Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nu bär det äntligen ut!! ...
- Trådstartare Kajsa-Warg
- Start datum
"Arkösund: ´Norrköpings Sandhamn`.
Från början bland annat sommaridyll för stadens borgare och seglare.
Säte för NSS: Norrköpings Segel Sällskap.
Resan med rälsbuss -den så kallade `Gurklisten` *-tog 2 timmar i början av 1900-talet. Hotellverksamhet startades 1895, samma år som järnvägen drogs dit. Detta år är början av Arkösund som samhälle. Innan järnvägen var orten en stillsam och otillgänglig plats bebodd av fiskare och lotsar. /..../"
*med anspelning på att banvallen var upphöjd som man plägar vid odling av gurkor.
/särdrag ur nrkphistory/
bild. Nutid
Från början bland annat sommaridyll för stadens borgare och seglare.
Säte för NSS: Norrköpings Segel Sällskap.
Resan med rälsbuss -den så kallade `Gurklisten` *-tog 2 timmar i början av 1900-talet. Hotellverksamhet startades 1895, samma år som järnvägen drogs dit. Detta år är början av Arkösund som samhälle. Innan järnvägen var orten en stillsam och otillgänglig plats bebodd av fiskare och lotsar. /..../"
*med anspelning på att banvallen var upphöjd som man plägar vid odling av gurkor.
/särdrag ur nrkphistory/
bild. Nutid
Bilagor
Gillar segelbåtarna!
Minns en av mina läckraste skridskoturer med målet i Arkösund för snart 32 år sedan https://www.sssk.se/skridskonet/fardrapport/fardrapport-v.asp?ID=761
Thure
Minns en av mina läckraste skridskoturer med målet i Arkösund för snart 32 år sedan https://www.sssk.se/skridskonet/fardrapport/fardrapport-v.asp?ID=761
Thure
Håller med
Gillar din tummen upp jordgubbe!
Thure
ja den är rolig! men måste erkänna att bilden är "stulen" från nätet (förlåt fotografen! men ja kunde inte låta bli) men när folk inte sätter ut sitt namn kan man ju inte nå dem för att fråga om lov, och som anställd inom museivärlden (fotoarkivet Sjöhistoriska Museet Stlm) fick ja lära mig att en bild alltid ska kunna härledas med en byline med de uppgifter som finns att tillgå.
En del tror kanske att ja gör det på grund av hybris ;-) .
Det fanns lite signaler att mars kunde ge lite kallare väder men det är helt kört nästan - kommer vara typ normalt.
NAO har vägrat gå negativt i stor drag.
Haha ajöss med isarna , I Göteborg är det ungefär som på midsommar temperaturmässigt sedan länge.
Haha ajöss med isarna , I Göteborg är det ungefär som på midsommar temperaturmässigt sedan länge.
Fin skärgård utanför!
Ramlade på fina bilder från området http://claesgrundsten.se/blogg/page/2/
Thure
Det fanns lite signaler att mars kunde ge lite kallare väder men det är helt kört nästan - kommer vara typ normalt.
Härligt! dax för omväxling, snart slut på det här enfaldiga/ensidiga stadslivet!!!
Bild; snart så! "Under lindars ljuva grönska".
Bilagor
Härligt! Kände igen mig, Lundaarkipelagen är en favorit å ligger nära mitt nya utgångsställe Arkösund, och igår 26/feb. gick isen upp i östergötlands skärgård
bild2: favoritlagun norra lunda
Bilagor
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg