Novisfråga

En liten undran från en gröngöling som blir lite yr av allt prat om slingor å ankare... ;o)

Varför använder man inte helkroppssele när man klättrar? Är inte det säkrare?

oups!

Hur ofta har man hört om någon som "trillat" ur sin sele då?... Själv tycker jag det verkar lite smått omöjligt.

Selar

Hmmm ja, jo kanske, bara undrade. Finns det klättringstekniker/moment som kräver helkroppssele?

Det är väl inte främst risken att "falla ur selen" som skulle motivera helkroppssele. Däremot finns ju risken med sittselar att man voltar baklänges och därmed riskerar att ex. slå bakhuvudet i klippan. Jag har själv iofs inte hört talas om att det förekommit men visst....risken är uppenbar vid ett okontrollerat fall. Ett annat argument för helkroppssele är att den är "bekväm" att hänga i i under längre tider. Kanske inte så aktuellt vid normal sportklättring utan mera i alpina sammanhang.
Men visst....jag har faktiskt träffat på klätterkamrater som använt helkroppssele...och som menar att det känns bättre och säkrare.
Som vanligt så är det den enskilde som väljer.....

Mvh Per

Säkrare men besvärligare

Kroppsele är säkrare, dels som sagts ovan att man minskar risken att slå runt vid fall, speciellt om man har ryggsäck, dels om man skulle bli hängande medvetslös i selen.

Om man hänger i en sittsele medvetslös så tippar man bakåt, vilket är mycket ansträngande för ryggen. Det är så jobbigt så att man antagligen kommer att få svåra skador eller dö inom inte alltför lång tid (halvtimme?).

Nu är risken att man blir hängande så länge medvetslös i selen mycket liten vid klippklättring på mindre klippor, och eftersom sittselen är behändigare att ta på sig än kroppsselen så kör de flesta med den. Så vitt jag vet har inget i Sverige skadats eller dött av att ha hängt i sittsele medvetslös.

Risken att volta baklänges är större, speciellt om man faller okontrollerat och mer bakåt än utåt. Jag har själv sett en person falla så och hamna "liggandes" i luften. Som tur var slog han knappt i något (och hade hjälm). Men otäckt var det.

Precis som Krux nämnde så är det just fall med huvudet först som kroppssele ska förhindra. Vilket tex inte är helt ovanligt vid fall med repet mellan benen.

Alla vandringar på glaciär motiverar kroppssele, speciellt om man har tung ryggsäck viket gör en baktung. Enklast gör man sig en bröstsele av en 120-slinga och en skruvkarbin som man sedan kopplar till höftselen för att få en kroppssele. Hur du gör detta kan du fråga någon guide eller till nöds kolla i någon bok.

/m

you Hebbe - läser du mina tankar eller spionerar du på mig med videokamera???? Du hinner lixom alltid svara före mig precis när jag håller på & skriver!
biglaugh.gif

Utöver det som redan nämnts finns det väl ytterligare 1,5 fördelar med att inte bara använda sittsele.

1 Kraften från uppbromsningen fördelas över en större yta, vilket iofs bara spelar roll vid kraftiga fall.

0,5 Någon nämnde att det inte var nyttigt att bli hängande i en sittsele. Ett häftigt ryck i sittselen vid ett fall kan också vara klart obehagligt för ryggraden om endast sittsele används om du är "liggande i luften".

Jag använder ryggsele plus bröstsele. Bröstselen (Cassin Salathe) ger mig dessutom en massa utrymme att hänga klätterskrot på (quickdraws i mitt fall). Extrakostnaden var endast 345 kr.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg