Norrøna Svalbard 80l

Hade Svalbard 80l på ryggen förra året när jag var i alperna. Tyvärr så gick bärrsystemet sönder och jag fick köpa en annan rygga på plats för att kunna fortsätta min vandring.

Men innan den gick i sönder så var dem mycket skön att bära, dock tyckte jag har tyget är en aning för tunt. Känns inte så slitstrakt!

En kollega har fått byta ut sin två gånger. Inte gjord för att bära riktigt tungt. Det var sömmarna till axelrem som började släppa. Tur nog så hände det inte i Sarek.

Tackar så mycket för responsen.
Hållbaraheten verkar alltås vara en viktig faktor i det här fallet :(

Vet ni hur väl Rail glider systemt funkar. verkar ju shjyst att ha lite valmöjligheter där.

För min del så blev det 65l-varianten av ryggsäcken men jag antar att det mesta är mer eller mindre gemensamt.
När jag provade ryggsäckar så var egentligen känsla och passform det viktigaste för mig pga ryggproblem och svalbard var den som i särklass satt bäst på mig, dessutom damvarianten - herrvarianten satt lika uselt som de flesta andra ryggsäckarna som jag provade trots att det bara skulle vara småsaker som skulle skilja. Det jag hade mest emot den i början var vikten - det är ju inte direkt någon lättviktsvariant. I övrigt kan jag hålla med om att tyget känns aningen tunt men har hittills, under mitt begränsade användande (huvudsakligen en vecka turskidåkning i vintras och en dryg vecka fjällvandring i somras), inte varit några problem.
Jag har en uppsättning sidofickor och tycker det fungerar helt ok, speciellt med tanke på att jag insåg att jag behövde de extra literna på fjällvandringen då jag var ensam om tält och kök osv. Säcken blir dock väldigt bred och i takt med att maten åts upp märkte jag att fickorna ganska lätt gled uppåt då "låset" hamnade ur läge när säcken drogs ihop mer och mer. Det var dock aldrig egentligen ett faktiskt problem - det är ju ganska sällan sidofickorna har anledning att glida uppåt så länge de är packade.
Annars så har bärkomforten varit otroligt bra för min del utan några som helst ryggkänningar av mina som mest dryga 20kg, om jag minns rätt. Hållbarheten vågar jag dessvärre inte uttala mig om efter mitt begränsade användande. Dock, en ganska irriterande grej är att den började med något gnisselliknande ljud ganska tidigt och efter ett tag så började även något klickljud. Klickljudet visade sig dock vara ganska sporadiskt så länge väskan var ordentligt packad (jag upptäckte det på en kortare promenad när det mest var klättergrejer nedslängda lite hur som helst).
För mig otippade saker jag haft nytta av är D-ringarna på bärbältet (dra (relativt lätt) pulka, hänga kamera och vatten) och det avtagbara topplocket som (för liten) dagtursväska.
Kort och gott;
Jag är nöjd men har å andra sidan varken burit riktigt tungt eller använt den särskilt mycket.

Jag har också 65-litersvarianten + 2 x 7 liter sidofickor. Jag är hittills helnöjd.
Hade den en sarekvecka i juli i år där packning inkl säck vägde 16-17 kg. Tycker bärsystemet fördelar vikten bra. Sidofickorna hade jag bra användning av.
D-ringarna - toppen till pulkdragning.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg