Om "stabilitet" och vattentäta strumpor
Skor
Min egen upplevelse stämmer med username2:s. Skulle jag inte vara så frusen av mig och ofta behöva stegjärn, skulle jag helst gå i barfotaskor med "noll" stabilitet. Ju stelare sula, desto oftare landar fötterna excentriskt med liten anliggningsyta på t ex en stentopp, och vristerna utsätts för onödigt stort vridmoment. Högt uppbyggd sula ökar vridmomentet ytterligare.
Styv sula ökar därmed mitt behov av "stödjande" skoskaft; en ond cirkel, som jag får acceptera i terräng som kräver stegjärn. Så låg och mjuk sula och skaft som möjligt annars.
Jag är dock mycket medveten om att hela gäller just bara mig, som kanske har ovanligt stabila och starka fötter och fotleder. Å tredje sidan får man ju inga stabila och starka fötter, om man alltid går med stödförband
Eftersom jag inte fixar att hålla mig varm om fötterna i icke-vattentäta skor, får jag dock kompromissa med barfotaidealet även när jag inte behöver stegjärnsfast sula, men mina mjukslitna, ofodrade Lundhagare, omsulade med en tunn Skywalksula utan förstyvande/upphöjande mellanlägg, ligger inte mycket långt från idealet.
Skillnaden är dramatisk mot den uppbyggda Vibramsula, som Lundhags har som standard på de flesta modeller idag. Senast jag skickade mina kängor till omsulning blev det ett missförstånd och kängorna kom tillbaka med uppbyggda Vibramsulor. Det var helt förödande - all känsla av markkontakt försvann och de mjuka skaften kunde inte hålla fast foten, som rörde sig inne i skon för att sulan inte följde när den böjdes i steget. Med hälskav m m som resultat. Jag fick returnera kängorna för ny omsulning.
Stavar
Här skiljer sig min och username2:s upplevelse, men även detta verkar personligt, och jag kanske gjorde något fel, när jag testade. Stavar
försämrar min balans. Jag citerar (lätt anpassat) från en gammal tråd:
"Jag fick uppleva ett närmast häpnadsväckande förfall av mitt balanssinne. Min kropp blev låst och stel, min fotisättning okänslig. I stället för att, med dynamisk balans, "dansa" på stentopparna över stenfälten, landade jag stumt var som helst med tröga och snubbelbenägna ben (...) Jag är tidigt präglad på att alltid i första hand söka säkra fotplaceringar (och ta till stegjärn/isyxa när det är för svårt utan), så det är möjligt att "framdrivningsfunktionen" kom i förgrunden och en okänslig fot- och kroppsplaceringen blev följden, eftersom hjärnan tolkade det som att någon "känslighet" inte behövdes. Effekten var dock mycket tydlig, särskilt om jag hade börjat med stavar direkt på morgonen. Efter ett par timmar fick jag göra en stor mental ansträngning för att överhuvudtaget koppla på den där "responsiva" gångarten, som normalt är en del av njutningen."
Vattentäta strumpor (Dexshell)
Tyvärr vet jag inget om någon svensk försäljare, testade mina i Polen där de finns i många sportaffärer. Fraktpriserna från den polska webshopen verkar mycket lägre än från den brittiska, men det framgår inte om de skickar till utlandet, så jag har nu mailat och frågat. Återkommer.