Norrsken!

Jag hittade inget forum som passade så jag skriver här. Jag hoppas att det går bra.
Vad jag vill berätta är bara att det är stor chans att det blir fina norrsken ikväll (onsdagen den 3 okt.). I Kanada har man under dagen (vår tid) observerat vad som beskrivs som hösten hittills bästa norrsken.
Om molnen håller sig undan kan det nog vara värt även för er som bor söder om Dalälven att ta en titt kring midnatt. Sök upp en mörk plats bara, gärna en där gatlyktor inte "förorenar" himlen alltför mycket.

Norrsken

Har någon bra tips på hur man bäst fotograferar norrsken? Vad är lämpligast att använda för typ av objektiv? Bländare och slutartider - stor eller liten, långa eller korta?
Bör man använda någon sorts filter?

Robert,
Jag är ledsen att jag inte har svarat tidigare. Jag har helt enkelt missat ditt inlägg.
Hursomhelst, här är en i mitt tycke bra sida om norrskensfotografering: http://www.naturephotographers.net/jc0701-1.html
Jag kan väl tillägga att när norrskenet är riktigt stort, så är det hemskt frustrerande att bara ha ett 50mm-objektiv. Då vill man gärna ha 28mm eller vidare.

[Ändrat av npeter 2002-01-16 kl 14:49]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg