det igen

CE märket säger inget

Hela iden med CE märkning är befängd. CE-märkning säger ingentig om ifall produkten är säker eller inte som många tror. CE-säger bara att tillverkaren anser att produkten är säker. Det vore bättre med krav på en opartisk undersökning av om produkten är säker.

S-märkning av elektronik är ett mycket bättre exempel på att produkten är säker. Testad och godkännd av SP statens provningsanstalt.

Re: CE märket säger inget

mathias; sa:
Hela iden med CE märkning är befängd. CE-märkning säger ingentig om ifall produkten är säker eller inte som många tror. CE-säger bara att tillverkaren anser att produkten är säker. Det vore bättre med krav på en opartisk undersökning av om produkten är säker.

S-märkning av elektronik är ett mycket bättre exempel på att produkten är säker. Testad och godkännd av SP statens provningsanstalt.
SP betyder numera Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. SP är såvitt jag vet ingen myndighet längre utan en fristående bolag (AB, som ägs av staten).

/Håkan

Re: CE märket säger inget

mathias; sa:
HCE-säger bara att tillverkaren anser att produkten är säker.

Är det inte olika beroende på vilka produkter det rör sig om? Oavsett typ så ska ju tillverkaren kunna bevisa att de följer riktlinjerna (men då krävs ju att någon kontrollerar - eller att vi konsumenter reagerar).
Vissa produkttyper kräver ju att man i förväg får godkända testresultat vid auktoriserat organ.

Det är ju skillnad mellan till exempel diskvantar och flytvästar. Eller ska man inte få sälja diskvantar om de inte är testade?

Fortsatt skojig.

nermander; sa:
Troligtvis innebär det att "bara" Hillebergs lättare tält inte får kallas tält utan måste kallas nåt annat.

Varför inte UL-kåta? :)

/Georg...som tillönskar Eder alla en fortsatt skojig april, på vilken sida Östersjön ni än huserar...

Re: Re: CE märket säger inget

Håkan K; sa:
SP betyder numera Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. SP är såvitt jag vet ingen myndighet längre utan en fristående bolag (AB, som ägs av staten).

Det är mycket riktigt det, och de har absolut ingenting att göra med "vårt" S-märke. S-märket ägs av Intertek Semko AB (f.d. SEMKO, urpsrungligen Svenska Elektriska MaterialKontrOllanstalten) som numera ägs av Intertek Plc (men tidigare ägdes av staten och elleverantörerna).

Och för att knyta till rubriken, CE-märket säger inte TILL KONSUMENT, däremot säger det nåt till myndigheterna.

Re: Re: CE märket säger inget

Nordesjö; sa:
Vissa produkttyper kräver ju att man i förväg får godkända testresultat vid auktoriserat organ.

Jo, för vissa typer av högriskprodukter krävs det att ett så kallat Anmält Organ är inblandat. Dock tror jag inte att det finns några krav på att det Anmälda Organet ska göra själva provningen.

För medicintekniska produkter (som jag jobbar med) handlar det normalt om att vi certifierar tillverkarens kvalitetssystem enligt de krav som direktivet ställer.

Vi kontrollerar tillverkarens kvalitetssystem som i sin tur kontrollerar att produkterna är säkra. Man lägger alltså över en större del av ansvaret på tillverkaren.

Sen utövar myndigheterna marknadskontroll, d.v.s. de köper in produkter som finns på marknaden och som ser suspekta ut och testar dem. Om de de hittar anmärkningar så kan tillverkaren få försäljningsförbud, krävas att återkalla alla produkter från marknaden etc.

CE-märkningen är inte alls vad många tror, dvs en kvalitetsgaranti. Det CE syftar till är FRI RÖRÖIGHET av varor inom EU, dvs att ta bort handelshinder. Standarderna skrivs därför (generellt sett) av tillverkarna själva och i EU:s instruktioner framgår att INGEN tillverkare inom EU får utestängas av att en skrivning gör att de inte kan sälja sin produkt. I min bransch (isolering) så har det bla medfört att vissa branschförbund valt att INTE använda de testmetoder som finns för tex isolering som utsätts för tjäle – trots att isoleringen i fråga är ofta används som tjälisolering. Man behöver väl knappast påpeka att den isoleringen har relativt sett dåliga värden på de testmetoderna????

Jag tycker CE är en bra idé, men man borde gjort en kvalitetsmärkning också - med obereoende kontroller.

Någon pratade om att SP vore en bra instans för oberoende kontroller. De är bra - men skulle vara än bättre om de inte var tvungna att dra in pengar till sina egna löner.

Duracellkaninen; sa:
Någon pratade om att SP vore en bra instans för oberoende kontroller. De är bra - men skulle vara än bättre om de inte var tvungna att dra in pengar till sina egna löner.
Däri ligger väl skillnaden gentemot det tidigare Statens Provningsanstalt.

/Håkan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
Musiktoken Vem har gjort denna kniven? Utrustning allmänt 3
vermi Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 4
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
Fjällkjell Vilket företag har denna logotype? Utrustning allmänt 2
gundj Vad har hänt med Liquisole? Utrustning allmänt 8
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Glännman Har fastnat mellan två vandringstavar. BD vs Gipron Utrustning allmänt 5
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
Aleks_T Har det inte gått för långt? tänd-"stickor" till salu.. Utrustning allmänt 35
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
avslutatmedlemskap160620 Vart har ni GPS:en när ni åker långfärdsskridsko Utrustning allmänt 5
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
redrobjem Har led lenser spänningsreglering? Utrustning allmänt 11
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
taegu Har det slagit slint på riktigt? Utrustning allmänt 15
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29
Jockemeister För folk som har allt... Utrustning allmänt 6
Jocka Haglöfs har en ny hemsida! Utrustning allmänt 14
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
KillerKaninen Moskosel har bytt namn Utrustning allmänt 2
cancerman Här har ni kniven Utrustning allmänt 13
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
Sandra E Har någon sett mitt rep? Utrustning allmänt 0
acdcpeter MEC - vad har ni för erfarenheter? Utrustning allmänt 1
thureb Tyrolerhatt har jag Utrustning allmänt 3
thomas.gbg Prylviruset har slagit till! Utrustning allmänt 7
pher_ Bra grävspade? Har ni något tips? Utrustning allmänt 11
ruskja Vad har ni på fötterna när ni vadar? Utrustning allmänt 16
Avslmedl Vad har hänt med rödspriten? Utrustning allmänt 4
Fredrik_Sand Någon som har testat? Utrustning allmänt 0
torpet Jag har missat nå't ! Utrustning allmänt 3
stoveman Vilket har bäst effetk Nova el MFS Utrustning allmänt 13
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
engstrom ALLA SOM HAR EN R310, LÄS !!! Utrustning allmänt 0
madir Det jobbigaste jag gjort! Utrustning allmänt 7
Hilber Det dummaste jag gjort Utrustning allmänt 92
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
Staffan Andersson Snart dags igen... Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg