Norskt test av gasbrännare

Ganska ordentlig sågning av Jetboil, "Testens dårligste brenner". Gasförbrukningen på 13g/liter var heller inte speciellt låg jämfört med "småköken" som låg på 15g/liter. Har ni som använt Jetboil under lite längre utevistelse märkt någon minskad gasförbrukning eller är det inte bättre än så här?

Nja

Om man läser hela texten om Jetboil så blir bilden mer nyanserad. Den är ypperlig på att koka upp en halvliter vatten det tar bara drygt 2 minuter. Däremot tar det lång tid att koka upp 1 liter vatten. Ljudnivån är också betydligt lägre än på de andra brännarna.

Bäst i test blev stora Trangia med gasbrännare. Det kanske speglar lite av preferenserna hos testarna.

Tror att många med andra preferenser i stället valt Jetboil.

Jag skulle kunna tänka mig att välja Jetboil på en ensamvandring men är fortfarande förtjust i mitt KAP-kök för vinter och paddlingsbruk.

Thure

Re: Nja

thureb; sa:
Bäst i test blev stora Trangia med gasbrännare. Det kanske speglar lite av preferenserna hos testarna.

Onekligen.
De små och lätta köken får plus för att de är just små och lätta, men Trangia får inga minus för att det är stort och tungt.
Dessutom anger de i Trangiafallet bara gasbrännarens vikt, inte resten av systemet (stöd och vindskydd), vilka ju adderar nästan ett halvkilo till.

Ännu ett test där man inte har tagit hänsyn till vad utrustningen ska användas till - eller ännu värre: man låser sig vid ett användningssätt och tar för givet att man ska koka sig en köttgryta även på ett Jetboil.

Re: Re: Nja

[/QUOTE]
Ännu ett test där man inte har tagit hänsyn till vad utrustningen ska användas till - eller ännu värre: man låser sig vid ett användningssätt och tar för givet att man ska koka sig en köttgryta även på ett Jetboil. [/QUOTE]

Det är klart att det är olika kök som kräver helt olika menyer. Det jag tyckte var intressant var uppgifterna om bränsleförbrukning eftersom ett av försäljningsargumenten för jetboil är en halvering av gasförbrukningen. Dock anger de inte mot vilket kök de jämfört men enligt det här testet har de små brännarna endast cirka 10% högre förbrukning. Ingen som har gått över till jetboil och noterat om detta stämmer?

Felmätt förbrukning?

Enligt texten har testarna mätt både koktid och förbrukning genom att koka upp en liter vatten. För JetBoil har de också testat att koka en halvliter, vilket är vad köket är byggt för. Tyvärr har de ändå dragit en rätt galen slutsats, förutom att det är i strid med instruktionsboken och inte helt ofarligt att koka en hel liter i orginalkastrullen.

Vad jag kan se fixar JetBoil att koka en liter vatten på 4 min 10 sek, förutsatt att man kokar den i två omgångar, som man ska. Eftersom förbrukningen bara beror på hur länge köket är igång, borde rätt siffra för JetBoil vara 13/6.8*4.17= 8 g/L, vilket är betydligt mindre än de andra köken, om än kanske inte riktigt så lite som i reklamen.

Re: Felmätt förbrukning?

polkovodets; sa:
Enligt texten har testarna mätt både koktid och förbrukning genom att koka upp en liter vatten. För JetBoil har de också testat att koka en halvliter, vilket är vad köket är byggt för. Tyvärr har de ändå dragit en rätt galen slutsats, förutom att det är i strid med instruktionsboken och inte helt ofarligt att koka en hel liter i orginalkastrullen.

Har för mig att det finns en större kastrull numera.

Men jag tycker att de data de redovisar räcker för att man skall få en rätt klar bild av för och nackdelar med de olika lösningarna.

Finns det någon möjlighet att speeda upp Jetboil vintertid?

De olika trycken de redovisar vid olika temperaturer var mycket illustrativa. Finns det något gaskök där man kan pumpa upp trycket?

Borde kunna fungera med en manometer och en övertrycksventil?

Thure

hanspers; sa:
Trycket kan du alltid öka genom att skaka på gastuben, eller värma den.

Särskilt skakmetoden är nog effektiv på en Jetboil eller annan tubmonterad brännare ;)

Det vore faktiskt rätt trevligt om man kunde pumpa upp trycket i sitt gaskök, men jag gissar att man skulle stöta på trubbel med säkerhetsföreskrivter och normer.

Nordesjö; sa:
hanspers; sa:
Trycket kan du alltid öka genom att skaka på gastuben, eller värma den.

Särskilt skakmetoden är nog effektiv på en Jetboil eller annan tubmonterad brännare ;)

Det vore faktiskt rätt trevligt om man kunde pumpa upp trycket i sitt gaskök, men jag gissar att man skulle stöta på trubbel med säkerhetsföreskrivter och normer.

Och det skulle nog bli problem med förgasningen av den flytande gasen om du ökar trycket när temperaturen sjunker vid övergången från flytande till gas (du får högre tryck men det kommer bara luft :))

Re: Re: Felmätt förbrukning?

thureb; sa:
Finns det någon möjlighet att speeda upp Jetboil vintertid?

Efter drygt 1,5 års flitigt Jetboilanvändande kan jag på helt ovetenskapliga grunder dra följande slutsatser:

- Jag upplever gasförbrukningen som väsentligt mindre än mitt andra gaskök (Primus av äldre modell) allt annat lika. (Främst paddling och vandring 1-2 personer med en diet ungefär 50 % Real / 50 % "riktig" mat). Tuberna räcker helt enkelt längre med Jetboil, tycker jag.

- Vintertid (under ungefär -5)upplever jag Jetboil som märkbart sämre än andra tubmonterade gasbrännare. Jag vet inte varför och kan inte säkert säga att det är så. Men det är känslan jag har. Eftersom man oftast inte har med någon extra kastrull eller kärl går det då inte att ställa gastuben i i ljummet vatten för att bättra på effekten.

Testet stämmer med mina erfarenheter...

Jag har Primus MFS och Micron. Kan bara hålla med testarna om att Micron verkligen är snabb och snål. I jämförelse är MFS ett ganska uselt gaskök, det drar nästan dubbelt så mycket, väsnas en hel massa och har låg effekt. Kör det på flytande eller inte alls...

Däremot är Piezzo-tändaren på Micron lite känslig, låt spaghettin koka över (och rinnna ner på brännaren) och den pajar direkt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nils73 Primus Ominfuel bäst i norskt test Kök och brännare 3
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux Kök och brännare 7
alven Test av Esbitkök Kök och brännare 35
ricke Test av kök i Fjell og Vidde. Kök och brännare 2
Polarnatt Test av EtaPower Kök och brännare 6
haskell Test av Primus Gravity (gas) Kök och brännare 1
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
tango Vätskematning i gasbrännare för nybörjare? Kök och brännare 47
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
fson Minimala gasbrännare? Kök och brännare 27
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
Avslut090305 Gasbrännare? Kök och brännare 4
Tomas J Gasbrännare till Trangia ? Kök och brännare 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg