Nu får det vara nog!!!

Är det fler än jag som upptäckt svårigheten att ta sig ut i naturen? Jag var i helgen ute i de södermanländska skogarna för att kolla efter lite svamp och komma ut i skogen ett tag. På väg till favoritstället upptäcker man till sin fasa ännu en av dessa vedervärdiga
"förbud mot infarts" -skyltar på grusvägen som leder dit.

Detta otyg att stänga av alla småvägar med skyltar om bommar breder ut sig mer och mer. För några år sedan var det inga problem alls att ta sig till de platser man ville för att plocka bär och svamp, vandra, paddla o.s.v. Numera får man vara glad om man kommer en mil från sina före detta favoritställen. Man märker detta tydligast i områden med aktiva jaktlag och fiskeklubbar, som verkar vilja ha naturen för sig själva. Det är lite skrämmande att de kommersiella intressen som finns innom dessa aktiviteter ska få begränsa allemansrätten för övriga människor. (inget ont menat om jägare m.m. i allmenhet!)

Man blir extra uppretad på dessa tilltag då vägen som blivit avspärrad den här gången leder till ett etappmål på Sörmlandsleden (Finnsjön) med vindskydd o.dyl. Hur ska man kunna gå leden om man inte kan ta sig ut till div. startpunkter?? Skulle vara intressant att veta vad de som jobbar med sörmlandsleden tycker om detta.

Tror det är dags för en lite "reclaim the woods" -rörelse :)

/Niklas

Jag ursäktar inte de som stänger av vägar (jag respekterar inte sådana förbud) . Men orsaken till avstängningarna är i allmänhet att det det sker så många inbrott, de flesta ensliga stugor rensas regelbundet, finns det inget att ta så förstörs det (ofta står det skyltar om att det inte finns något att stjäla!). Nu hjälper det väl inte bommarna, den som vill drar ganska enkelt av en bom, istället irriterar det bara allmänheten. Är det inte stugor vid vägarna så kan det också vara maskiner vid avverkningsplatser som man försöker skydda med bommarna. Men har de väl satt upp en bom så låter de den sedan också sitta kvar.

Allemansrätten?

Att stänga av privata vägar har väl inget med inskränkning av allemansrätten att göra. Bommarna stoppar för det mesta enbart motorfordon eftersom man annars kan ta sig runt. Motorfordon innefattas inte i allemansrätten vad jag vet. Det här tycker jag bara är bra så att man slipper se en bil som har kört hela vägen fram till samma ställe som man själv har tillbringat åtskilliga timmar att nå.

Fram för mer frid utan motorfordon i naturen!

På senare år...

har ju dessa vägar, blivit populära avsjälpningsplatser för grovsopor.
Även samvetslösa kontainerföretag, tippar sitt skit, utefter dylika vägar.

Varför detta sker?
Sopstationerna tar duktigt betalt (per kubikmeter) för osorterade sopor.

Finns det nån lösning månne?

En annan sak, är ju den, att på vårkanten, är det lätt att köra sönder dessa vägar.

/Björn

KLAGER; sa:
Jag ursäktar inte de som stänger av vägar (jag respekterar inte sådana förbud) . Men orsaken till avstängningarna är i allmänhet att det det sker så många inbrott, de flesta ensliga stugor rensas regelbundet, finns det inget att ta så förstörs det (ofta står det skyltar om att det inte finns något att stjäla!).

I de här fallen är det inte för att skydda några hus eller stugor. De vägar jag har nämt leder inte till några hus. Vägen jag nämde i inlägget leder bara till två sjöar och en vändplan, och så etappmålet på sörmlandsleden.

Det någon annan skrev om att fordonstrafik inte ingår i allemansrätten är ju i sig helt riktigt, men ett väldigt effektivt sätt för markägare och andra som nyttjar marken att stänga ute bärplockare och vandrare är att stänga av vägarna till områdena. När man stänger av väggar med skylten "förbud mot infart" så stänger den även ute div. tysta fordon som t.ex. cykel och spark.

Jag tror inte att det är så många som vill vandra i flera timmar för att ta sig fram till startpunkten för sin egentliga vandring eller sitt svampställe. Det blir också lite jobbigt för de som vill utnyttja sjöarna till paddling att släpa kanoterna några mil genom skogen. Fast det kanske det är värt för att få tyst och lungt i skogen.......

Den egentliga orsaken till avstängningarna är ganska enkel att genomskåda. Där bommarna och skyltana satts upp har det också byggts ett antal vindskydd för diverse jaktlag och fiskeklubbar. På ett ställe har en fiskeklubb utnyttjat försvaret för att bygga en
liten väg in till deras "privata" sjö, och vips så var vägen som leder dit avstängd. Tycker det är ruskigt fel att att de som arrenderar marken till jakt och fiske ska kunna göra hela områden tillsina "privata" skogar som inga andra ska ha tillträde till.

Jag vill igen trycka på att det här inte är något påhopp på jägare och fiskeklubbar i stort. Hoppas att inga jägare på forumet tar illa vid sig.

/Niklas

Nästan alla skogsvägar har byggts för avverkningar och de flesta har betalats via statliga/läns bidrag. Ofta får man också bidrag för driften av vägen. Man kan få speciella bidrag just för skogsavverkning men också för vägar som underlättar för friluftlivet (underlättar för vissa i alla fall) .

Vilka vägar är allmänna och vilka är privata?

Jag har också råkat ut för diverse skyltar "Obehörig trafik äga ej tillträde", vad menas med det?
* Får bara de boende efter vägen eller bekanta på besök utnyttja vägen?
* Menar de egentligen "Förbjuden genomfart"?
* Är man obehörig om man ska plocka bär och svamp, eller helt enkelt promenera i skogen?

Då jag misstänker att en hel del av skyltarna jag stött på har satts dit på privatpersoners initiativ, skulle det vara intressant att veta ägandeförhållandena för vägen. Var kan man hitta information om en väg är allmän eller privat? Allmän väg borde snöröjas av kommunen eller?

Jag kan tänka mig att en orsak till att fler och fler enskilda vägar stängs av för almänn trafik är att statsbidragen för underhåll av sådan vägar har minskat. Om jag ägde en väg skulle jag kanske inte vara överlycklig över att det var en massa trafik på vägen eftersom jag själv måste stå för underhåll av vägen.

Re: Vilka vägar är allmänna och vilka är privata?

IslandTraveller; sa:
Var kan man hitta information om en väg är allmän eller privat?

Eftersom i stort sett all (laglig) skyltning skall ha stöd i lokala föreskrifter så är det väl hos kommunen man kan få reda på informationen.

Sen är ju frågan hur lätt det är att få reda på den, du lär ju inte kunna ringa och fråga om en väg utan att veta dess beteckning, och antagligen måste man kolla det på en karta som knappast finns på webben... Så det lär bli att åka dit och antagligen får man ställa sig på kölista eller nåt för att få kolla.

Vägar och annat..

När statsbidrag utgår till skogsvägar skrivs ofta in i beslutet från Skogsvårdsstyrelsen att markägarna äger rätt att stänga vägen med vägbom och att styrelsen avgör mellan vilka perioder. Anledningen och grunden är, att skogsvägar inte är allmän väg där det utgår statsbidrag till driften utan endast till byggnationen. Den är därmed inte allmän. Alltså, Du äger inte rätt att köra på den om Du inte är delägare i vägen = markägare.

Däremot får Du gärna gå eller cykla på vägen och därmed hindras inte allemansrätten. Du får ju inte köra i annans terräng. Alltså får Du inte heller köra på den enskilda vägen, till skillnad från den allmänna..

Skälet till att stänga av är, att då dessa vägar inte har någon ansvarsförsäkring och skicket kan förändras från en dag till en annan beroende på avverkning, tjäle, regn o.s.v så vågar inte markägarna ha bommarna öppna. Vissa bolag och föreningar har dock periodvis öppnat dem under bärsäsong för att underlätta för allmänheten. Det kan man ju bjuda på om ingen avverkning sker just då och vägföreningens styrelse vet att det inte finns någon risk för att den körs sönder under den tid bommen är öppen.

Som "nästan skogsägare" (fadern äger skogen) så välkomnar jag därför mer än gärna personer som vill ut och plocka svamp etc. Vad jag däremot inte gillar är personer som tror att min väg är avsedd för deras härma McRae och kompani.

Personligen har jag även svårt att förstå resonemanget till varför man skulle behöva åka bil fram till svampstället som man tidigare behövde apostlahästarna för att nå. Nu har man ju om inte annat en jämnad väg och slipper kliva över stubbar! Är man för lat för att gå, har man ändå inget i skogen att göra.

Att skyltar och bommar sätts upp efter att vägen funnits en längre tid så beror det, som tidigare påpekats, ofta på stöldrisker. Och visst skyddar en bom inte särskilt mycket, men vad gör det egentligen? Man brukar ju säga att "Lås är bara till för dem som är hederliga, tjuvarna bryter sig in” Således handlar det till syvene och sist om försäkringar, och tro mig med en skogsmaskin för 1,5 milj så ser man till att försäkringen gäller!

Här ska man även skilja på, som tidigare förklarats ovan, om vägen är allmän eller enskild eftersom olika regler tillämpas.

För den som vill veta vad som gäller för en specifik väg så skulle jag rekommendera att stanna vid närmasta hus/bondgård i förhållande till vägen. Äger de själva inte skogen så kan jag garantera att det vet vem som gör det. Normal hyfs och dialog brukar lösa de flesta problem så innan Du Niklas skriver:

"Den egentliga orsaken till avstängningarna är ganska enkel att genomskåda. Där bommarna och skyltarna satts upp har det också byggts ett antal vindskydd för diverse jaktlag och fiskeklubbar. På ett ställe har en fiskeklubb utnyttjat försvaret för att bygga en
liten väg in till deras "privata" sjö, och vips så var vägen som leder dit avstängd. Tycker det är ruskigt fel att de som arrenderar marken till jakt och fiske ska kunna göra hela områden till sina "privata" skogar som inga andra ska ha tillträde till."

prata med dem som äger vägen och kolla upp faktiska förhållanden istället för att gnälla i ett forum där du ändå inte lär kunna ändra på något i det aktuella fallet. Få personer är så trångsynta att de hindrar andra från att komma fram med kanoter till en sjö eller liknande, och som sagt är det än allmän väg så kvittar det ju

Ps Nej, jag är själv inte jägare eller fiskare.Ds

Mvh Martin

Re: Vägar och annat..

Tigger; sa:
Personligen har jag även svårt att förstå resonemanget till varför man skulle behöva åka bil fram till svampstället som man tidigare behövde apostlahästarna för att nå. Nu har man ju om inte annat en jämnad väg och slipper kliva över stubbar! Är man för lat för att gå, har man ändå inget i skogen att göra.

Tycker du det gäller gamla och rörelsehindrade också? Ska de vara hänvisade till de "fina" svamp och skogsmarker som finns i närheten av de stora almänna vägarna?? Tycker inte heller att det kan kallas lathet att inte vilja gå flera mil för att komma till det stället där man vill plocka svamp. Känns bättre att tillbringa den tiden med att faktiskt plocka svamp!

Tigger; sa:
Att skyltar och bommar sätts upp efter att vägen funnits en längre tid så beror det, som tidigare påpekats, ofta på stöldrisker. Och visst skyddar en bom inte särskilt mycket, men vad gör det egentligen? Man brukar ju säga att "Lås är bara till för dem som är hederliga, tjuvarna bryter sig in” Således handlar det till syvene och sist om försäkringar, och tro mig med en skogsmaskin för 1,5 milj så ser man till att försäkringen gäller!

Inga hus, inga skogsmaskiner, inget annat som någon kan stjäla. Låter som dålig ursäkt för att stänga ute folk från sitt eget intresseområde

Tigger; sa:
prata med dem som äger vägen och kolla upp faktiska förhållanden istället för att gnälla i ett forum där du ändå inte lär kunna ändra på något i det aktuella fallet. Få personer är så trångsynta att de hindrar andra från att komma fram med kanoter till en sjö eller liknande, och som sagt är det än allmän väg så kvittar det ju

Jag kan självklart förstå markägare som stänger av en väg medan man avverkar eller om vägen är i dåligt skick. Jag tycker även att det är självklart att en väg stängs av när folk dumpar hela kärror med skräp, som markägaren måste betala dyrt för att transportera iväg. Fast att stänga av en väg, och därmed ett helt skogsområde för att några vill ha skogen för sig själva kan jag inte förstå eller acceptera. Det jag skrivit om vindskydd och vägar till "privata sjöar" (dessutom byggd av försvaret med statliga medel)är faktiska förhållanden!

Igentligen bryr jag mig inte så mycket om varför vägarna stängts av. Det som retar mig mest är att man stänger av en väg som leder till ett etappmål på en vandringsled. Om man inte vill gå hela leden måste det rimligtvis finnas någonstans man kan sig till leden. Att stänga av sådana väggar begränsar friluftslivet, vilket aldrig är bra!!

/Niklas

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg