North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa?

Hyvent, som är membranet, har funnits länge. Testfakta hade ett test där hyvent fick bästa omdömet och vattenpelare sades då vara >10000 mm. Det var dock inte exakt samma modell som den du nämner. Googla runt på hyvent och se vad som sägs.

Sitter PU-beläggningen på insidan så kan det vara värt att veta att utsidan kan suga lite vatte vilket sedan tar tid att få torrt. Sannolikt är kanske att någon DWR använts för att motverka detta. Se också till att torka plagget helt efter användning. Vattnet kommer annars att lösa upp PU-beläggningen och även om det tar tid så kan plagget ta skada om det får ligga fuktigt länge.

kan det vara så att AJB hittat siffrorna här?
http://www.backpackinglight.com/cgi...m_thread/20189/index.html?skip_to_post=160549
Det gäller isåfall HyVent DT, och är inte samma som i jackan du är ute efter.
Men TNF skriver
" HyVent® DT uses the same principle as HyVent® coating but the thickness of the third layer is reduced making this waterproof fabric more lightweight, packable, and more breathable than other unlined treated fabrics."

Isåfall borde HyVent vara minst lika vattentätt som HyVent DT, så då är ju frågan om dom siffrorna stämmer...

Då TNF inte ger ut några siffror själva, och det finns flera olika sorters HyVent där vissa är pu-beläggningar och andra laminerade membran så känns det svårt... har du provat maila TNF och fråga?

Sen tror jag inte det är svårt att göra en PU-beläggning som ger hyfsade resultat i ett labbtest, åtminstone vad gäller vattentäthet, "andningen" är nog svårare. Utmaningen ligger nog i att den ska hålla för slitage och tvättar, göra sömmarna täta och hållbara och en design som gör att det inte rinner in vatten nånstans.
Har du letat efter recensioner på jackan?

Jepp, det var Hyvent DT de tallene stammer fra.Så det kan hende at det er andre siffer på den vanlige Hyventen. Men vanntett er det.
Hyvent Dt Skiller seg fra Hyvent da det er et matrixmønster, små punkter på belegget, på DT. Hyvent er 2-lags mens Dt er et 2,5 lags.

Nesten alle membran har et PU belegg, også Gore-Tex( som har det på innsiden av teflonet)

Det er jo veldig individuellt hvor tørr en føler seg med disse diffusjonsmebranene og beleggene....

Og gjennom at det er diffusjon det er snakk om så må jo innsiden ha høyere fuktighet for å diffundere ut fukten. Hvis utsiden har høyere fuktighet så....går det andre veien, inn i jakken.

http://andrewskurka.com/2012/breathability-its-importance-mechanisms-and-limitations/

Det er litt av en jungel med alle disse sk andande material.Og reklamen klarer å lure oss hele tiden....

Anders

Hej igen. Jag tycker om fakta vs. spekulationer så jag tog en tur på engelska för att hitta mer info ang. HyVent. Tydligen säger TNF att HyVent är så vattentätt som du behöver att det ska vara. Enligt några forum verkar hyvent vara TNFs motsvarighet till Gore-tex. TNF anger ingen vattenpelare för hyvent för tydligen så är det bara att reklamera om det inte skulle vara vattentätt. Enligt ett butiksbiträde fick de en 3 timmar utbildning av TNF ang hyvent, men det var inget som klargjorde något ang vattentätheten - TNF anger ingen vattenpelare på hyvent, punkt.

Hoppas det hjälper dig något.

Tack alla för era svar. Jag funderar nog vidare här. Tycker ju om jackan, men det viktigaste för mig är att den är vind, vattentät och tål slitaage, när jag vandrar, går i skogen osv.
Jackan i fråga är rea och jag siktar på en jacka eller set för max 1000 kronor, så har några bra tips på andra regnjackor, märken för max 1000 kronor?

Skulle nog inte lita mer på nån annan andasjacka för under 1000 lappen...
Om tnf garanterar att den är vattentät så hade jag litat på det, och reklamerat om det visade sig inte stämma. Det är ju ett känt företag som marknadsför den som regnjacka, och recensionerna jag hittar verkar positiva...

Senast ändrad:
Jag har ett par 10 år gamla TNF-byxor i Hyvent, det är fortfarande vattentäta i de regn jag upplevt, även att sitta på blött med överraskande bra för att vara et par för ca 1000kr, det är en lite grövre modell jag ej minns namnet på, de andas kanske inte så bra men är ej heller helt täta.

Du kan egentligen bara prova den i ösregn och se hur den beter sig. Även om du har en siffra för mm vattenpelare så är detta svårt att relatera till verkligheten. Tar du av och på ryggsäck i regnet kan det påverka om axlarna är torra, sitter du på blött underlag likaså och så vidare. Köp hem, duscha rejält med den och bilda dig en uppfattning. Lämna tillbaka om du inte ärnöjd, reklamera vid fel.

Kan man verkligen göra så?
Köpa hem en jacka, testa den, och sen lämna tillbaka den om man inte är nöjd??
Den är ju knappast i oanvänt skick om man duschar i den?

Så förfor jag med en svensk s k andasjacka, den läckte vid axel och armbågsveck snett tejpad över sömmarna. Reklamerade och fick en perfekt produkt. Vilken annan amatörtestmetod föreslår du?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
FruNalleman Nån som testat North Face vandringsskor? Kläder 2
magkar80 The North Face nya duntröja Kläder 15
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
Brodin87 North Face Himalayan Parka eller North Face Polar Jacket Kläder 3
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
PeeGee The North Face skaljacka? Kläder 1
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
andy_02 Import/Efterlysning North Face Summit Down Jacket Kläder 0
rikard_wiberg_hotmail.com the north face Kläder 20
lakers Hjälp sökes av The North Face bärare! Kläder 4
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
jjjjy66 The North Face Rainfall Jacket? Kläder 0
jipeha The North Face Venture Jacket Kläder 0
BILLY_L The north face "HyVent" Kläder 1
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
Mathew Vad tycker ni om North Face Flight Jacket? Kläder 4
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
sova The North Face Varius Guide Jacket Kläder 0
highlandpark North Face Mountain vs Mountain Light Kläder 8
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mia22 The North Face Kläder 5
kungsleden The North Face Ama Dablam Kläder 1
ebh VARNING Gore-Tex kopior bl a North Face Kläder 13
Mikro north face storm peak??? Kläder 1
kristofer The North Face Rainfall Pants Kläder 0
Stoj The North Face?? Kläder 6
koaladaniel Klättermusen gegen North Face Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
jabe05 The North Face Mountain Jacket? Kläder 2
oskarg The North Face Tibetan hiking pants. Kläder 1
The North Face Kichatna jacket 2000 Kläder 13
North Face Kläder 2
Marmot, North Face eller annat?????? Kläder 2
North-Face Mountain Jacket Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
Kaj Yak Är det någon som äger en 66 North? Kläder 0
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg