Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Novisfråga
- Trådstartare XPAT
- Start datum
Lite dyrare, inte lika coolt (stora grejen), och sägs vara bökigare att fira med. Det sistnämnda slipper jag jag ju fixar min kroppssele genom att kombinera en sitt- och bröstsele och därför bara använder sittselen vid firning.
SWE3171; sa:you Hebbe - läser du mina tankar eller spionerar du på mig med videokamera???? Du hinner lixom alltid svara före mig precis när jag håller på & skriver!
He he, det gäller att ligga steget före
Re: Hur fixar du bröstselen?
OK här kommer en beskrivning i text som antagligen blir omöjlig att haja men i alla fall. Personligen tycker jag dock inte att någon pellejöns på internet (som jag själv tex) är en särkilt bra källa för klätterinstruktion...
"Coila" slingan ett varv som du kanske brukar göra innan du slänger den över ena axeln. "Krysset", dvs där slingan korsar sig själv ska vara uppåt. På detta sätt bildas två loopar som du trär in vardera armen i samtidigt som du kastar "krysset" bakåt över huvudet och ner på ryggen. Om allt är rätt ska nu slingan korsas på ryggen och lixom bilda som två "ryggsäcksremmar" på magen. Sätt en skruvkarbin i dessa och klipp in i repet efter att det kommer från höftselen. (På detta sätt undviks att det blir en ren bröstsele vilket är livsfarligt samtidigt som det är lätt att klippa i/ur vid behov). Alternativt kan man knyta av slingan för att få det att sitta lite tightare beroende på mängden späck på överkroppen.
Detta kan även användas som en nödsele tillsammans med en höftsele som görs av en 120-slinga eller i värsta fall en 60-slinga. Hur detta görs blir nog dock om möjligt ännu svårare att beskriva i text...
/m
lromberg; sa:Det lät intressant det där med att fixa en bröstsele
av en 120-slinga. Tyvärr har jag ingen guide att fråga
och vet inte vilken bok jag ska kolla i.
Kan du bekriva lite mer, eller ge en länk?
Knyter du i dig både i sittselen och i
slingan/bröstselen?
/ Lennart
OK här kommer en beskrivning i text som antagligen blir omöjlig att haja men i alla fall. Personligen tycker jag dock inte att någon pellejöns på internet (som jag själv tex) är en särkilt bra källa för klätterinstruktion...
"Coila" slingan ett varv som du kanske brukar göra innan du slänger den över ena axeln. "Krysset", dvs där slingan korsar sig själv ska vara uppåt. På detta sätt bildas två loopar som du trär in vardera armen i samtidigt som du kastar "krysset" bakåt över huvudet och ner på ryggen. Om allt är rätt ska nu slingan korsas på ryggen och lixom bilda som två "ryggsäcksremmar" på magen. Sätt en skruvkarbin i dessa och klipp in i repet efter att det kommer från höftselen. (På detta sätt undviks att det blir en ren bröstsele vilket är livsfarligt samtidigt som det är lätt att klippa i/ur vid behov). Alternativt kan man knyta av slingan för att få det att sitta lite tightare beroende på mängden späck på överkroppen.
Detta kan även användas som en nödsele tillsammans med en höftsele som görs av en 120-slinga eller i värsta fall en 60-slinga. Hur detta görs blir nog dock om möjligt ännu svårare att beskriva i text...
/m
'Klipp inte i repet'
Skulle nog rekommendera att som regel inte klippa in skruvkarbinen från 'bröstselen' i repslingan, utan hellre i den fasta loopen i höftselen. Orsaken är att man ibland knyter loss repet från selen, ex.vis på en flerarepors tur, och då är det lätt att glömma av att man visst var säkrad i reploopen...
Finns ett exempel då en bekant klippt in sig i standplatsen enbart i reploopen. Rätt var det är upptäcker hon att hon sitter osäkrad på standplatsen eftersom hon knutit upp repet... huuu!
Skulle nog rekommendera att som regel inte klippa in skruvkarbinen från 'bröstselen' i repslingan, utan hellre i den fasta loopen i höftselen. Orsaken är att man ibland knyter loss repet från selen, ex.vis på en flerarepors tur, och då är det lätt att glömma av att man visst var säkrad i reploopen...
Finns ett exempel då en bekant klippt in sig i standplatsen enbart i reploopen. Rätt var det är upptäcker hon att hon sitter osäkrad på standplatsen eftersom hon knutit upp repet... huuu!
Men tipprisken då..?
Om man använder bröstsele för att minska risken
att tippa bakåt, så måste man väl knyta in repet
i bröstselen på nåt sätt. Vitsen är väl att få
inknytningspunkten högre, och med din metod, Johan,
så missar man väl det?
Om syftet med bröstselen är att hänga prylar på den
så spelar det förstås ingen roll.
Jag har inte testat själv än, men jag tänkte prova
att knyta in som vanligt i sittselen och sen göra
ett dubbelt halvslag i bröstslingans karbin, för att
få en justerbar högre inknytningspunkt.
Låter det vettigt?
/ Lennart
Om man använder bröstsele för att minska risken
att tippa bakåt, så måste man väl knyta in repet
i bröstselen på nåt sätt. Vitsen är väl att få
inknytningspunkten högre, och med din metod, Johan,
så missar man väl det?
Om syftet med bröstselen är att hänga prylar på den
så spelar det förstås ingen roll.
Jag har inte testat själv än, men jag tänkte prova
att knyta in som vanligt i sittselen och sen göra
ett dubbelt halvslag i bröstslingans karbin, för att
få en justerbar högre inknytningspunkt.
Låter det vettigt?
/ Lennart
Enligt instruktionerna till min bröstsele...
... så knyts åttaknuten som vanligt vid sittselen. Repet löper sedan GENOM fästslingorna i bröstselen. Repet är alltså inte KNUTET vare sig till bröstselen eller någon karbin som sitter i den.
Syftet med detta måste vara att skulle man KNYTA fast sig i bröstselen, så får man med största sannolikhet ett visst slack mellan bröstsele och sittsele. Resultatet blir i så fall att en mycket stor del av belastningen ENDAST tas av bröstselen, vilket inte är hälsosamt.
... så knyts åttaknuten som vanligt vid sittselen. Repet löper sedan GENOM fästslingorna i bröstselen. Repet är alltså inte KNUTET vare sig till bröstselen eller någon karbin som sitter i den.
Syftet med detta måste vara att skulle man KNYTA fast sig i bröstselen, så får man med största sannolikhet ett visst slack mellan bröstsele och sittsele. Resultatet blir i så fall att en mycket stor del av belastningen ENDAST tas av bröstselen, vilket inte är hälsosamt.
Re: 'Klipp inte i repet'
Varför? Frågar sig vän av ordning.
Jag knyter endast ur mig ur repet om jag skall trä igenom det vid ett bultankare för nedfirning, och det är ju oftast på sportturer, eller kortare turer.
/Bee - vän av ordning.
jogrim; sa:Orsaken är att man ibland knyter loss repet från selen, ex.vis på en flerarepors tur,
Varför? Frågar sig vän av ordning.
Jag knyter endast ur mig ur repet om jag skall trä igenom det vid ett bultankare för nedfirning, och det är ju oftast på sportturer, eller kortare turer.
/Bee - vän av ordning.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg