North Sea - SeaBird Design

Visst fick jag in någon deciliter vatten under veckan i packutrymmen, men det var inte mycket. Utrymmet alldeles bakom sitsen däremot var kruttorrt.

Om jag hade planerat lite bättre så hade jag fått med mig allt för en vecka i kajaken, nu hade jag några smågrejer ovanpå packluckan (liggunderlag och något annat lätt).

Jag satt väldigt bra i den, pedalerna var lätta att justera tyckte jag - lättare än hos några kompisar som hade enklare SeaBird Expedition. Sitsen var också snäppet bättre än Expedition. Jag är 181 cm lång och 86 kg tung.

Jag testade en av Expedition-kajakerna också, men utan packning. Då behövde man verkligen använda roder - den är ju bred och rätt flatbottnad, så det blir lätt att den "glider runt ovanpå" om den är opackad.

Visst fick jag in någon deciliter vatten under veckan i packutrymmen, men det var inte mycket. Utrymmet alldeles bakom sitsen däremot var kruttorrt.

Om jag hade planerat lite bättre så hade jag fått med mig allt för en vecka i kajaken, nu hade jag några smågrejer ovanpå packluckan (liggunderlag och något annat lätt).

Jag satt väldigt bra i den, pedalerna var lätta att justera tyckte jag - lättare än hos några kompisar som hade enklare SeaBird Expedition. Sitsen var också snäppet bättre än Expedition. Jag är 181 cm lång och 86 kg tung.

Jag testade en av Expedition-kajakerna också, men utan packning. Då behövde man verkligen använda roder - den är ju bred och rätt flatbottnad, så det blir lätt att den "glider runt ovanpå" om den är opackad.

Tackar. Så här opaddlad (framför datorn och inte i sittbrunnen) känns NorthSea som ett bättre val för mig än Expedition, men får ta och testa bägge när jag får chansen senare i vår.

Vi hade en NorthSea, och fyra Expedition när vi var ute en vecka. Expedition var av modellerna HV och LV och alltså plast. HV var ju väldigt lättpackade (stor volym, stora luckor och bred).

NorthSean är jag osäker på exakt vilken variant det var, men kolfiber och glasfiber var två av materialen i alla fall. Man tog det ju gärna lite försiktigt när man skulle gå i land och det var stenigt med NorthSean. Expedition var ju bara köra på, plasten kändes oöm.

Tack för informationen.

Under dina 60+ mil i Northsea, upptäckte du någon gång läckage i packningsutrymmena? Är sittbrunnen normalstor eller hur skulle du vilja beskriva den? Jag är 183 cm lång och väger strax under 80kg, dvs normalbyggd nordbo i mina bästa år. ;-)

Hur är det med höjden framför och bakom sittbrunnen, är den hög eller låg?

Det finns ju både roder och skedda, är rodret av hög klass och är det enkelt att reglera det mha pedalerna och sänka/höja det med reglaget på sidan av sittbrunnen )för det är väl där reglaget sitter?)?

Jag hade tänkt att bl a använda den i skärgården under olika väderförhållanden, men även när jag och min fru paddlar lite längre turer under sommaren. Är det så stor skillnad mellan Exp507 och NorthSea när det gäller packningutrymmena eller har det mer med hur kajaken uppför sig i sjön när den är lastad?

Vad är det för skillnader på de Seabirds som ni säljer och de som andra säljer? Är era eventuella modifikationer tillval eller levereras alla med VKV-utrustade?

Jag kommer gärna förbi och provpaddlar senare under våren/försommaren. Är det i Västervik ni håller till?

Ang läckage i Seabird, så har detta varit ett problem vad gäller deras skedda kajaker, men som vi nu mer har löst samt att vi alltid testar de kajaker som passerar oss vilket vi redogjort för i tidigare trådar på Utsidan.

Äldre Seabirdkajaker hade även problem med läckage i lucksarger vilket vi också har tagit i tu med på samma vis.

EXP 507 och Northsea har samma sits och styrreglage. Speciellt den stora EXP(527) behöver en trimvikt i förskottet om man paddlar olastad. Några vattenfyllda PET-flaskor räcker.

Den Northsea jag använder har jag monterat vår helfotpedalsreglage i samt VKV-sits, så jag har samma sittställning som i min Èlite. Detta kan vi ju ordna till andra också men säcken under främre fikaluckan måste justeras lite för att inte vara i vägen för pedalerna. Ergonomin blir förståss något helt annat samt att vi måste debitera en del för detta.

Förskeppet i båda kajakerna är högt nog även för mycket stora fötter och samma storlek är det på sittbrunnarna och kan beskrivas som rymliga med knästöd som går att ta bort vilket jag har gjort för att lättare komma i och ur då jag prioriterar ergonomisk framåtdrift framför rollegenskaper.

Ja du hittar oss i Västervik

Hälsningar Ingvar

som alltid, smak tycke och plånbok besämmer vad man kan välja. Jag var nyfiken på Nordr M i somras och hyrde den en dag http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/2013/08/torpon-runt-med-kajak-provtur-av-nordr-m/
kändes lättpaddlad och svängbar. Jag leker mest i Black Pearl och har en Reval Midi PE för utflykter med packning eller friluftsfrämjarturer. Visst tyngre, luckorna kan läcka ibland om de inte sitter på 100%, men går gott i sjön.
Att sk plastkajaker skulle vara trögre än glasfiber tror jag beror på att de brukade vara bredare, kortare och mjukare. Det finns längre, smalare och styva numera men ofta lite tyngre. Snabbhet och lättsvängdhet tror jag kommer med bra teknik. Men underlättas såklart av rätt kajak.

som alltid, smak tycke och plånbok besämmer vad man kan välja. Jag var nyfiken på Nordr M i somras och hyrde den en dag http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/2013/08/torpon-runt-med-kajak-provtur-av-nordr-m/
kändes lättpaddlad och svängbar. Jag leker mest i Black Pearl och har en Reval Midi PE för utflykter med packning eller friluftsfrämjarturer. Visst tyngre, luckorna kan läcka ibland om de inte sitter på 100%, men går gott i sjön.
Att sk plastkajaker skulle vara trögre än glasfiber tror jag beror på att de brukade vara bredare, kortare och mjukare. Det finns längre, smalare och styva numera men ofta lite tyngre. Snabbhet och lättsvängdhet tror jag kommer med bra teknik. Men underlättas såklart av rätt kajak.

Intressant att läsa. Nordr M verkar också vara en intressant kajak att testa inför sommaren.

Vi har även Nordr M på hylla, men jag har bara suttit en gång i den.

Ytfinish är topp och kajaken är väldigt lättdriven fast jag har likt min far har andra krav på ergonomi/sittställning och det retar mig lite att skeddaboxen själ det aktre pack utrymmet då jag inte vill ha denna funktion (skeddan).

Tyvärr har jag inte känt på kajaken i sjögång men det kanske blir tillfälle till detta i sommar.

Daniel i Påskallavik köpte vårt första ex som tyvärr var handupplagd, men han kanske hyr ut den om nu någon vill prova den och bor i närheten.

Kul förresten att läsa om Gunnars erfarenheter.

Mvh Kåre

Kåre, varför har ni inte Nordr M på er hemsida?
Är det förresten någon som vet om den finns i någon annan färg än den där tråkiga vit-röda..?
Typ svart-röd är ju snyggare..

Mvh

Kåre, varför har ni inte Nordr M på er hemsida?
Är det förresten någon som vet om den finns i någon annan färg än den där tråkiga vit-röda..?
Typ svart-röd är ju snyggare..

Mvh

Som några vet så är vi inte många gubbar på plats och de få som går och dammar i hörnen är inte IT-tekniker och marknadsförare dvs vi har lite marginaler för att satsa på hemsidan och annat med vad det innebär utan vi fokuserar på det vi kan. Sedan har vi en barndomskamrat till pappa som hjälper oss med att i alla fall finnas till på webben från andra sidan jorden och vi har inte lagt full krut på att mata honom med bilder bla bla bla

Hur som så har ju Seabird en egen sida med presentationer som ser bra ut:

http://seabirddesigns.com/

Vi har inte så många Nordr M 2st vit/röda hybrid K/C samt 3st Nordr S vit/röd hybrid K/C.
Dock har vi en Nordr S vit/gul hybrid K/C samt några av K2-orna.

Vi funderar på att hämta ett gäng till innan sommaren och i så fall kan vi ju ta hem annat om Seabird kan leverera. Det är ju annars ett litet bekymmer detta med leveranstider på beställningar, hör av dig snart om du är intresserad.

Med vänlig hälsning Kåre

Haha, nej jag förstår att man ibland kanske tvingas att bortpriotera just den biten med IT och hemsidor m.m.

Hör av mig för en eventuell beställning.. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
misc100 Aquilo (North Sea Adventure) Paddling allmänt 4
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
Linnaeus Is it possible to go canoing on this little creek (north of Östervallskog, Värmland)? Paddling allmänt 1
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
Trikåmannen North Shore Polar Paddling allmänt 5
friluftaren North Shore Polar Paddling allmänt 4
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
North shore North shore Atlantic Paddling allmänt 9
Valgrinden North Shore Paddling allmänt 6
obre North shore Buccaneer Paddling allmänt 4
kajakmicke Hyra North Shore?!? Paddling allmänt 4
kajakmicke Nackdelar med North Shore Calypso Atlantic? Paddling allmänt 4
Pask North Shore Polar? Paddling allmänt 5
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
Tompa Foster Rowe eller North Shore? Paddling allmänt 2
North Shores hemsida? Paddling allmänt 2
North shore kajker prisvärda? Paddling allmänt 4
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
fuchs prova Nelo Sea Vanquish Paddling allmänt 7
Vaxholmarn Aquarius Sea Lion Paddling allmänt 7
hassex Zegul Sea Rocket Paddling allmänt 18
bdonner Kom med på Hangö Sea Kayak Gathering Paddling allmänt 0
manlan Lästips - svenskt i Sea Kayaker Paddling allmänt 1
manlan Sea sock Paddling allmänt 3
salgo60 Sea Kajak sailing Paddling allmänt 9
bdonner HSKG '10 - Hanko Sea Kayak Gathering! Paddling allmänt 0
Welsh Sea cruiser från smögen kanot, erfarenhet?? Paddling allmänt 1
jonoi sea eagle? Paddling allmänt 1
crilee Sea Vanquish packning Paddling allmänt 9
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
Nisse. Gruppköp Nelo Sea Vanquish Paddling allmänt 0
j juice smögen kajak- sea cruiser Paddling allmänt 0
ubbe1 Sea Lion Fastnet Paddling allmänt 1
olmar Paddling i Sea of Cortez! Paddling allmänt 2
Anders M DKV-Calendar 2002, European Sea Kayaking Events Paddling allmänt 0
olmaka "Sea-Wings"/ VKV-stabilisatorer med remfeste? Paddling allmänt 1
niilo Arctic Sea Kayak Race (ASKR): ny sajt uppe Paddling allmänt 0
calypso63 SEA KAYAKER testar svensk kajak.......... Paddling allmänt 21
wimp Paddla Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 3
Sea kayaking in Norway Paddling allmänt 1
madnick Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 1
Sea kayaker testar nya Artisan Millennium Paddling allmänt 0
SEA LION FASTNET Paddling allmänt 0
M_Persson84 För lätt för Seabird Expedition Hv? Paddling allmänt 5
EricL Seabird generellt bättre än Seahawk och Havspaddeln? Paddling allmänt 12
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg