norröna vs klättermusen

Haha! Ja, självklart kan det vara svårt att sia om ett visst plaggs framtida hållbarhet och för att förtydliga mitt inlägg så var det inte just plaggen från 2011 som jag beskrev som outslitliga utan andra betydligt äldre plagg.

Därmed inte sagt att Brede och Freke är sämre, tvärtom så förväntar jag mig att de kommer att hålla mycket, mycket länge då de är riktigt välgjorda och gedigna.

Använde mig av byxan Freke (2011) under vår senaste klättertripp till Pakistan (sommar 2011), byxan var på under isklättring och bigwallklättring under synnerligen extrema förhållanden i drygt sextio dygn utan att fallera på något sätt. (Mina klätterpartners byxor av annat märke höll inte måttet, så det gick att få en bra jämförelse)

peace

Tack f förtydligandet! 60 dagars klättring är hårdslitage.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med raden "Att Klättermusen inte sålt till FM är väl bara en indikation". Indikation på vaddå? Förtydliga dig!

Har Klättemusen ens varit aktuella som leverantör till FM? Känns rätt osannolikt med tanke på vad deras grejer kostar och att dom ofta är inriktade mot klättring och vinterfjäll.

Har själv haft en del problem med två Bifrost jackor som delaminerat men KM har varit mycket smidiga att ha att göra med. Övriga KM grejer har varit klockrena (Mithril byxa och tröja, Liv-tröja, Mysse - mössa, Ratatosk - ryggsäck).

Vad gäller Norröna gjorde dom iallafall tidigare helt suveräna ryggsäckar. Känner inte till klädernas kvalitet.

Uffe

Angående FM så får du väl fråga FMV-beklädnad som håller i den delen.

Taiga säljer en del special och det är inte direkt billigt heller.

Men bra att vi klarat ut att omdömet gällde äldre plagg än från 2011.

go natt

Jag har en Rimfaxe anorak, skalbrallor Megin - mycket och hårt använda för en civilist och verkar hålla ihop bra och ett par Gere byxor. Jag är mycket nöjd med grejorna. Enda jag stör mig på är kantbanden som snabbt blir fula av kontakt med kardborre i anoraken. Jag tror faktiskt att KM skriver om dem på sin hemsida, de har en sektion "den nakna sanningen" eller liknande där de tar upp nackdelar med sina plagg och grejor. Jag har i alla fall stort förtroende för Klättermusens prylar och kläder men tycker att de är mer än för dyra utan REA på prislappen.

tack så mycket för alla svar! :) Lutar nog mer åt norröna trots allt gott ni sagt om KM.

För att replikera seobserver så jobbar jag för tillfället i försvarsmakten och har nyligen fått ut FM:s nya kollektion, skalplagg 08 (jacka och hängslebyxor). Den är väldigt olik klättermusens plagg.
Det är en goretex-jacka som är bra mycket längre än km-jackorna, har högre krage, större fickor för ammunition o.dyl, en rejäl struthuva och saknar i stor utsträckning dragkedjor (tex i fickor) för att färre saker ska kunna gå sönder.
Är i mina oerfarna ögon ett väldigt trevligt plagg att gå i och får dom bara ordning på sina dragkedjor som går sönder hela tiden så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa en jacka själv i nån diskret färg.

/peace

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg