Nu är det tyvärr gjort..!

Trots att jag är tämligen novis när det gäller datorer så har jag lyckats snickra ihop en egen hemsida, fast av den enklare sorten... Som sagt, jag är ingen expert.
Hursomhelst så kommer det att fyllas på vart efter, både med filmklipp, bilder och lite berättelser.

http://www.ostgotavildmark.se

Nu hinner jag inte titta ordentiligt men vid första anblick tycker jag att det ser jättebra ut!
Enkelt och stillsamt vilket förstärker känslan som berättelserna och bilderna ger.

Ska försöka komma med lite konstruktiv kritik (generellt sett ser sidan bra ut).

När jag går in på sidan så överlappar texten från besöksräknaren copyrighttexten.

Sen står det "Kontakta mej:" men efter kolonet finns det ingenting (knappen för att maila ligger ovanför texten). Normalt så tolkar man ju en sån text som att det skall finnas information efter kolonet.

Berättelser, det är jättefånigt att inte kunna klicka på berättelsernas namn utan vara tvungen att behöva träffa den lilla knappen till vänster om dem.

Det känns också lite konstigt att layouten på sidan ändras helt när man går in på berättelserna.

Under Bilder så överlappar det övre bildspelet nån text (ser bara "n)" av den texten). Tycker spontant att det känns lite skumt med dubbla bildspel sådär, hade nog hellre haft ett i taget med länkar mellan.

Likaså när man tittar på filmklippen så överlappar de konstigt.

Jag försökte titta på koden för att ge tips om hur du kan fixa problemen, men koden var minst sagt rörig... Uppenbarligen har du använt något program som inte ger dig den minsta kontroll öer koden som genereras. Det kan bli väldigt svårt att rätta till problemen...

Jättetrevligt med bilder och filmer! Mer sånt!

Men upphovsrättstexten måste du ändra.

Det blir lite lustigt när du påpekar att påpeka att Allt material på denna sida tillhör Ostgotavilmark.se och kopiering samt otillåten användning av text och bilder anses som ett lagbrott..

Det innebär ju att du alltså är medveten om att du begår ett brott när du hävdar att bilderna under "Prylar" är dina egna. :)
(Jag kan ju såklart ha fel, men jag gissar att du inte heller är upphovsman till den lilla kompassikonen, e-postikonen och illustrationen av anslagstavlan.)

För att vara din första hemsida ser det grymt bra ut! Min första var - som traditionen bjöd - ljusgrön med blinkande gul text. Och så den obligatoriska "Under construction."..

Men även en grymt bra nybörjarsida kan ju förbättras. Jag gillar inte heller att man måste klicka på små ikoner istället för själva texten.

Nermander har rätt i att källkoden är lite grisig. Den måste vara den längsta källkoden jag sett för en så enkel sida, men faktum är ju att 90% är bortkommenterat och alltså kan tas bort, och av resten så är ganska mycket irrelevant för hemsidans grundläggande utseende (definitioner av Thai- och Tamil-fonterna känns overkill). Men det är klart, om man gjort sidan med ett wysiwyg-program så kanske man inte är så haj på html att man vill editera manuellt.

Tycker den ser väldigt bra ut för att vara första webbsidan :)
Finns lite smågrejer som de andra redan sagt, men annars så ser den bra ut.

Kul!
Det är en snygg hemsida, och alltid kul när någon gör sig besväret att skriva lite längre texter.
Sen att det handlar om Östergötland gör det ju ännu bättre :)

/OJ

Kul!
Det är en snygg hemsida, och alltid kul när någon gör sig besväret att skriva lite längre texter.
Sen att det handlar om Östergötland gör det ju ännu bättre :)

/OJ

... och för mig som bor i Sörmland är det kul att läsa om Sörmlandsleden. Har inte gått "din" bit men har betat av alla delsträckor från Oxelösund till Kolmården. Håller med dig om att det är härligt att något sådant finns.

Hoppas du fortsätter att jobba med sidan. Mycket bra början och det där om koder osv tror jag inte är så intressant för oss som gillar att vara ute...

Schysst initiativ Dennis!

Då förstår jag att du inte har tid att mingla med oss om du producerar sådana här saker vid sidan av ;). Nu kommer vi att vänta ivrigt på att du fyller på den!!!!

Med tanke på alla kommentarer verkar det också som att detta forum fyller en funktion för de som snickrar egna hemsidor och behöver lite råd. Om jag någonsin kommer till skott med min egen idé (dock inte särskilt friluftsrelaterad även om man kan få med den delen "mellan raderna") är det tydligen hit jag får vända mig eftersom min kunskap om hemsidor är lika med 0 (och så får jag hoppas på att Utsidan inte slänger ut mig för att jag glider bort från ämnet friluftsliv ;)).

Allt gott till etern!

Annika

Tack för er kritik, både ris och ros. Hur koderna ser ut eller vad det är för något är inget jag har brytt mej om, ännu mindre vet jag hur de "borde" vara. Att sidan blev till är en ren sump, jag satt och pysslade med Publisher och där går det ju att spara ner sidan i Html. Jag kanske är helt ute och seglar med att göra en hemsida i det programet, men vaddå, det funkar ju.

Sidan kommer med all säkerhet att fyllas på med mera äventyr, då jag hellre är ute än inne...
Igår så gjorde Johnny och jag ett, vad vi hoppas på, jätteklipp! Vi köpte en lappkåta i lättviktsmaterial för 8 personer, spltter ny på en Norsk auktionssajt och ropade in den för 650:- Ja, ni läste rätt..! Den verkar dessutom tillräckligt portabel att ta med sig ut då viken är 5,5 kg komplett med stång och spik.

Vi väntar med spänning och hoppas att den kommer till helgen. Det ska bli kanon häftigt att prova på för ingen av oss har någon erfarenhet av att bo i "kåta". Jag kan tänka mej att det är en konst att kunna elda i en sådan, utan att bli som en rökt böckling...
Så fort den kommer så testar vi och givetvis blir det både film och bilder av alltihopa.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg